Handlingskompetens, handlingserfarenhet och påverkanshandlingar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
- en positiv och realistisk självbild
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Seminarium med Öresundsklassrummet 28 oktober 2013
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Vs..
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Dept. of Design Sciences, Lund University
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Varför gör de inte som vi säger?
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Hälsopedagogik- Vad är det ?
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
En fördjupning i en samhällsfråga
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Blues, sexuell frigörelse & kulturell identitet
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Mass Communication with a Purpose (ZISVAW project for the Biennium)
Läroplansträff Välkomna!.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Hur använder Wihlborgs miljöklassning? Vad är Sweden Green Building Council? Hanna Claesson, Miljöchef.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Varför gör de inte som vi säger?
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Grönt ledarskap och transporter Carl-Arne Pedersen, ordförande EMC.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Xylem och Hållbar utveckling
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klimaträttvisa Utifrån Ett biskopsbrev om klimatet och Världens kurs Ditt namn Ort och datum.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Välkommen till Braås skola
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Hållbar utveckling.
Vad innebär regionbildningen?
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Handlingskompetens, handlingserfarenhet och påverkanshandlingar Ellen Almers Nätverksträff Malmö 28 oktober

Aspekter av Handlingskompetens Vilja, mod, engagemang Kunskaper om problem - konsekvenser Kunskaper om problem - strukturella orsaker Kunskaper om och i påverkansmöjligheter Förmåga att kritiskt värdera alternativ

Hållbar utveckling? Välbefinnande? Moralisk utmaning? Avståndsmoral Intergenerationellt ansvar Globalt ansvar Foto: Magnus Apelqvist 3

Handlingskompetens för hållbar utveckling – Tre berättelser om vägen dit Vad har påverkat ungdomarna att utveckla handlingskompetens i avståndsmoraliska frågor? Händelser och relationer? Drivkrafter och motiv?

Resultat Karins levnadsberättelse Carls levnadsberättelse Matildas Gemensamma och skilda teman

Känslomässiga reaktioner Upplevd kompetens Kontrasterande perspektiv och värdemässig grund Handlingsimpregnering Tillit till vuxna och tillit från vuxna Social gemenskap kontra utanförskap Vad bidrog till att utveckla aspekter av handlingskompetens för hut?(Almers, 2009, ss. 228)

Det allra viktigaste för handlingsbenägenhet? Inte attityder Inte värderingar utan Upplevd kompetens att handla/agera Perceived competence to act Det allra viktigaste för handlingsbenägenhet?

[12] H A N D L I N G S K O M P E T E N S [13] Förstärkning av upplevd kompetens [11] Handlings- erfarenhet [6] Ta ställning/ omdömeskraft [9] Ansvars- tagande [5] Jämföra perspektiv [4] Kontrasterande perspektiv [7] Handlings- impregnering [10] Utanförskap och gemenskap [1] FÖREBILDER [2] Värdemässig GRUND [3] Känslomässiga reaktioner [8] Tillit från vuxna

Energi i överskott Tid till eftertanke förutsättningar

Känslor som initierar önskan om förändring och vilja till handling Längtan efter meningsfullhet Önskan om att komma till sin rätt Längtan efter gemenskap Motiv och drivkrafter för att agera i avståndsmoraliska frågor (Almers,2009)

Didaktisk utmaning 1: Konkretisera Hållbarhet Tankeverktyg och modeller? Rättvist miljöutrymme? Planetary boundaries? Ellen Almers, School of Education and Communication Jönköping University

Didaktisk utmaning 2 Engagerad vilja att agera Kritisk distansering

Ännu orealiserade möjligheter http://www.youtub e.com/watch?v=N 9tAXdFOhzM ( ca 2 min) http://www.youtub e.com/watch?v=rt rB82YObXw ( ca 4 min)

The language of possibility Möjligheternas språk För att undvika att undervisning för hållbar utveckling leder till handlingsförlamning och onödig pessimism måste kritikens språk som bidrar till att identifiera problemställningen, kompletteras med möjligheternas språk som istället bidrar till att göra lösningar och handlingar synliga, meningsfulla och genomförbara ( Sören Breiting s. 46) The language of possibility Möjligheternas språk

Didaktisk utmaning 3 - kunskaper Tydliggöra strukturella orsaker Lösningar Handlingsalternativ

Svenska dagbladet 29 januari 2013 http://www.svd.se/nyheter/stockholm/grafik-sparbundet-farligast-i-kollektivtrafiken_7867238.svd Svenska dagbladet 29 januari 2013 OBS! Sårtaxi, Morgantown syns inte annat än i pappersversionen av tidningen men den visar 0 skadade och 0 döda!

