Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Mål med samverksanssystemet
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Förhandling MBL Och Samverkan.
Föräldramöte 12 september 2011
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Musik & kommunikation 50p.
Mål och betygskriterier
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Syftet med en personlig handlingsplan
Samma fast olika eller olika fast samma?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Journalister har ofta kontakt med forskare
arbetskooperativ Luleå
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Workshop inför Projektet
Intressenter OL108A.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Läroplansnätverk förskola
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kommunikation och samspel
Etik Moral Filosofi.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Göteborgs universitet
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Språket som redskap- Introduktion
Den retoriska arbetsprocessen
Kommunikation OL108A.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Identitet Vad formar oss till oss?.
Annonsanalysen.
Personligt brev.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Skolutveckling genom aktionsforskning
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Religionskunskap 1 och 2.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Kommunikation.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Presentationens avskrift:

Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor? Helena Blomberg, Fil.dr. Sociologi

Förutsättningen för all kommunikation: Ett ömsesidigt förtroende! Om det inte finns ömsesidigt förtroende i den givna situationen måste ni stegvis bygga upp ett sådant förtroende.

Identitetsskapande Våra socialt förankrade roller som ingår som byggstenar i vår identitet Avgörande för vilken roll vi intar eller tillskrivs i en situation är vilka andra personer som är närvarande i den givna situationen –samt den fysiska miljön Skyldighet att, i situationen, uppträda enligt vad som förväntas av den egna rollen

↔ Den direkta interaktionen Samhälleliga värderingar Förmedlade bilder om myndigheten av andra personer Egen förståelse för situationen, förväntningar, skyldigheter, kunskap, erfarenheter, historik Den direkta interaktionen ↔

Språkets betydelse Språk är handling – att säga något innebär att göra något som får effekter eller påverkar något i situationen.

Vilken handling åstadkoms av följande uttalande: ”Det är omöjligt att jobba med Stina! Jag har försökt tala med henne flera gånger men det går inte hem!”

Och vad görs i följande yttrande? ”Du, egentligen skulle jag fråga dig om hur du har haft det i sommar, men jag ville bara fråga dig om jag kunde få låna ett USB-minne av dig eftersom jag inte hittar mitt….”

Avslutningsvis…. Vikten av ”small talk” på arbetsplatser Att vi genom språket visar ett intresse för andra människor, vilket också skapar en känsla av sympati och trovärdighet för dig som medarbetare. Är ett sätt att skapa och bygga upp ett ömsesidigt förtroende och ett gott samtalsklimat på en arbetsplats.

Övning: Steg 1. Identifiera de personer du samspelar eller behöver samordna med på din arbetsplats för att genomföra ditt jobb? Steg 2. Reflektera över på vilket sätt du kommunicerar med olika parter; mail eller telefonkontakt eller ansikte-mot-ansikte – därefter, vad handlar er interaktion oftast om? Vilka ord och uttryckssätt eller jargong använder du med olika parter? Vilka möten skapar en obehagskänsla eller ett motstånd att vilja samspela i? Vilka möten skapar känsla av välbefinnande och att jobbet flyter på? Steg 3. Diskutera med personen bredvid dig två kommunikativa situationer: en som fungerar mindre bra och en som fungerar väl. Beskriv dina reflektioner kring vad du tillskriver som ett fungerande möte respektive grader av ett icke-fungerande möte.