Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar."— Presentationens avskrift:

1 Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar

2 Uppdrag ”…bidra till att de verksamma inom skolväsendet ges goda förutsättningar att planera, genomföra och utvärdera undervisningen, med stöd av vetenskapligt underbyggda metoder och arbetssätt. Myndigheten ska bidra till goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande samt till förbättrade kunskapsresultat för elever.” (Ur Skolforskningsinstitutets instruktion) SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

3 Uppgifter Systematiska översikter över praktiknära forskning Övrig redovisning av forskningsresultat ‒ Kartläggningar av befintlig forskning ‒ Kommentera internationella systematiska översikter av god kvalitet och hög relevans Sprida och göra forskningsresultaten tillgängliga Identifiera områden där praktiknära forskning saknas Utlysa och fördela medel för praktiknära forskning SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

4 Organisation SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR Direktör Gemensam resurs Kanslichef Utvecklingsstrateg Kommunikationsstrateg Administratör Skolforsknings- nämnd Projekt 1 Projektledare Projektassistenter Experter Referensgrupper Projekt 2 Projektledare Projektassistenter Experter Referensgrupper Projekt n Projektledare Projektassistenter Experter Referensgrupper Vetenskapligt råd

5 Systematiska översikter Utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Målet är att den bästa tillgängliga kunskapen ska genomsyra arbetet i skolan ‒ Kunskap från forskning är en pusselbit ‒ Kollektiva erfarenheter, yrkesskicklighet och kritiskt förhållningssätt är andra komponenter ‒ Ny kunskap tillkommer ständigt, utvecklingen behöver ske löpande SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

6 Principer för arbetet Sammanställa den bästa tillgängliga vetenskapliga kunskapen som finns inom ett område vid en viss given tidpunkt Systematik och transparens ‒ Frågestyrd: studiens frågor bestäms i förväg ‒ Systematisk: arbetet följer ett tydligt protokoll och dokumenteras ‒ Transparens: alla arbetsmoment och resonemang redovisas (sökning, urval, bedömning av studiekvalitet och syntes) ‒ All relevant forskning ska sökas och beaktas Sträva efter så säkra och opåverkade slutsatser som möjligt Ligga till grund för professionella bedömningar SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

7 Arbetsgången Relevanta behov fångas upp i tydliga frågor ‒ Vad, hur, för vem och vilken typ av resultat har betydelse? ‒ Vilken sorts studieupplägg kan krävas? Projektgrupp med ämnes- och metodexperter Litteratursökningar i elektroniska databaser Uppfångade studier sorteras och kvalitetsgranskas Resultaten sammanställs, värderas och vägs ihop Slutsatser formuleras (inte rekommendationer) Säkring av vetenskaplig kvalitet och relevans genom hela processen SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

8 Hur kan lärare medverka i arbetet med en översikt? Initiering ‒ Behovsinventering Genomförande ‒ Formulering av forskningsfrågor ‒ Diskussioner om avgränsningar (djup/bredd) ‒ Val av teman som tas upp i syntesen Kunskapsdelning ‒ Forskningsanvändare SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

9 Huvudprocess SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR Behovs- inventering Systematiska översikter m.m. Kunskaps- delning (Mediering m.m.) Kunskaps- delning (Mediering m.m.) Skolans personal Forskning Myndigheter & organisationer Användning (Skolan) Användning (Skolan)

10 Utlysa och fördela medel till praktiknära forskning Behovsdriven ‒ Forskningsfrågorna utgår från professionens frågor och behov ‒ Genomförs i samverkan med professionen Syfte ‒ Vara relevant för de verksamma i skolan ‒ Bli använd i undervisnings- och andra klassrumssituationer ‒ Stärka förmågan till professionell bedömning SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

11 Praktiknära forskning (forts.) Inte en specifik forskningsmetod ‒ Kan baseras på olika forskningsdiscipliner ‒ Olika forskningsmetoder kan vara aktuella ‒ Kan jämföras med den kliniska forskningen inom det medicinska området SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

12 Universitet, högskolor och lärarutbildningar 7 Användning (nytta) 6 Implementering 1 & 5 Systematisk översikt 4 Praktiknära forskning 3 Prioritering 2 Identifiering av osäkerheter Den praktiknära forskningens ”ekologi”

13 Procedurer Utlysningens inriktning ‒ Forskning av hög vetenskaplig kvalitet ‒ Utgångspunkten är identifierade kunskapsluckor ‒ Beslutas av Skolforskningsnämnden Ansökan ‒ Akademiskt meriterade forskare ‒ Praktiker kan medverka i forskningen ‒ Beslutas av institutets vetenskapliga råd ‒ Ansöknings- och bedömningsförfarandet motsvarar de procedurer som utarbetats av Vetenskapsrådet SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

14 Kunskapsdelning En verksamhetsutveckling med stöd i forskning förutsätter En kultur eller ett ”ekologiskt system” för användning av forskning Tillgång till relevanta forskningsresultat En fungerande mediering ‒ vettig presentation av gjorda systematiska översikter ‒ informationsinsatser som når fram SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

15 ett ömsesidigt och jämlikt närmande mellan forskare och praktiker ett lyhört Skolforskningsinstitut en kapacitet i skolorna att ta emot och använda forskning  att lärare får i uppgift att arbeta med forskningsresultat och ges möjlighet att delta i nätverk  att det bedrivs ett lokalt utvecklingsarbete där forskningsresultat efterfrågas, dvs. en lärarledd FoU-verksamhet SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

16 Samverkan är avgörande Professionen (lärare, skolledare) Skolhuvudmännen (kommuner och fristående skolor) Andra myndigheter Berörda organisationer (SKL, fackliga organisationer) Lärarutbildningar Ämnescentra Pedagogiska och didaktiska institutioner Internationella institutioner M.fl. SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

17 Vad gör Skolforskningsinstitutet just nu? Genomför en behovsinventering Genomför förstudier för att ta reda på inom vilka områden systematiska översikter kan göras Sammanställer underlag för Skolforskningsnämndens beslut De första projekten beräknas starta under slutet av 2015 Utvecklar ett sätt att göra systematiska översikter som passar för förskollärares, lärares och skolledares frågor Samverkar med myndigheter och organisationer inom skolområdet Informerar om sin verksamhet genom att delta i konferenser m.m. SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

18 Hur påverkar forskning? ”Vad forsk­ning (…) kan göra är att hjälpa människor att ompröva olika frågor och ställningstaganden, hjälpa dem att tänka på ett annat sätt, presentera nya begrepp som kan hjälpa dem att förstå vad problemet egentligen består i och hur förekommande det är, hjälpa dem att överge en del gamla antagan­den, samt att punktera myter.” Carol Weiss SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

19 Kontaktuppgifter Mail: info@skolfi.seinfo@skolfi.se fornamn.efternamn@skolfi.se Telefon:08 – 523 29 800 Webb:www.skolfi.sewww.skolfi.se SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR


Ladda ner ppt "Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar."

Liknande presentationer


Google-annonser