Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
A survey with a focus on periodontology.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Individuellt lärande tillsammans
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Källbystugans kvalitetsarbete
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Hur tänka och göra som processtödjare
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Riktlinjer för presentationer
Mindfulness – en hjälp på vägen
Att samtala med ungdomar om tobak
Lund Studentlitteratur
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Nya utvecklingssamtal
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Ta ställning och handla!
Aktivt lyssnade.
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Föreläsning Sandvika
Att tillsammans påverka!
Läroplansträff Välkomna!.
Det reflekterande samtalets inre liv
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lönesamtalet.
Skriva noveller.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Kollegahandledning.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
pedagogisk dokumentation
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Presentationens avskrift:

Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor 2015-02-27 Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor 2015-02-27

Kirkegaard: ”Om man i sanning skall lyckas leda en människa till en bestämd plats, måste man först och främst se till att finna henne där hon är och börja där. Detta är hemligheten i all hjälpandets konst.”

Vad är handledning? En pedagogisk process där den som handleds måste vara i centrum och handledaren måste utgå ifrån den som ska handledas ( Handal & Lauvås (2000) Den naturliga sammankopplingen mellan formell utbildning och yrkesutövning (Selander 2015) Didaktisk process som innebär personligt stöd (Rich 1993 m fl) En lärprocess mellan två eller fler personer för att skapa mening, ny förståelse och möjliga handlingsalternativ i professionella sammanhang (Gjems 2007)

Lärandet i handledning I handledningen är att utveckla det praktikska lärandet utifrån olika teorier och få dem att gå hand i hand Varje handledare använder olika typer av lärande beroende på sin egen pedagogiska syn på lärandet

Dialog Är handledningens huvudform (dialogen i samtalet är fokuserad på personen, den som handleds) Baserar sig på humanistiska värderingar och kunskap om lärande, kommunikation, etik mm Den som får handledning ska kunna hitta sin egen väg som är rätt för henne/honom Reflektion

Handledningsprocessen Etablering av relationen Skriv handledningsunderlag Förhandledning Observation Efterhandledning Evaluering

Handledning sker Strukturerat Utbildad handledare I en pedagogisk process Den handledde är huvudpersonen I grupp eller individuellt under en viss tid (4 månader-2 år)

Hur ser vi då på handledning? Föreställningar om handledning Skillnaden mellan undervisning och handledning Kunskap Mästaren och dess lärling Guru eller kritisk vän Handledningsstrategier

Egen teori Varje lärare har en ”praktiskt teori” om lärande … … och denna teori är den starkaste faktorn för lärarens egna pedagogiska praktik. Handledning med andra lärare utgår från handledarens praktiska teori för att komma vidare i sin egen process.

Min syn på handledning Avslöjas genom: Begrepp Bemötande Formuleringar Kunskaper Förväntningar

Tips Försök att inte säga: Försök i stället att få din kollega att: Gör så här! Bli som jag! Försök i stället att få din kollega att: Finna sin egen roll som pedagog/lärare Vara ett bollplank, ge råd och stöd Utvärdera regelbundet

Handledarens roll i detta projekt Information om Läslyftet Leda samtalen i lärar/förskollärargrupperna på skolan/förskolan Ge stöd och inspiration i lärarlaget Vägleda på Skrivportalen

Ute på skolan/förskolan Information om första mötet Inleda och fördela ordet i gruppen så att alla pratar Hålla koll på tiden Leda samtalet Ställa frågor Summera Hur går vi vidare till nästa gång?

Att tänka på Utgå ifrån verksamheten och dess behov Börja med att alla i gruppen presenterar en fråga som de vill diskutera Bestäm i vilken ordning som frågorna ska diskuteras (fokusera på några frågor) Om du inte hinner med alla frågor, så spar några till nästa gång. Diskutera frågorna i så fall om de fortfarande är aktuella, eller något annat är mer prioriterat.

Att tänka på (forts) Arbeta med gruppen så att du får en positiv och trygg stämning Lyssna på vad deltagarna säger Reflektion i gruppen är viktigt Problem eller svårigheter kan lösas i gruppen Dela med dig av egna erfarenheter och tips Utvärdera kort efter varje träff

Dag 2 och 3 Handledningsstrategier Föreläsning storgrupp Arbete i grupper om ca 8 deltagare Öva på att leda handledningssamtal Vilken handledningsfråga som man vill belysa Ge nya kunskaper, lärprocess Hur arbetar jag vidare på min skola/förskola?

Dag 7 Praktiskt handledarskap Handledare tillsammans med era rektorer/förskolechefer Dokumentation Utarbeta en plan för att den egna verksamheten ska utvecklas med hjälp av handledarna Se på likheter och skillnader i de olika skolorna/förskolorna

Dag 10 Avslutning Utifrån deltagarnas erfarenheter leda en gemensam professionell kunskapsutbildning som underlag för kvalitetsutveckling Kvaliteten höjs och det gemensamma lärandet ute på skolorna/förskolorna fokuseras Dokumentation Utvärdering

Referenslitteratur Handal och Lauvås(2004). På egna villkor. Studentlitteratur: Lund Selander och Selander (2015). Professionell handledning. Studentlitteratur: Lund Hultman Glenn et al (2012). Lärandet och hur det synliggörs under lärarutbildningens praktikperioder Handledning och överförande av yrkeskunnande. Didaktisk tidskrift vol 22 no 2 s 335-358.

Visdomsord ”Du kan leda en häst till vattnet, men dricka måste den göra själv”