Alla ("praktiska") handlingar rymmer teoretiska och begreppsliga antaganden om världen och om handlingarnas betydelse och resultat. Detta gäller forskarens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Värdegrund 1.
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Kärnvärden.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Lyckad träning Hur?.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Att tillsammans påverka!
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Uppföljning och utvärdering
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Etik och ledarskap.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Heby kommuns kvalitetspolicy
SAMTAL.
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Presentationens avskrift:

Alla ("praktiska") handlingar rymmer teoretiska och begreppsliga antaganden om världen och om handlingarnas betydelse och resultat. Detta gäller forskarens val av undersökningsmetod lika väl som lärarens val av undervisningsmetod, bemötande och förhållningssätt. Såväl forskarens som lärarens arbete är alltså samtidigt praktiskt och teoretiskt!

Grundläggande Demokratiska Värderingar Alla människors lika värde Integritet Respekt Jämställdhet Personligt Individens ansvar frihet

Övergripande strategier och organisationsnivå Förändringar på enhetsnivå Förändring på grupp och individnivå Övergripande strategier och organisationsnivå Förändringar på enhetsnivå Förändring på grupp och individnivå Stjernberg

ETIK "Medveten reflektion över mänskliga värderingar och deras grund. Denna reflektion styr våra handlingar" Ledarna

ETISKA DILEMMAN Min egen etik Professions- Upddrags- etik etik Arbetskamrater Andra och övriga instanser

Gunnel Colnerud (1995) Lärares etiska konflikter:  etiska aspekter att beakta när lärare hanterar elever i grupp.  etiska aspekter på den differentierade rollen, exempelvis betygssättning och bedömningssamtal  etiska aspekter på den socialiserande rollen  etiska aspekter på ansvaret för eleverna både i nuet och för framtiden.  etiska aspekter på de kollegiala relationerna  aspekter på allmänmoraliskt ansvar väckt av relationer i yrket.

Att arbeta med värderingar för utveckling av gemensam värdegrund Fall och situations- beskrivningar.  Individuellt ställningstagande.  Knyt ställningstagandet till styrdokument.  Gemensam diskussion och reflektion

Fyra-hörn metoden: Ge gruppen fyra valmöjligheter utifrån en given situation eller frågeställning. Samtal/diskussion utifrån de olika valen. Ex Hur avskyr du mest att bli behandlad? 1. ……………. 2.……………. 3.……………. 4. …………….

Linjen: Kan varieras i det oändliga. Ställ upp hela gruppen längs ena väggen i rummet. Markera på den motsatta väggen tre alternativa ställningstagande t.ex. JaVet ejNej Ett sätt att få fram ställningstagande snabbt för att sedan diskutera med gruppen. Också ett sätt att bygga normsystem.

Heta stolen: Be deltagarna sätta sig i en ring (utan bord i mitten). Alla deltagare ska ha varsin stol. En extra tom stol finns med i ringen. Ledaren sitter hela tiden kvar på sin plats i ringen. Ledaren läser upp påståenden som deltagarna får värdera. De som håller med flyttar sig till en tom plats. De som inte håller med eller är tveksamma sitter kvar på sin plats. Kan också göras tvärtom. Fördel: Man måste fysiskt visa sin ståndpunkt. Lättare än att verbalisera!!!!!!!!

Rollspel: Deltagarna får olika roller t.ex. i en konfliktsituation som de spelar upp. För in en ny dimension. Lättare att ta andras perspektiv när man försatts i dennes situation. Enklare variant: Två och två med ryggen mot varandra. Kan gälla ett samtal. Forumspel mer avancerad variant med frysning och omtagningar.

Dilemmaövningar Berättelser med olika bottnar och som försätter deltagarna i problemlösning. Deltagarnas uppgift blir att ta ställning till olika agerande och handlingar för att etiskt granska detta. Kan ta sin ursprung även i verkliga händelser men är ofta mer provocerande. Ofta bättre att dra sådana paralleller i samtalet efteråt.

Värderingsövning: Genom att ta ställning till fiktiva situationer får deltagarna bryta sina värderingar gentemot andra deltagares värderingar. Ställer grundvärderingar på sin spets som vi inte alltid är medvetna om.

Konsekvensmetoden Ett sätt att hantera destruktiva strategier. T.ex. ”Vi tycker det bara är roligt med öknamn, eller att retas” Arbeta två och två. Lista alla konsekvenser det innebär att retning och öknamn är ok. Redovisa parvis. Ett sätt att skapa grupptryck. Låta de mognare komma fram.

Brainstorm: Ledaren ställer en fråga och gruppen får associera fritt. Alla förslag skrivs upp på blädderblock/tavla. Ingen får kommentera de andras förslag förrän allt är uppskrivet. Spelregler:  Kreativt (alla idéer välkomna)  Aktivt (stanna inte upp och diskutera förrän efteråt)  Tempo (ska gå rätt fort utan för mycket tankearbete)  Tokigt är ok  Efteråt samtal om alla förslagen

Reduktionsövning: Ofta efter en brainstorm eller listning. Vad bör inte vara med på listan (t.ex. vad kan vi göra för att alla ska känna sig trygga i skolan? Förslag som i den efterföljande diskussion visar sig mindre bra tas bort) Rangordning: Vilket ska vi börja med. Ploppar kan användas som underlag. Jfr Metaplan

Lappmetoden: 1. Formulera problemet. T.ex. Eleverna ger varandra öknamn och blir ledsna för det. Vad finns det för hinder att göra ngt åt detta? 2. Arbeta två och två. Skriv ner så många hinder de kan komma på på Post-it-lappar. 3. Sätt upp Post-it-lapparna väl synligt för alla 4. Sortera ämnesvis; t.ex. Tid, Rädsla, Grupptryck, Vana, Övrigt 5. Samtal: Vad kan vi då göra åt detta. Vad kan var och en göra? Vad kan vi i personalen göra? Vad börjar vi med?

