Organisation & Arbetsgivaransvar Välkomna till Del 7 Organisation & Arbetsgivaransvar
Jämställd förskola är ett webbaserat utbildningsprogram framtaget av Eskilstuna kommun i samarbete med Mälardalens högskola. Syftet är att utbilda och utveckla kommuners samt fristående verksamheters arbete med att få en mer jämställd förskola.
Dagens program Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling Utbildningen tar ca 1 timme Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling Genus i strukturerna? (Vid diskussionsfrågorna är det bra om ni delar upp er i små grupper om ca 4-6 personer)
1. Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Förskolan är skyldig att ha aktiva åtgärder mot diskriminering Förskolan är skyldig att ha aktiva åtgärder mot diskriminering. Det innebär att de ska undersöka, analysera, åtgärda, utvärdera och följa upp arbetet. Arbetet kan struktureras enligt följande: Barnens delaktighet - Barnintervjuer och trygghetsvandring kan utgöra underlag för kartläggning av barnens upplevelse av trygghet. Föräldrarnas delaktighet - Föräldraforum och utvecklingssamtal kring barns trygghet. Medarbetarnas delaktighet - Alla anställda ska vara delaktiga i kartläggning och arbetet med förskolans likabehandlingsplan.
En vanlig kritik som förskola och skola ofta får är att barnen inte varit tillräckligt delaktiga i utformningen av det systematiska värdegrundsarbetet. Våld och kränkningar sker ofta på platser där de vuxna inte är närvarande, så för att kunna förebygga måste de intressera sig för vad som händer när de ”vänder ryggen till”.
Nyheter i diskrimineringslagen fr.o.m. januari 2017: En av nyheterna är att: "Dagens krav på planer ersätts med ett allmänt skriftligt krav på dokumentation av alla delar av arbetet. Dokumentationen ska innehålla en redogörelse för den undersökning av risker och hinder och analys som gjorts, liksom de förebyggande och främjande åtgärder som har vidtagits eller planeras. Uppföljning och utvärdering ska också ingå i dokumentationen." Läs mer http://www.do.se/framja-och-atgarda/forslag-pa-andringar-i-diskrimineringslagen/
Diskussionsfrågor - Diskutera varje fråga i ca: 5 minuter 1. Hur kartlägger vår förskola förekomsten av våld och kränkningar? 2. Hur delaktiga är barnen? 3. Förekommer knuffar, slag, bett och utanförskap (”Du får inte vara med”)? Hur hanteras det? 4. Hur snäva är könsnormerna? Var går gränserna för hur en pojke respektive en flicka kan/får vara och göra?
2. Genus i strukturerna
Hillevi Lenz Taguchi menar att det finns föreställningar om kön inbyggt i hela förskolans organisation. Hon hävdar att förskolan i både sin struktur och kultur är feminiserad. Det strukturella kan handla om möblering, val av material, hur hierarkiskt uppbyggd förskolan är eller hur beslutsvägarna går till. Det kulturella (det som sitter i väggarna) kan handla om vad som sägs på rasterna, vad man prioriterar att göra eller vem som släpps fram som chef/fackombud.
Diskussionsfrågor - Diskutera varje fråga i ca: 5 minuter Hur skulle förskolan sett ut det varit 97 % män som arbetat där? Hur skulle chefsnivåerna sett ut? Hur skulle den möblerats? Vilka lekar hade varit prioriterade? Vad hade sagts i fikarummet? För- och nackdelar?
SOU 2004:115 (2004) Den könade förskolan – om betydelsen av jämställdhet och genus i förskolanspedagogiska arbete
Om ni vill veta mer eller hitta mer litteratur i ämnet gå in på vår hemsida: Mer info mdh.se/mkl/jamstalldforskola Ett stort tack till Jämntskägg som har hjälpt till att ta fram materialet.
Tack för att ni har deltagit i: