1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning 2010-02-12 Anders Olsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Legitimationskrav Rekrytering
Den nya skollagen.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Den svenska förskolan.
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
Behörighetsförordningen
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Den nya lärarutbildningen
En reviderad läroplan för förskolan
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Lärarutbildning på HiG bakgrund 1100 platser mindre på förskollärar- och grundlärarutbildningen i riket Högskolan tappar totalt 300 platser Avgörande.
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Utbildningsvetenskap
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Gymnasievalet 2013 Mia Heribertsson Studie- och yrkesvägledare.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU.
Linköpings universitet
Fasta ämneskombinationer
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Val inför årskurs 2 & 3 Estetiska programmen 14 januari 2015.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Högre kvalitet i skolan Lärarutbildning, behörighet och legitimation
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Den största Högskolereformen sedan 1977
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Förordningstext Speciallärarexamen
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkommen till studentdagen 2016
Ny lärarutbildning start ht-11
Grundlärarutbildningarna
UTBILDNING AV OBEHÖRIGA LÄRARE SOM SAKNAR LÄRAREXAMEN
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson

2 Utgångspunkter för ny lärarutbildning Större social, kulturell och språklig mångfald ställer nya krav Utmaningar kopplade till miljö- och hållbarhetsfrågor Ökade krav på både ämnesbredd, ämnesdjup och utveckling av undervisningen och läraryrket Satsningar för att höja utbildningens status och göra den mer attraktiv Möjligheter till komplettering och fördjupning

3 Brister i nuvarande utbildning enligt propositionen För stor valfrihet för de studerande Viktiga kunskapsområden saknas För breda åldersintervall Bristande vetenskaplig grund

4 Vad innebär regeringens förslag? En sammanhållen akademisk professionsutbildning Fyra profilerade examina Tydligare yrkesidentitet Utökning av ämnesstudier Mindre valfrihet för studenten Examenstillstånd krävs Yrkesexamen leder inte till generell examen

5 Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp mål för UVK kommer att regleras i examensordningen lärosätena avgör själv hur UVK utformas studenternas inriktning på årskurs och ämne ska beaktas, “vilket också innebär en viss ämnesmässig fördjupning” områden som tex jämställdhet, hållbar utveckling, sex- och samlevnad bör kunna rymmas inom UVK innebär att UVK ges större relevans än dagens AUO

6 Verksamhetsförlagd utbildning, 30hp genomförs i de ämnen (ett eller flera) och i den åldersinriktning/skolform som examen omfattar en viss del (15hp) ingår i ämnesstudierna administreras av högskolorna i samråd med skolhuvudmän

7 Självständigt arbete (examensarbete) ett eller flera självständiga arbeten om 15 eller 30hp ska spegla examensmålen ska huvudsakligen ske inom ämnesstudierna kunskaper inom ramen för VFU och UVK ska också tas i bruk

8 Förskollärarexamen Förskola och förskoleklass 3,5år – 210hp ”Förskolepedagogiskt arbete” 120hp: - Barns utveckling och lärande (läs, skriv och matematik, estetiska läroprocesser, mm) - Barns behov av omsorg - Förskolans pedagogik och arbetssätt - Examensarbete, 15hp

Grundlärarexamen med tre inriktningar - inriktning mot arbete i … grundskolan årskurs år / 240hp Sv 30hp Ma 30hp En 30hp Val mellan NO 0/30hp SO 0/30hp Pr, est 0/2x15/30hp Exarb 15x2/30hp Erbjuda extra kurser förskoleklass och grundskolan år / 240hp Ospecificerat Sv 30hp Ma 30hp En 15/30hp NO 15/30hp SO 15/30hp Pr, est moment Exarb 15x2/30hp Erbjuda extra kurser fritidshem 3 år / 180hp Fped 45hp Exarb 15hp Pr, est 2x15/30hp

Ämneslärarexamen med två inriktningar - inriktning mot arbete i … grund- skolans åk 7-9 4,5år / 270hp Ämne A - 90hp (inkl 2x15/30hp exarb) Ämne B – 45(60?)hp Ämne C – 45hp gymnasie- skolan 5 – 5,5år / hp Ämne A - 120hp (inkl 2x15/30hp exarb) Ämne B - 90hp Ämnesstudierna ska ha en tydlig ämnesdidaktisk prägel Begränsat antal ämneskombinationer Alla ämnen kan vara såväl första- som andraämnen Sv och Sh 90/120hp även som andraämne Praktiska och estetiska ämnen samt modersmål särskiljs inte

Yrkeslärarexamen 1,5 år / 90hp UVK med yrkesdidaktiskt perspektiv, 60hp VFU, 30hp – ev prövning för tillgodoräknande Inget krav på examensarbete Flexibel i tid och rum Behörighetskrav Kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper förvärvade genom högskoleutbildning, annan eftergymnasial utbildning, yrkeserfarenhet Nationella behörighetskriterier för resp undervisningsämne ska tas fram i samverkan med berörda myndigheter och branscher

Kompletterande pedagogisk utbildning 1,5 år / 90hp Alternativ väg till läraryrket (ämneslärarexamen) Tillgodose behov av lärare i mindre och ovanliga ämnen som saknar reguljära utb. UVK med ämnesdidaktik, 60hp VFU, 30hp – ev prövning för tillgodoräknande Inget krav på examensarbete Behörighetskrav Tillräckliga kunskaper i minst ett ämne (90 resp 120hp) – dvs öppnar upp för ettämneslärare

Kompletterande kurser Ska erbjudas alla lärare och ska leda till ämnesfördjupning eller ytterligare ämnen inom den egna eller i annan skolform Gäller även kurser som leder till magister- eller masterexamen ”Regler om vem som får användas i undervisning” kommer i samband med proposition om ny skollag Flexibelt och överskådligt system eftersträvas

14 Utbildningsvetenskaplig forskning Forskning inom utbildningsvetenskap behöver stärkas – prioriterat område Utbildningsvetenskapliga kommittén finns kvar vid Vetenskapsrådet Medel för fo och fou av relevans för förskola, skola och lärarutbildning

15 Annat som tas upp i propositionen Specialpedagogexamen ska utredas Speciallärarexamen utökas med fler specialiseringar Minskad reglering avseende krav på särskilt organ och regionalt utvecklingscentrum Ge förutsättningar för ökad internationell rörlighet Verka för jämnare könsfördelning Vuxenutbildningen ska lyftas fram ULV och VAL fortsätter (120hp)

16 Examenstillstånd Ansökan till högskoleverket för examen, inriktning och ämne Påbörjas under våren 2010 Osannolikt att alla lärosäten får tillstånd för alla examina Krav och bedömningskriterier ska vara kända före ansökningsförfarandet Samverkan mellan lärosäten uppmuntras – gemensam lärarkompetens beaktas vid tillståndsprövning

Ny lärarutbildning - förmodad tidplan Feb 2010 Proposition om ny lärarutbildning Mars 2010 Riksdagsbeslut Maj 2010? Examensmål för lärarexamina Anvisningar för examensrättsprövning Juni 2010 Ansökan om examensrätter Nov 2010 Besked om examensrätter Sept 2011 Start av ny lärarutbildning