A survey with a focus on periodontology.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Självledarskap Som Skapar Skillnad – läsåret
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
FTFs motionsskola.
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lösningsinriktad Pedagogik.
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Motiverande samtal - MI
Les meilleures photos de
Problemsnack eller bygga lösningar.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
SET Social Emotionell Träning
Kontakt: Steve Wicks
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Det viktiga mötet Ingrid Mattiasson.
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Det professionella samtalet
Lönesamtalet.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
Lite skolhistorik?.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Motivation is the direction and intensity of effort
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Existentiella frågor i dödens närhet
Formare 2015 Motivation.
Socialpsykologi.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Hur kan man tillvarata föräldrarnas egna resurser? Tankar om empowerment.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Presentationens avskrift:

A survey with a focus on periodontology. The activity of disability organisations in Sweden. A survey with a focus on periodontology. Claes Virdeborn Karolinska Institutet Odontologiska Institutionen Stockholm 2004 1

Resultat enkät 3 69 % svarar “ja” 31 % svarar “nej” Tycker du att du får tillräcklig information om tandlossning av din tandläkare? 69 % svarar “ja” 31 % svarar “nej” 2

Resultat enkät 3 50 % svarar “ja” 50 % svarar “nej” Känner du ett behov att veta mer om tandlossning? 50 % svarar “ja” 50 % svarar “nej” 3

Behandling Motivation Resultat Samtal kommunikation Skapa en relation 4

En god relation kännetecknas av att -patienten inser nyttan av det vi gör och säger. -patienten litar på oss och det vi gör -Vi har gemensamma mål och visioner. -det finns en överenskommelse om ett nästa steg. 5

Bemötandet. -Många olika moment. -Icke-verbal kommunikation -gör patienten mottaglig för vårt budskap 6

Inge förtroende genom att: Vid bemötandet. Inge förtroende genom att: -Ta bort störande moment -Inte verka stressad -Ha ett bra samarbetsklimat -Lyssna på patienten. 7

Vad säger SBU? 8

Uppgifterna i mötet med patienten är att: ”skapa en relation till patienten, undersöka och utforska problemet tillsammans med pat, informera patienten om bedömning och komma överens med denne om eventuell behandling” (SBU Ottosson 1999) 9

Behandling Motivation Resultat Samtal kommunikation Skapa en relation 10

Språket är en karta över verkligheten -Emic – man uppfattar kulturen inifrån -Etic – man uppfattar kulturen utifrån. 11

Etic - Utanförperspektiv Emic – Innanförperspektiv Verklighet Kommunikationen sker på mottagarens villkor Etic - Utanförperspektiv Emic – Innanförperspektiv Verklighet 12

Samtalet med patienten -Lyssna är basen i all kommunikation. -Utforska och undersök patientens problem. -Ge information om resultatet av undersökningen. Ställ öppna frågor: -vad vet du om..? -vad skulle du vilja veta mer om…? -Reflektera, omstrukturera, summera -Komplettera gärna skriftligt (Cochrane. Johnson 2003) -Överenskommelse om eventuell behandling 13

”Att uppfatta patientens berättelse och relatera den till våra erfarenheter och kunskaper och använda dessa i patientens tjänst är kärnan i den kliniska kompetensen.” (Rudebeck 2002) 14

Patientcentrering -Utifrån patientens situation diskutera sig fram till vad som är bäst Acceptera patientens synsätt Patienten definierar själv sitt behov av förändring Använd inte onödig information 15

”Patienten bör komma till egen insikt, vilja och aktivitet i förebyggandet och inte bli passiva objekt för återkommande omhändertagande av tandvårdspersonalen” Brita Forsman 1975 16

Empowerment Self efficacy 17

”Patient empowerment är patientutbildning. Det handlar om jämlikhet mellan patient och vårdpersonal, där patienten blir en medlem i vård-eller rehabiliteringsteamet. En upplyst och välutbildad patient är en förutsättning för jämlikhet.” Brattberg 2005 18

Self Efficacy -tilltro till den egna förmågan vid en specifik situation, t ex att sluta dricka läsk -uppmuntra små förändringar. Öka svårighetsgraden. 19

Motivationens delar -Yttre och inre motivation -Vilja – ska kopplas till något positivt. -Tro att man kan -Rätt tidpunkt. 20

Motiverande samtal -patientcentrerad samtalsmetodik. -används för livsstilsförändringar -coachande förhållningssätt. -erbjud patienten hjälp och behandling. ”- Är det ok om jag undrar om dina läskvanor?” ” -Ett förslag jag har kan vara att…” -att ”säga åt” kan ha motsatt effekt -ställ öppna frågor - Vad skulle kunna få dig att ändra vanor? - Hur tänker du kring dina läskvanor? -reflektera, sammanfatta. 21

Hur motiverad är patienten? 0 – 3 = låg beredskap 4 – 7 = medelhög beredskap 8 – 10 = hög beredskap 22

Avslutning av samtalet Kan pat själv göra förändringsyttrande. -Följ upp med återkoppling, stöd och uppmuntran. -Se misslyckanden som en del av behandlingen. 23

Mål och delmål ska vara: Att sätta mål. Mål och delmål ska vara: Realistiska. -Acceptabla. -Mätbara. -Tidsbestämda 24

Målen för en patient ska alltid sättas tillsammans med patienten och vara önskvärda tillstånd, ha en viss dragningskraft, vara realistiska, angelägna, kännas positiva,vara mätbara och gärna något utmanande (Klang Söderkvist 2001) 25

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mer. Sören Kierkegaard 26