Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Målbild De digitala lösningarna ska förbättra möjligheten för individen och närstående att vara delaktiga i processen. Mobila lösningar för informationshantering.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Målbild De digitala lösningarna ska förbättra möjligheten för individen och närstående att vara delaktiga i processen. Mobila lösningar för informationshantering."— Presentationens avskrift:

1

2 Målbild De digitala lösningarna ska förbättra möjligheten för individen och närstående att vara delaktiga i processen. Mobila lösningar för informationshantering ska skapa förutsättningar för ett mer effektivt arbetssätt och är ett angeläget utvecklingsområde.

3 Hälso- och sjukvårdsavtalet
Bakgrund Hälso- och sjukvårdsavtalet Stort behov av gemensam utveckling av digitala system för informationsöverföring. Säkrare och effektivare sätt för informationsöverföring som säkerställer koordinerade insatser till den enskilde. Mina planer – Systemet Nivåer för eskalering av problem och utveckling av IT-stödet Mina planer saknas. Utredning En överenskommelse för nuvarande och framtida digitala lösningar på lång och medellång sikt.

4 Uppdrag Ansvaret för framtagande av gemensamma strategiska beslutsförslag om e-hälsa och övergripande samverkan på detta åvilar Centralt Samverkansorgan. Utvecklingen på e-hälsoområdet är en viktig del i alla gemensamma utvecklingsområden som omfattas av samverkansavtalet.

5 Organisation Skånegemensam digitalisering område hälsa
Centralt Samverkansorgan Central Tjänstemannaberedning Skånegemensam digitalisering område hälsa Arbetsgrupperna utgör en väsentlig del i arbetet med att ta fram gemensamma styrdokument och stödmaterial. Arbetsgrupperna är sammansatta av representanter från både de skånska kommunerna/ Kommunförbundet Skåne och Region Skåne. Regional samverkansgrupp psykiatri Förvaltningsgrupp SVU och SIP Regelverk Uppföljningsgrupp Rehabilitering och hjälpmedelsförsörjning Kompetensutveckling Beslutsstöd Kommunikation

6 Process Utredningen ska besvara frågor och beskriva scenarier inom:
Förvaltning & utveckling Förvaltnings- modell Beslutsprocess Juridik – nuvarande & kommande Effektivitets- vinster Affärsmodell & ackrediterings- villkor

7 Det första steget – våren 2018
Planera och kartlägga. Inventera befintliga nätverk och ackrediteringsavtal. Processkartläggning och riskanalys juridik (avslutande workshop 15/6). Sammanställa och analysera.

8

9 Vägen fram 1 2 3 Utarbeta fokusområden
Genomförandeplan per fokusområde Rapportera utvecklings- och förändringsförslag

10 Identifierade fokusområden
Sammanhållen Journalföring (NPÖ) Anpassa och utveckla kommunikationsverktyget Mina Planer Digital samordnad individuell plan (SIP) Säkerställa digital läkemedelsinformationsöverföring mellan aktörer Handlingsplaner inför införandet av Millennium (Cerner) Information för ambulans/ informationsöverföring vid akutbesök

11 Sammanhållen journalföring (NPÖ)
Det finns ett akut behov av att finna en lösning att tillgängliggöra journalinformation mellan olika vårdgivare (region och kommuner). Det krävs en lösning innan implementeringen av Millennium kan bidra till att tillgodose behoven. NPÖ möjliggör att journalinformation delas mellan vårdgivare, därmed kan kraven för ”God vård” (till viss del) tillgodoses bättre inom region och kommun. NPÖ är etablerat och bedöms ge stor effekt med liten insats. Mål Alla kommuner ska vara producenter i NPÖ. Mål Alla kommuner ska vara producenter i NPÖ

12 Anpassa och utveckla Mina planer
Mina planer gör det möjligt för verksamheter att utbyta information. Problemet: ett kommunikationsverktyg – inte ett journalsystem. Mina planer anpassas och utvecklas för att möta verksamheternas behov innan Millennium är på plats. Mål Säkerställa strategi och handlingsplan under 2018. Mina planer är verktyget för en effektiv vård- och omsorgsprocess.

13 Digital samordnad individuell plan (SIP)
SIP ska upprättas tillsammans med brukare om insatser från Socialtjänst och hälso- och sjukvård behöver samordnas. I Skåne finns patientens SIP i Mina planer och som papperskopia i patientens hem. Den senare kan ambulansen ta del av vid ankomst vid akut ärende. En komplett och digital SIP som fler aktörer har åtkomst till skulle skapa en mer sammanhållen vårdkedja = både patientsäkerheten och resurseffektiviteten ökar. Mål Säkerställa strategi och handlingsplan. Patient och anhörig kan digitalt medverka i planering, genomförande och uppföljning av sin vård och omsorg. Digital SIP finns tillgänglig för berörda aktörer efter samtycke av patienten.

14 Digital läkemedelsinformationsöverföring mellan aktörer
Dagens informationssystemen kommunicerar inte med varandra = stora brister i patientens läkemedelskedja. Betydande risk för bl a felordinationer, läkemedelsinteraktioner och uteblivet läkemedelsintag = bristande patientsäkerhet. Pascal används endast i begränsad utsträckning av professionen – och har brister gällande patientmålgrupp. Lyftes fram som ett av de mest brådskande förändringsförslaget under processkartläggningarna. Mål Säkerställa strategi och handlingsplan.

15 Handlingsplaner inför Millennium
Regionen arbetar idag med s.k. workflows inför införandet av Millennium 2023 (det finns option för kommuner att upphandla systemet). Cerner har tillsammans med IBM utvecklat integrerade IT- lösningar som möjliggör informationsdelning och kan användas av kommuner, oavsett vilket system de använder. För ett lyckad införande av Millennium krävs en grundlig och systematisk process, t ex tydliga handlingsplaner för fortsatt arbete. Mål Säkerställa att kommunsystem kan ansluta till Millennium. Fungerande integration så att kommunen kan behålla sitt journalsystem.

16 Information för ambulans/ informationsöverföring vid akutbesök
Ambulanspersonal har bristande (intill obefintlig) information om patienten vid ankomst. Digital grundinformation om patienten vid ankomst säkrar informationsöverföringen och underlättar handhavandet av patienten (framför allt för kroniker). Hemsjukvården fyller idag i blanketten ”Informationsöverföring vid akutbesök” som följer med patienten från hemmet till hemgång från sjukhuset. Den försvinner ofta under patientens process genom vården, framför allt vid hemgång från akuten och det skapar en mängd problem b.la. gällande patientens uppdaterade läkemedelslista. Den kan även vara svårläst pga handstil. Mål Framtagen handlingsplan för beslut kring nya processer och rutiner. Följer det nationella arbetet.

17


Ladda ner ppt "Målbild De digitala lösningarna ska förbättra möjligheten för individen och närstående att vara delaktiga i processen. Mobila lösningar för informationshantering."

Liknande presentationer


Google-annonser