Tjänst i både skola & akademi Förverkligandet av ett ULF-avtal på skolområdet – skapandet av en infrastruktur för samverkan inom forskning och utveckling
Förslag på nationellt skolforskningsavtal för skolområdet (ULF-avtal?!) Långsiktiga förutsättningar för forskning i praktiken/praktiknära forskning som i förlängningen kan medverka till att vidarutveckla skolans och lärarprogrammens vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet
Forskning pågår ! Finns det en infrastruktur? I samverkan - tillsammans med användarna Tvärvetenskapligt Av team och nätverk Skapar meritokratier Kan universitetets studenter (blivande lärare) involveras mer inom ramen för VFU? Kan organisation, tjänster och ekonomiska medel utvecklas/utökas/förbättras?
Skollagen Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (1 kap §5 sista stycket) Varje huvudman ska sträva efter att för undervisningen anställda lärare och förskollärare som har forskarutbildning (2 kap § 23) Bestämmelser om lektor (2 kap §24)
Lektorn ska…(SKOLFS 2011:58 § 4) ha breda och gedigna kunskaper inom sitt undervisningsämne eller i ämnesdidaktik, ha förmåga att sprida engagemang och intresse för ämnet hos eleverna genom att göra undervisningen utmanande, spännande och stimulerande, ha strävan att utifrån aktuell forskning inom områden med relevans för undervisningen medvetet och systematiskt utveckla elevernas lärande, ha samverkan med andra lärare, tagit del av andras kunskaper och erfarenheter och delta med sig av sina egna, och ha drivit skolutveckling utifrån aktuell forskning
Beskrivning av de generella kompetenser som beskrivs i intervjuerna (Serder, 2016 sid 19) Att förstå och kunna förhålla sig till forskning och vetenskapliga resultat Att kunna använda olika forskningsmetoder, samt förstå begränsningarna i dessa Att snabbt kunna skaffa sig en överblick över nya kunskapsområden Att ha ett kritiskt tänkande, kunna analysera, reflektera och ställa utmanande frågor Att kunna forskningens hantverk, dvs uttrycka sig noggrant i text och tal Att vara uthållig, självständig ta ansvar och initiativ.
Forskningsrelaterade uppdrag Lektorns uppdrag (Serder, 2016 s. 24) Kritisk granskning Ledningsuppdrag som ”kritiskt öga” Granskning av upphandlingar, enkäter och resultat Undervisningsnära Undervisning; Ämnesansvar; Ansvar för lärarstudenternas examensarbeten; Handledning av gymnasiearbeten; Ämnesutveckling; Didaktisk handledning Projektledning Driva nätverk (till exempel Mattelyft, Läslyft, Bedömning) Utveckling och implementering av skolutvecklingsprojekt så som kollegialt lärande, språkutvecklande arbetssätt, digitalisering mm Forskningsrelaterade uppdrag Forskningsrelaterade handledning; Uppföljning; Beprövning av erfarenhet; Praktiknära forskning; Forskningsspridning; Kompetensutveckling
Resultat & Slutsatser (Serder, 2016 sid 38) Lektorn Påverkas starkt av det intresse och engagemang som huvudmannen visar eller inte visar… Behöver rektorns/annan chefs stöttning i den process det innebär att… Behöver ett tydligt professionellt sammanhang… Behöver också ingå i ett forskningssammanhang… Och dennes chef/er behöver uppnå ömsesidig förståelse av vad uppdraget innebär… Har ett uppdrag som påverkas mycket av chefsbyten… Uppfattar att forskarutbildningen gett viktiga kompetenser för utveckling…
Behov av långsiktigt strategiskt arbete För att tillvarata lärares kompetens Samverkan mellan lärosäten och huvudmän (Bergmark, 2010)
Stanna eller gå?
Förslag på nationellt skolforskningsavtal för skolområdet (ULF-avtal?!) Långsiktiga förutsättningar för praktiknära forskning som i förlängningen kan medverka till att vidarutveckla skolans och lärarprogrammens vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet
De primära skälen för ett nationellt/lokalt avtal… Skola och utbildning är ett av samhällets allra största åtaganden i samtiden och avgörande för framtidens samhälle Både skolor och blivande lärares och förskollärares utbildningar behöver utveckla en förstärkt vetenskaplig grund i samklang med beprövad erfarenhet Ett ULF-avtal på skolområdet kan lägga grunden för att göra lärar- och förskolläraryrket mer attraktivt
De primära skälen för ett nationellt/lokalt avtal…forts Lärare med examen på licentiat- eller doktorandnivå som är anställda i förskola och skola behöver få möjligheter att fortsätta eller aktivt delta i forskningsprojekt för att kunna bidra till kunskaps- och verksamhetsutveckling Lärosätenas stora behov av lärare medför redan idag att forskarutbildade lärare i skolan väljer universitet/högskola …Möjligheter att forska skulle sannolikt bidra till att göra det mer attraktivt att arbete i skola/förskola Högskolesektorn… har idag behov av forskning som kan genomföras tillsammans med disputerade lärare hos huvudmannen. Detta för att ständigt utveckla ny kunskap men även att underlätta för att vunna insikter och kunskaper blir kända och ändvända i verksamheten.
Ett nationellt avtal - processer ULF-avtalet syftar till att: Genom praktiknära forskning utveckla den vetenskapliga basen i samklang med beprövad erfarenhet i såväl skolhuvudmännens verksamhet som i lärarprogrammen. Anslag erhålls i öppen konkurrens och efter kvalitetsgranskning med externa granskare, vilket regleras i lokala avtal.
Ett nationellt avtal - processer ULF-skola projekt kan underlättas av möjligheten till kombinationsanställningar
Skolhuvudmannen förpliktigar sig att… Aktivt delta i att skapa förutsättningar för projektets genomförbarhet och Att dess arbete och resultat kommer till kännedom och användning inom hela verksamheten. Skolhuvudman som tecknar avtal om ALF-skola forskning är skyldiga att ta emot studenter inom lärarprogrammen för vad som i avtalet benämns verksamhetsintegrerad utbildning. Dessa studenter kan även knytas till pågående ALF-skola projekt och få möjligheter att skriva sina självständiga arbeten inom eller i anslutning till ALF skola projekt.
Utkast till avtal… Skolhuvudmannen ska… Fortlöpande bedriva forskning av hög nationell och internationell kvalitet Bedriva utbildning av hög kvalitet Följa den internationella utvecklingen inom utbildningsområdet Bidra till utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Fortlöpande följa upp och utvärdera undervisningen Tillgodogöra resultaten av genomförs ALF-skola projekt Samverka med det omgivande samhället inklusive näringslivet, lärar- och skolledares fackliga organisationer samt elevorganisationen.
Skolhuvudmännens miljöer kännetecknas av: Undervisning av hög kvalitet Uttalade uppdrag för forskning och utbildning Innovativa kultur och en incitamentsstruktur för kunskapsutveckling Medverkan i ALF-skola verksamhet ställer särskilda krav på organisationsutformning, vetenskapligt ledarskap, infrastruktur och finansiering
Det lokala samarbetet… Gemensamt utarbetade visioner och målsättningar… Ett gemensamt ledningsorgan … verkar på jämbördiga villkor… Reglera hur och på vilka villkor skolhuvudmän ska utses… Hur verksamheten för forskning, utbildning och utveckling ska organiseras, ledas och finansieras …
Referenser Bergmark, U. (2010): Forskarutbildade lärare – en väg till skolutveckling. En kartläggning av kommundoktorander inom förskolans och skolans verksamhet, gjord i samverkan mellan Lärarförbundet och Sveriges Kommuner och Landsting. Gibbons, M, et al. The New Production of Knowledge. The Dynamics of science and Research in Contemporary Societies. London: SAGE, 1994). Högskoleverket (2012): Utvärdering av forskarskolor för lärare. Rapport 2012:9 R. Serder, M. (2016): Tillbaka i skolan som kommunlektor –Intervjuer med forskarutbildade lärare kring deras uppdrag hos kommunala och enskilda huvudmän. Malmö: Kommunförbundet Skåne. Utbildningsutskottet (2016): Forskarskolor för lärare och förskollärare – en uppföljning av fyra statliga satsningar. Stockholm: Riksdagstryckeriet. Förslag på nationellt skolforskningsavtal för skolområdet motsvarande ALF-avtal inom hälso- och sjukvården. Uppsala, Göteborg & Karlstad 2015-06-09.