Omfattande förändrings- arbete med fokus på ökad vårdkvalitet Framtidens hälso- och sjukvård 2025 Karolinskas nya verksamhetsmodell
Henrik Gaunitz Ekonomidirektör Stockholms läns landsting
Bakgrund till arbetet med Framtidsplanen i Stockholms läns landsting 2019-07-07 Bakgrund till arbetet med Framtidsplanen i Stockholms läns landsting Nya krav från invånarna på hälso- och sjukvården Fler invånare i Stockholms län Demografiska utvecklingen med fler äldre Nytt universitetssjukhus som påverkar hela hälso- och sjukvårdsstrukturen Hur ska den framtida hälso- och sjukvården ges till invånarna i Stockholms läns landsting?
Var befinner vi oss i arbetet? 2019-07-07 Var befinner vi oss i arbetet? År 2011: Beslut om framtidsplanen År 2011– 2015: Planering av arbetet År 2015–2020 : Genomförande 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Stark befolkningstillväxt i Stockholm (prognos 300 000 – 10 år) 2019-07-07 Stark befolkningstillväxt i Stockholm (prognos 300 000 – 10 år)
2019-07-07
2019-07-07 Investeringar 1994–2027 Fokus behöver ligga på att färdigställa investeringar inom utsatt tid och inom beslutade ekonomiska ramar. Utrymmet för nya investeringar är ytterst begränsat.
2019-07-07 Kostnader 2017
Vården i Stockholms läns landsting Ca 2/3 av vården utförs av landstinget och ca 1/3 av privata vårdgivare Över 30 vårdval Ett universitetssjukhus på två platser Sex akutsjukhus, åtta mindre sjukhus 10 nya närakuter under 2017-2018 Ca 206 husläkarmottagningar Omfattande forskning och utbildning Ett stort utbud med många vård-givare innebär utmaningar för en sammanhållen vård för patienten
Vården behöver utvecklas 2019-07-07 Vården behöver utvecklas Resurserna behöver användas bättre Tydligare roller och samverkan – effektivare patientflöden Vården ska fungera som en patientfokuserad helhet Koncernperspektiv istället för konkurrens Behov av ny strategi och nya arbetssätt – Framtidsplanen
Vi bygger nytt och rustar upp för 40 mdr kr Denna bild ska ev ligga sist?
Målbild för Framtidens hälso- och sjukvård 2025 2019-07-07 Målbild för Framtidens hälso- och sjukvård 2025
Framtidsplanen i ett nötskal 2019-07-07 Framtidsplanen i ett nötskal Vuxna patienter som idag vårdas i slutenvård på akutsjukhus vårdas i istället i öppenvård eller i hemmet. 1 Sjukhus/annan vårdgivare Akutsjukhus Vuxna patienter som idag vårdas på akutsjukhus vårdas i istället i hos andra vårdgivare 2 Sjukhus/annan vårdgivare Akutsjukhus Vuxna patienter som idag vårdas på akutsjukhus avslutar sin vård oftare eller tidigare än idag hos vårdgivare utanför akutsjukhusen eller i hemmet 3 Akutsjukhus
Kostnad Medicinsk teknologi Specialistkunskap Status 2019-07-07 Universitetssjukhus LEON-principen Vården ska ges på Lägsta effektiva vårdnivå Akutsjukhus Kostnad Specialistvård utanför akutsjukhus Primärvård Status Medicinsk teknologi Specialistkunskap Hemsjukvård Kommunal vård och omsorg Egenvård och vård av närstående
Universitets- sjukhus 2019-07-07 Nätverkssjukvården Specialist- centrum Närsjukhus Husläkare Geriatrik Psykiatri Akutsjukhus Rehabilitering Universitets- sjukhus
Fyra principer för nätverkssjukvård 2019-07-07 Fyra principer för nätverkssjukvård Individens hälsa är i fokus vid varje möte med vården Oavsett vart individen vänder sig ska denne få stöd att hitta rätt i vården Tillräcklig och adekvat information och kompetens finns i hela vården Individens samlade behov är utgångspunkt för den vård som erbjuds
Nätverkssjukvården – vård, forskning och utbildning 2019-07-07 Nätverkssjukvården – vård, forskning och utbildning En framgångsrik hälso- och sjukvård måste organiseras så att den skapar goda förhållanden för klinisk forskning och utbildning Nätverkssjukvården måste kunna skapa goda förhållanden för forskning och utbildning Vård, forskning och utbildning måste planeras och organiseras tillsammans
2019-07-07 Införandet av den nya strukturen har skett i tre steg under 2017–2018 och leds av hälso- och sjukvårdsförvaltningen i samarbete med vårdgivare, 1177 Vårdguiden och den prehospitala vården.
