Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Coaching.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Coaching."— Presentationens avskrift:

1 Coaching

2 Coaching Vi går igenom: Grunder Målfokusering Positiv utgångspunkt
Egenskaper Utvecklande samtal

3 Coaching Vad är att coacha?
Att coacha är en metod och ett förhållningssätt. Det är en pågående process som fokuserar på att hitta lösningar och metoder för att nå sina visioner, mål och önskningar.

4 Coaching Fokus ligger på det som är bra och positiva känslor förstärks
COACHINGENS GRUNDTANKAR Människan är i grunden förnuftiga och rationella med förmåga att ta ansvar för sig själv och sina handlingar. Fokus ligger på det som är bra och positiva känslor förstärks Det är den coachade som har ansvaret för att den önskade förändringen verkligen sker En grundläggande utgångspunkt är att coachen arbetar med nutid och framtid. Alliansen mellan coachen och den coachade grundar sig på tillit och trygghet. Coachen har en aktiv roll, är inritad på handling och inlärning agerar med kraftfulla frågor och feedback som driver processen framåt. Coaching bygger på ett aktivt och ömsesidigt samarbete. Coachen anger ramarna, med ledning av tankar från den coachade. Den coachade fyller ramarna med innehåll.

5 Coaching Målfokusering Vad vill eleven/klienten?
Vilka förutsättningar har eleven/klienten att nå dit? (fysiska, psykiska m.fl.) Hur ska eleven/klienten nå detta? (metoder, delmål m.m.)

6 Coaching Positiv utgångspunkt
Lyft alltid det positiva. Att ha det som utgångspunkt är väsentligt för utvecklingen. Att peka på fel ger enbart fokus på det negativa. Exempel: ”Din tåsväng är fantastiskt rund och fin, fortsätt med det”

7 Coaching Coachens egenskaper En coach bör:
Visa intresse för den andre samt ha förmåga att aktivt lyssna. Utstråla säkerhet för att få den coachade att känna trygghet att öppna upp. Ha god teoretisk kunskap i kombination med erfarenhet. Detta ger en grund för att genuint kunna hantera olika tekniker och verktyg samt att kunna hantera det förutsägbara och oförutsägbara i samtalet.

8 Coaching Coachens egenskaper
En bra coach den som har en tydlig målorientering, vet när det är dags att lyssna och dags att avbryta, fokuserar på den coachades behov i stället för någon speciell metod eller teknik. De är dessutom bra på att själva lära sig. Coachen skapar en förtroendefull relation genom sitt sätt att uppträda där tre utgångspunkter är viktiga: Reflekterande kommunikation Samarbete Åtagande

9 Coaching Reflekterande kommunikation är när det finns en kontakt mellan coachen och den coachade som bygger på att de förstår varandras perspektiv. Reflekterande kommunikation skapas genom ett genuint intresse för, och en vilja att förstå någon annans behov. När det sker anpassar sig coachen till den coachade genom medveten eller omedveten matchning. Det betyder att man genom sitt faktiska beteende följer den coachade genom exempelvis i gester, kroppshållning och tonfall. Coachen skapar en givande reflekterande kommunikation i sitt sätt att mer eller mindre styra samtalet utifrån vad som skall åstadkommas.

10 Coaching Coachingarbetet sker när coachen och en coachade samarbetar som jämlikar och kan utbyta tankar och erfarenheter med ömsesidig respekt. När båda uppfattar att samarbetet sker på ett sådant sätt att de ömsesidigt kan bidra med kunskap och erfarenhet för att förbättra samarbetet och berika relationen. I en respektfull relation lyssnar coachen ordentligt på problemet, tar det på allvar och försöker inte ta fram några snabba lösningar. Cochen förstår hur den coachade tänker och känner inför sitt problem.

11 Coaching För coachens del handlar åtagandet om att få kontakt med den coachade och skapa reflekterande kommunikation. Dessutom är det coachens ansvar att skapa utvecklande samtal – där den coachade hela tiden blir medveten, återtar sin frihet att välja och tar ansvar för att handla mot mål. Coachens åtagande är även att hålla reda på strukturen i samtalet.

12 Coaching Utvecklande samtal
Utvecklande samtal är ett reflekterande synsätt som skapar kunskap av erfarenheter. Som coach hjälper du den coachade att sätta ord på sin egen utveckling med hjälp av ledande frågor. I och med att man själv sätter ord på sina egna behov skapar man utvecklande kunskap.

13 Coaching Ledande frågor
Ledande frågor hjälper den coachade hitta möjligheter till utveckling. Dessa frågor baserar vi på didaktikens första tre frågor: Vad, Varför och Hur. Exempel: Vad i åket du gjorde kändes bra? Varför kändes det bra? Hur ska du göra för att sprida den positiva känslan i åket?

14 Coaching Diskussionsfrågor
Hur fungerar coaching på hög idrottslig nivå där utövaren är bättre på sin idrott än sin coach? Vad kännetecknar en bra coach? Vad behöver du träna på i coachingsammanhang?


Ladda ner ppt "Coaching."

Liknande presentationer


Google-annonser