Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE"— Presentationens avskrift:

1 ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
SKL 14 oktober 2014

2 Frågor som kommer att besvaras:
Jag skulle vilja veta tillvägagångssättet för att ta fram en strategi och handlingsplan för arbetsgivarvarumärke? Vad finns det för gemensamt för de som idag har de starkaste varumärkena? Hur ska jag som arbetsgivare resonera om vilka kanaler man bäst använder numera, om de tryckta platsannonserna börjar spela ut sin roll? Hur ska vi utforma platsannonserna för att locka rätt sökande? Hur kan man arbeta mer med varför-frågan och genom det synliggöra attraktiviteten hos oss som arbetsgivare. Vilket är det bästa sättet att få redan anställd personal att vara goda ambassadörer för sin arbetsgivare? Hur ska/kan arbetsgivare i en kommun eller ett landsting tänka när de ska marknadsföra sig. Är det jobben som är det viktigaste, eller det som särskiljer mig som arbetsgivare. Vi konkurrerar ju med andra kommuner. Är det smartast att gå ihop eller är det bäst att marknads-föra den egna arbets-givaren? Hur får vi ungdomar att bli intresserade av vårdyrken som sjuksköterska och barnmorska tex? Rekrytering på lång sikt – vad mer kan vi göra? På vilket ytterligare, än bättre sätt, skulle vi kunna attrahera personal till kommunen?

3 # 1 1. MÅLGRUPPEN Jag skulle vilja veta tillvägagångssättet för att ta fram en strategi och handlingsplan för arbetsgivarvarumärke? 2. BUDSKAP 3. KANALER 1. Arbetsgivarvarumärke: Identitet-fördel-position. Målgruppsanalys: Vem-vilka-vad. Kommunikationsstrategi: Hur-var.

4 # 2 De starkaste varumärkena i världen har alla känslomässiga relationer med sin målgrupp. Förr i tiden byggde företag sitt varumärke på information och fakta. Idag bygger de bästa varumärket med relationer. Flest engagerade varumärkesambassadörer vinner och tränger igenom bruset på det mest effektiva sättet. Vad finns det för gemensamt för de som idag har de starkaste varumärkena?

5 # 3 Fiska där de rätta fiskarna simmar….
Fråga den målgrupp ni vill attrahera vilka kanaler de konsumerar. Många av de idag populäraste kanalerna fanns inte för fem år sedan. Använd er billigaste, ärligaste samt effektivaste kanal, - era medarbetare. Hagelbössa eller kikarsikte? Addera genom att subtrahera Hur ska jag som arbetsgivare resonera om vilka kanaler man bäst använder numera, om de tryckta platsannonserna börjar spela ut sin roll?

6 # 4 Tona ner det som inte är viktigt och tona upp det som verkligen betyder något för rätt målgrupp. Fokuserar lika mycket på innehållet som kanalerna. Ni kan inte särskilja er med VAD ni erbjuder. Det är HUR ni är som en arbets-givare som särskiljer ditt erbjudande. Sist men inte minst: -Få med VARFÖR man ska söka sig till er. Hur ska vi utforma platsannonserna för att locka rätt sökande?

7 # 5 Sluta kommunicera med sakargument. Börja kommunicera ännu mer med era värdeargument. Fakta berättar, känslor säljer. Utgå från vad som är avgörande för kandidaten/medborgaren. Tydliggör och synliggör vad som skiljer er från alla andra. Svara själva på: -varför man ska arbeta hos er? Hur kan man arbeta mer med varför-frågan och genom det synliggöra attraktiviteten hos oss som arbetsgivare.

8 # 6 Varumärket är inte längre er logotyp eller slogan. Det är människorna: anställda & medborgarna. Varumärket är summan av allas uppfattningar och erfarenheter av er. Ert existensberättigande. Allt börjar med ert ledarskap och vilket engagemang ni lyckas skapa i er organisation. -Energi & tydlighet. Vilket är det bästa sättet att få redan anställd personal att vara goda ambassadörer för sin arbetsgivare?

9 # 7 Det är summan av båda två faktorerna som tillsammans blir ert erbjudande. Fler och fler människor upplever att fler och fler arbetsgivare tenderar att bli mer och mer lika. Tydlighet är trygghet samt att otydlighet innebär otrygghet. Vad är hygienfaktorerna och vad är konkurrensfördelarna. Hur ska/kan arbetsgivare i en kommun eller ett landsting tänka när de ska marknadsföra sig. Är det jobben som är det viktigaste, eller det som särskiljer mig som arbetsgivare.

10 # 8 Tänk köpcentrum-ideologin.
Sveriges viktigaste jobb drar folk till dörren, ni måste sedan dra in dem till er ”butik”. Förespråkar lokala samarbeten. Tillsammans är ni starkare samt att ni kostnadseffektiviserar. Gå från att genomföra kampanjer till att börja bygga relationer med rätt målgrupp. Vi konkurrerar ju med andra kommuner. Är det smartast att gå ihop eller är det bäst att marknads-föra den egna arbets-givaren?

11 # 9 Börja ännu tidigare. Ni har ju t.o.m. lärarna och eleverna i era egna hus och händer! Tänk nytt, annorlunda resultat får man av att göra annorlunda saker. Övertyga, ej övertala. Öka på stoltheten. Fiska i nya vatten. Mer storytelling. Tryck på missionen. Hur får vi ungdomar att bli intresserade av vårdyrken som sjuksköterska och barnmorska tex?

12 # 10 Få ihop resurs och kompetensbehov - ”Trafikverket”
Stå för vad ni säger – ”Mission Kebnekaise” Locka in rätt grupper av nya människor – ”Elevator Pitch” Skapa tester/tävlingar – ”Art of code” Skapa intresse – ”Rekryteringsknappen” Rekrytering på lång sikt – vad mer kan vi göra? På vilket ytterligare, än bättre sätt, skulle vi kunna attrahera personal till kommunen?

13 Webb: communication.se Instagram: instagram.com/communication_se
Svante Randlert: Mail: Mobil: LinkedIn: Linkedin.com/in/svanterandlert


Ladda ner ppt "ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE"

Liknande presentationer


Google-annonser