Tvärtomövningar: Hur kan vi skapa mer otrygghet i den här skolan? - Brainstorm - Sortera och prioritera de tre fyra mest tänkbara sakerna. - Vänd på dem igen! Hur ska varje ”hemsk” sak förvandlas till ngt som inte ska hända. - Konkretisera;  Vem gör vad, hur och när?  Vad gör vi individuellt?  Vad gör vi gemensamt?

 Levande statyer: Åskådliggöra ett relationsbegrepp t.ex. mobbning i smågrupper, alt dramatisera  Simulationsövningar: Detta händer. Beskriv målande en situation. Vad gör du?? Samtal kring olika reaktioner, känslor, strategier, beteenden.  Akvarium 

”Framgångsrika skolor” Forskning på 50 och 60-talet fokuserade på elevers studieresultat relaterade till deras hemförhållanden. Olika grundförutsättningar i arv och miljö. Ledde till en stor satsning på kompensatoriska åtgärder för att höja kunskapsnivån hos elever från underpriviligierade uppväxtmiljöer.

Nyare forskning om framgångsrika skolor utgår från de skolor som lyckas bättre än genomsnittet av skolor med samma socioekonomiska underlag. Studier av både resultat i form av kunskaper och sociala och emotionella faktorer

Rutter: studie av innerstadsskolor i London.  Stark betoning av lärandet  God elevomsorg  Punktlighet  Ordning  Medbestämmande för eleverna  Disciplin baserad på belöningar snarare än bestraffningar  Personal som tar aktiv del i beslutsprocessen Kritik: Få skolor deltog

Mortimore (1988) 50 innerstadsskolor i London, både kognitiva (läsning, skrivning, muntlig framställning, matematik) och icke-kognitiva variabler (lärarbedömningar av elevernas beteende i skolan) användes. Noggrann kartläggning av elevernas kunskaper när de började skolan. Möjliggjorde att studera både elevernas skolresultat men också vilka framsteg de gjort i skolan sedan de började. 25 % av skolframstegen berodde på skolfaktorer, 5% på hembakgrund

Mortimore: Skolfaktorer för framgång:  Ett målmedvetet ledarskap  Pedagogernas delaktighet i planeringen  Kontinuitet och konsekvens inom pedagog-gruppen  Välstrukturerade lektioner  Stor kommunikation mellan elever och pedagoger  Dokumentation av elevernas framsteg  Engagemang från föräldrarnas sida  Positivt arbetsklimat

Lennart Grosin: Två variabler med höga ambitioner  Kunskapsskolan  Omsorgsskolan Forskningen stöder den internationella forskningens resultat att socioekonomiska faktorer och etnisk tillhörighet inte behöver vara utslagsgivande

Nyckelfaktorer när det gäller undervisningen: 1.Planering av innehållet i verksamheten, kunskaper om mål, tydlighet, regelbundna läxor, uppgifter på olika kunskapsnivåer 2.Styrning: gällande förväntningar, ansvar, tydliga gränser, entusiasm, positiva relationer elever – pedagoger 3.Återkoppling: utvärdering,

PESOK Rektors pedagogiska ledarskap. – Ledning och ansvar för utveckling och undervisning - Delegering och delaktighet kring policybeslut - Kunskaper om vad som pågår i klassrummen Samsyn om mål och vision. Hög grad av enighet om grundläggande värderingar Lärandemiljö - Ordning och reda - Attraktiv arbetsmiljö Fokus på undervisning och lärande

Undervisningskvalitet. Strukturerade lektioner. Fokus på ett fåtal tema under ett arbetspass. Tydliga mål för lektionerna. Höga förväntningar på eleverna med utgångspunkt från att alla är läraktiga samt att skolans och undervisningens kvalitet, inte elevernas bakgrund, är avgörande för deras resultat Positiv återkoppling. Uppmuntran och belöning för bra arbete Regelbunden uppföljning och utvärdering på individ, klass och skolnivå

Ansvar och inflytande för elever. Goda förhållanden mellan personal och elever Föräldramedverkan. Föräldrar delaktiga i sina barns inlärning. En lärande organisation. Gott samarbete för att utveckla undervisning och verksamhet.

Referenslitteratur Homo Sapiens. Bokförlaget Corona Gunnel Colnerud, Solveig Hägglund (2004), Etiska lärare - moraliska barn : forskning kring värdefrågor i skolans praktik Linköpings Univeristet, ISBN Gunnel Colnerud (2002), Respekt för lärare, HLS förlag ISBN Gunnel Colnerud (1995), Etik och praktik i läraryrket, HLS, ISBN Robert A Dahl (1999), Demokratin och dess antagonister, Ordfront ISBN X Elisabeth Nihlfors (red) (1997) Att leda med värden – Att leda mot världen, Gotab ISBN Clas Trollestad (2000), Etik och Organisations- kulturer, Svenska Förlaget ISBN