Back-casting som metod Utgå från det önskvärda tillståndet och arbeta baklänges. Hur kom vi hit? Back-casting som metod

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sveriges-kottproduktion-bor-oka_7862654.svd När det gäller totala klimatutsläpp ligger vi i västvärlden i dag runt tio ton koldioxidekvivalenter per person och år och en hållbar nivå anses vara någonstans mellan ett och två ton. Av dagens tio ton kommer ungefär två från livsmedel och av dessa kommer ungefär hälften från kött. Vi kan förstås välja att fortsätta öka vår köttkonsumtion och dra ned på annat som är klimatstörande. Men, då finns inte mycket utrymme kvar till bostäder eller transporter.

Bubbles of growth Om historiska perspektiv på pengar och resurser http://www.youtube.com/watch?v=J8X_Lb 2i6GU Bubbles of growth Om historiska perspektiv på pengar och resurser

Didaktisk utmaning 4 Utveckla känsla av att vara handlings- kompetent för hållbar utveckling Ellen Almers, School of Education and Communication Jönköping University

Bärfisprojektet Holma skogsträdgård Miniprojekt: anlägga torräng, fjärilsrabatt, stenmur för insekter och värmelagring mm.

Biokol – en pedagogisk fullträff? Förkolat organiskt material, framställt för att användas som jordförbättringsmedel Biokol – en pedagogisk fullträff?

”…about three times crop yield” Tusenårig erfarenhet av jordar med biokol Oxisol (normal rain forest soil) Terra Preta (anthrosol: charcoal enriched oxisol) ”…about three times crop yield” Folke Günther Holon Ecosystem FG FG

Terra preta-metoden Jorden blir lucker och bördig på köpet Gräv ned 3 påsar grillkol /dag så kompenserar du ett årsutsläpp på 11 ton koldioxid. (1 kg träkol innehåller lika många kolatomer som 3,7 kg koldioxid) Jorden blir lucker och bördig på köpet www.holon.se/folke www.ecosera.se http://worldstoveitaly.com/ Terra preta-metoden

Pocketanila Se instruktion i ”Jag skulle ha bytt till lågenergilampa i hallen” av Staffan Lindberg

To industry 40 % Ammonia Heat Charcoal production plant Biochar production Heat To industry Danny Day, Eprida Ammonia 40 % Charcoal production plant Källa; Folke Günther Holon Ecosystem FG FG FG

Internationell organisation http://www.biochar-international.org/ Video om biochar http://www.youtube.com/watch?v=nzmp WR6JUZQ Risker? (se upp för impregnerat trä!)

Vilken typ av handlingserfarenheter bör skolan erbjuda eleverna? ’ Individuella? Kollektiva? Inriktade på livsstil? Inriktade på att ändra levnadsförhållanden? Privatliv – samhälleligt, politiskt liv?

Story of stuff och story of change http://www.storyofstuff.org/movies- all/story-of-stuff/ http://www.storyofstuff.org/movies- all/story-of-change/

Vem kan påverka? FN – internationella överenskommelser Nationella, regionala och kommunala nivån och individen som medborgare Folkrörelser och organisationer Individen, som konsument Yrkesrollen Mer?

Hur främja handlingskompetens för hållbar utveckling? Erbjud många nischer Gör olika kompetenser synliga Diskutera hur olika typer av handlingar kan komplettera varandra

Berättelser och metaberättelser http://www.youtube.com/watch?v=aBTZO g6l6cA Beds http://www.youtube.com/watch?v=- kRP5x2MsAw The big ask http://www.youtube.com/watch?v=qa_Hf 0jHct4&feature=player_embedded http://www.youtube.com/watch?v=Rxi4w vN4yzU&feature=player_embedded#

Psykologiska barriärer http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/2 1/v-r-psykologi-f-r-oss-att-strunta-i- offren-f-r-klimatf-r-ndringarna