2019-07-07 Claes Ruth Chef centrala controllersektionen Ekonomiavdelningen Karolinska Universitetssjukhuset
Karolinskas nya verksamhetsmodell Framtidens hälso- och sjukvård 2025 Karolinskas övergripande uppdrag, vision och mål Ny verksamhetsmodell Ny organisations- struktur Ny styrmodell Nya arbetssätt Ny verksamhetsmodell består av tre områden och ska göra oss bättre rustade att uppnå vårt uppdrag, vision och mål
Karolinskas övergripande uppdrag, vision och mål Ekonomistyrning på Karolinska Karolinskas övergripande uppdrag, vision och mål Ny verksamhetsmodell Ny organisations- struktur Ny styrmodell Nya arbetssätt Ny verksamhetsmodell består av tre områden och ska göra oss bättre rustade att uppnå vårt uppdrag, vision och mål
Peri-operativ medicin Ny verksamhetsmodell Sju teman och fem funktioner FUNKTION Peri-operativ medicin Bild och Funktion Lab (KUL) Akut Hälso-profess- ioner Kvinnor och Barns Hälsa Hjärta och Kärl Åldrande TEMA Themes Neuro Inflammation och Infektion Trauma och Reparativ Medicin Cancer Patientområde PFC Patientområde Patientflöde Patientflöde Patientområde
Patientgrupper i NVM definieras utifrån likartade diagnoskoder medan patientflöden utgör en organisatorisk nivå Liknande diagnoser ingår i samma patientgrupp Affärslogik patientgruppering Vårdhändelse Patient får diagnos Ett antal patientgrupper utgör vanligtvis ett patientflöde ICD 10 Patientgrupp 1 ICD 10 Patientflöde ICD 10 Patientgrupp 2 ICD 10 Patientflöde är den lägsta organisatoriska nivå inom Karolinska medan patientgrupper är ett kluster av likartade diagnoser Förhållandet mellan patientgrupper och patientflöden är inte 100% Flertalet patienter får aldrig en diagnos, dessa tilldelas inte en patientgrupp men kommer att tillhöra ett patientflöde ändå genom registrering på ekonomisk kombika
Karolinskas övergripande uppdrag, vision och mål Ekonomistyrning på Karolinska Karolinskas övergripande uppdrag, vision och mål Ny verksamhetsmodell Ny organisations- struktur Ny styrmodell Nya arbetssätt Ny verksamhetsmodell består av tre områden och ska göra oss bättre rustade att uppnå vårt uppdrag, vision och mål
NVM ger incitament för ökat samarbete inom och mellan organisatoriska enheter Resurser fördelas inom tema och funktion Mål delas mellan tema och funktion Funktion PO/FO 1 PO/FO 2 PO/FO 3 Tema Slutenvårds- yta1 Öppenvårds- yta1 Specialitets- samordning Etc … ”Ingen äger allt” vilket gör att samarbete är en framgångsfaktor Många gemensamma mål samt ömsesidig utvärdering av samarbetet mellan tema och funktion
Patientflödesledningsgrupp är en central del i det nya arbetssättet – tvärfunktionell och datadriven diskussion utifrån patientbehov Hur kan vi förbättra vår kvalité? Hur påverkar min enhet flödet och vad borde vi ändra? Vad är relevant att mäta för patient-grupperna? Hur kan vi öka resurseffektiviteten? Hur ser vår produktionsplan och vårt tvärfunktionella resursbehov ut? Hur ska vårdförloppet se ut? B&F KUL PG hjärntumör
Karolinskas övergripande uppdrag, vision och mål Ekonomistyrning på Karolinska Karolinskas övergripande uppdrag, vision och mål Ny verksamhetsmodell Ny organisations- struktur Ny styrmodell Nya arbetssätt Ny verksamhetsmodell består av tre områden och ska göra oss bättre rustade att uppnå vårt uppdrag, vision och mål
Vårdinformationsmiljön samlas och tillgängliggörs för alla på sjukhuset – driver datadrivet arbetssätt och faktabaserade beslut Styrkort Vård- Produktion Tillgänglighet/ Köer Ekonomi Resultaträkning KPP-flödeskostnad Personal
I en allt mer samlad informationsmiljö kan vi driva både uppföljning och planering tvärs enheter och på sikt tvärs huvudmän i systemet Karolinska använder Tableau för uppföljning och analys samt IBM TM1 för Planering och simulering Vård: Produktion och kapacitet Personal: Resurser, kompetens och Hälsotal Ekonomi: Kostnader redovisat i två perspektiv Då till nu Nu till i morgon Uppföljning och analys: Styrkort och rapporter Planering: Multiresursplaneringsverktyg Vi kan börja säkra FHS planens mål: ”Patientens vårdbehov tillgodoses i en sammanhållen vårdkedja”
2019-07-07 Erfarenheter Stor vilja i landstinget att utveckla hälso- och sjukvården enligt Framtidsplanens målbild Stora förändringar i en komplex miljö tar tid Personalförsörjning behöver prioriteras särskilt Den befintliga organisationen behöver anpassas för att hantera denna typ av stora förändringar – från förvaltning till utveckling Ge verksamheterna tydliga ekonomiska förutsättningar för förändringen – incitament att hushålla med resurserna IT-lösningarna för att stödja nya arbetssätt är centrala, detta underskattas ofta
Tack!