MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha förändring Någon form av svårigheter Kontakt med socialtjänsten
VAD SKA SÄKRAS GENOM ANVÄNDNING AV KONSEKVENSPEDAGOGISKA METODER?
Utgångspunkten att människan kan göra andra val i morgon än hon gjort idag MÄNNISKOSYN
Flytta fokus JAG - VI - ANDRA
Att det är deltagaren / eleven som gör valet och fattar beslutet SJÄLVBESTÄMMANDE och SJÄLVBILDNING
Att deltagaren ser alternativ och väljer följd FRIHET och ANSVAR
Att vi har en genomtänkt ingång till sociala processer RESPEKT
Att det är handlingen som står i fokus tillsammans med den egna förståelsen för följderna av handlingen SOCIAL HANDLINGSKOMPETENS
Viktlägga val som innebär positiva följder SJÄLVSTÄNDIGHET
HÅLLNINGARNA
Konsekvenser är något som riktar sig mot framtid Straff är riktat till dåtid
Att vår referens är yttre normer i stället för inre värderingar PROFESSIONELL - PRIVAT