Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Samtala om böcker.
Att leda workshops.
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
- en positiv och realistisk självbild
KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Muntliga nationella prov i svenska
Individuellt lärande tillsammans
Lösningsinriktad Pedagogik.
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Närvaro!!.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Kontakt: Steve Wicks
Mötesstruktur.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Välkommen till Ledardagen!
Workshop inför Projektet
Aktivt lyssnade.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Läroplansträff fritidshem
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Diskussionstillfälle 4
Kollegahandledning.
Etik.
Debattartikel.
Preventions- och Utvecklingsenheten – främjar god hälsa och integration i Göteborg StegVis - Mentor Obligatoriska möten Bestämda tider, gärna fika men.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Främjande arbete Lite kort om tanken bakom hälsofrämjande och förebyggande arbete.
Effektiva möten Börja mötet med att klargöra mål. Vad ska ha hänt när mötet är slut för att det ska vara värt tiden? Fånga ”guldkorn” som hänt sedan vi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Att skriva en resonerande text
Nationella proven i svenska
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Workshop Arbetsplatslärande.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
NÄTVERK Lärare på fritidshem.
Presentationens avskrift:

Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten Främjar god hälsa och integration Kollegahandledning Siggi Òlafsson (Centrum för Barns och Ungdomars Hälsa) www.cebuh.goteborg.se

Kännemärken Klar och tydlig struktur Autentiskt och aktuellt problem* Någon i gruppen äger problemet * Problem kan vara, problem, rutinfrågor eller något annat som är viktigt.

Regler Inga sänkningar Alla har rätt att passa Aktivt lyssnande Inga kommentarer Tystnadsplikt

Liten grupp - 3 personer 25 - 40 min Var och en berättar ett problem i en minut vardera Välj ett problem att fördjupa er i Välj samtalsledare samt observatör Fördjupa bilden av problemet, ca 10 min Samtalsledararen ställer frågor, fördjupar förståelsen, sin egen och problemägarens Observatören berättar sin syn på processen, tipsar samtalsledararen om frågor, perspektiv Problemägaren ger sin syn på ev handlingsstrategi Deltagarna resonerar om hur samtalet kan förbättras nästa gång

5 - 9 grupp 60 – 80 min Varvet, varje deltagare presenterar sitt problem Gruppdeltagarna väljer ett problem att fördjupa En samtalsledare och protokollförare utses Problemägaren berättar närmare om problemet. Inga frågor Varvet, en fråga vardera. Tills alla frågor är ställda Varvet, var och en formulerar sin syn på vad som är problemet, skriver först och berättar sedan Problemägaren redogör för vad hon kan tänkas göra åt problemet Varvet, deltagarna ger råd, ett per person och runda (Om problemägaren önskar det, feedback från problemägaren om råden) Summera Reflektera över vad som behövs för att nästa gång ska bli mera givande

Fast samtalsledare, 5-9 grupp 40 – 60 min Runda, var och en berättar om ett problem Välj problem Fördjupa problemet Runda, frågor, en vardera, tills alla frågor är ställda Runda, råd, Om problemägaren vill det Problemägaren reflekterar över det, de råd som känns realistiska och bra Summera och reflektera tillsammans över hur handledningen kan bli bättre

Samtalsledararen Håller i ramar och struktur Fördelar ordet Påminner om reglerna Sammanfattar kortfattat Ställer processavbrytande frågor, relationsnivån Öppnar upp flera perspektiv Handling - Reflektion - Annorlunda handling Hjälper till att skapar principer, korta råd.

Protokollförare Skriver på blädderblock i punktform Alla problem i första rundan, ringar in det som väljs Fler stödord över det valda problemet. De råd som ges och/eller den plan som problemägaren presenterar