Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kursplan för svenskundervisning för invandrare

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kursplan för svenskundervisning för invandrare"— Presentationens avskrift:

1 Kursplan för svenskundervisning för invandrare
SFI D Kursplan för svenskundervisning för invandrare

2 Hörförståelse Eleven ska lära sig förstå tydligt tal i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.

3 Hörförståelse Du ska kunna höra och förstå berättelser beskrivningar
samtal och dialoger diskussioner information som ges muntligt i både informella och mer formella sammanhang nyhetssändningar, ex Klartext, Lilla aktuellt

4 Hörförståelse Du visar dina kunskaper genom att återberätta
sammanfatta huvudinnehållet agera utifrån muntlig information diskutera det du hört

5 Hörförståelse Du har nått målen när du
återberättar en berättelse som du hört kan aktivt delta i samtal och diskussioner om det du har hört visar att du förstår muntlig information i informella och mer formella sammanhang genom att agera rätt. kan sammanfatta det viktigaste ur en nyhetssändning (Klartext, Lilla aktuellt)

6 Läsförståelse Eleven ska lära sig läsa, förstå och använda enkla texter med viss komplexitet i vardags-, samhälls- och arbetsliv

7 Läsförståelse Du ska kunna läsa och förstå skönlitterära texter
faktatexter argumenterande texter tydliga instruktioner och föreskrifter

8 Läsförståelse Du visar dina kunskaper genom att sammanfatta
svara på frågor diskutera texternas innehåll agera utifrån instruktioner/föreskrifter använda lästeknik, dvs du förstår att du läser texter på olika sätt.

9 Läsförståelse Du har nått målen när du
svarar på konkreta frågor om texten svarar på mer abstrakta frågor om texten och visar att du kan dra egna slutsatser utifrån det du läst du kan sammanfatta och redogöra för det viktigaste i en text. jämför textens innehåll med din egen erfarenhet pratar om texten hittar rätt information diskuterar informationen gör det instruktionerna/föreskrifterna säger

10 Samtal och muntlig interaktion
Eleven ska lära sig, med viss anpassning till syfte och samtalspartner, kommunicera i både informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.

11 Samtal och muntlig interaktion
Du ska kunna delta i samtal delta i diskussioner uttrycka dina åsikter genom enkla argument bemöta andras åsikter genom enkla argument framföra tankar och information föra samtalet framåt använda strategier som underlättar interaktionen

12 Samtal och muntlig interaktion
Du visar dina kunskaper genom att vara aktiv i samtalen vara aktiv i diskussion svara på frågor ställa frågor hålla dig till ämnet och mottagare ha ett bra uttal ha ett visst ordförråd samt använda sig av synonymer för vanliga ord. använda grammatik vänta på din tur samspela med andra ge råd och instruktioner uttrycka dig sammanhängande framföra åsikter, tankar och information

13 Samtal och muntlig interaktion
Du har nått målen när du är aktiv i samtal och diskussion med enkla argument kan säga vad du tycker kan bemöta andras åsikter genom enkla argument jämför olika saker, reflekterar använder delvis rätt grammatik för, ex tempus, kongruensböjning, prepositioner, vanliga adverb, bestämd/obestämd form av substantiv, pronomen använder konjunktioner (och, men, eller, osv.) på rätt sätt i meningar försöker använda rätt subjunktioner (att, om, när, eftersom, därför att, osv.) använder rak och omvänd ordföljd och använder några vanliga typer av bisatser har ett bra uttal, bra koll på vokaler, betoningen, prosodi har en bra meningsbyggnad, sammanhängande har språklig variation lyssnar på andra kan ta vid där den andra slutar

14 Muntlig produktion Eleven ska lära sig, med viss anpassning till syfte och mottagare, kommunicera både i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls-, och arbetsliv

15 Muntlig produktion Du ska kunna berätta om aktuella händelser
berätta om erfarenheter du har beskriva sina intryck av olika saker uttrycka åsikter och kortfattat förklara varför du tycker som du gör ge råd ge instruktioner prata så att andra lätt förstår dig

16 Muntlig produktion Du visar dina kunskaper genom att
prata med ett visst flyt uttrycka dig sammanhängande variera ditt språk, ex synonymer, rak och omvänd ordföljd, vanliga typer av bisatser. använda olika sätt att göra sig förstådd, ex kroppspråk, andra ord anpassa språket efter mottagare och situation

17 Muntlig produktion Du har nått målen när du använder och har
med enkla argument kan säga vad du tycker använder delvis rätt grammatik för, ex tempus, kongruensböjning, prepositioner, vanliga adverb, bestämd/obestämd form av substantiv, pronomen använder konjunktioner (och, men, eller, osv.) på rätt sätt i meningar försöker använda rätt subjunktioner (att, om, när, eftersom, därför att, osv.) använder rak och omvänd ordföljd och använder några vanliga typer av bisatser har ett bra uttal, bra koll på vokaler, betoningen, prosodi har en bra meningsbyggnad, sammanhängande har språklig variation

18 Skriftlig färdighet Eleven ska lära sig skriva enkla texter, med viss anpassning till syfte och mottagare, för att kommunicera både i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls-, och arbetsliv

19 Skriftlig färdighet Du ska kunna
skriva texter utifrån dig själv och dina erfarenheter, intryck och åsikter, både informella och mer formella texter, ex redogörande texter, ex för att rapportera, redovisa eller förklara något beskrivande texter, ex för att berätta om hur något/någon ser ut, känner eller är. argumenterande texter, ex för att övertyga någon om något. föra och sammanställa anteckningar som du sedan kan använda dig av för att skriva dina texter.

20 Skriftlig färdighet Du visar dina kunskaper genom att
skriva rätt struktur på texten anteckna viktiga punkter inför eget skrivande visa variation i ordförrådet visa variation i meningsbyggnaden anpassa ditt språk till texttypen du skriver välja olika strategier

21 Skriftlig färdighet Du har nått målen när du
skriver sammanhängande och begripligt du följer instruktionen för strukturen på en text du försöker dela in texten i passande stycken du använder dig av synonymer för vanliga ord anpassar ditt språk till typen av text (informell/formell) använder konjunktioner (och, men, eller, osv.) på rätt sätt i meningar försöker använda rätt subjunktioner (att, om, när, eftersom, därför att, osv.) använder delvis rätt grammatik för, ex tempus, kongruensböjning, prepositioner, vanliga adverb, bestämd/obestämd form av substantiv, pronomen planerar dina texter före du skriver dem genom att använda dig av dina förda anteckningar


Ladda ner ppt "Kursplan för svenskundervisning för invandrare"

Liknande presentationer


Google-annonser