Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se EHL Jane Bjurman.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se EHL Jane Bjurman."— Presentationens avskrift:

1 EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se
GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman

2 GAF medarbetar-/ uppföljningssamtal bör genomföras: Inför varje säsong
Medarbetarsamtal GAF medarbetar-/ uppföljningssamtal bör genomföras: Inför varje säsong Mitt under säsongen Efter varje säsong EHL Jane Bjurman

3 Genom kommunikation och dialog öka
GAF Medarbetarsamtal ÖVERGRIPANDE SYFTE Genom kommunikation och dialog öka de enskilda medarbetarnas motivation och prestation i arbetet. Vilket bl a innebär att: Klargöra och kommunicera mål. Klargöra roller och ansvarsfördelning. Ge och ta emot ömsesidig feedback. EHL Jane Bjurman

4 Ett medarbetarsamtal består av två delar: Struktur, dvs ramen
GAF Medarbetarsamtal Ett medarbetarsamtal består av två delar: Struktur, dvs ramen Samtalsteknik, dvs kommunikationen EHL Jane Bjurman

5 Planera samtalet i god tid. Boka tid med medarbetaren.
GAF Medarbetarsamtal FÖRBEREDELSER Planera samtalet i god tid. Boka tid med medarbetaren. Be medarbetaren förbereda sig genom att tänka igenom hur hon/han ser på: EHL Jane Bjurman

6 Be medarbetaren förbereda sig genom att
GAF Medarbetarsamtal Be medarbetaren förbereda sig genom att tänka igenom hur hon/han ser på: Klubben/ arbetsplatsen Sitt eget arbete, effektivitet, ansvar, befogenheter och sin egen arbetsinsats. - Arbetsfördelning, roller inom klubben. - Klimat, stämning, relationer (psykosocial arbetsmiljö). - Fysisk arbetsmiljö. - Ledarskapet - Service och kvalitet - Utveckling och utbildning. EHL Jane Bjurman

7 Genomför samtalet i en ostörd miljö. Var rak och tydlig!
GAF Medarbetarsamtal GENOMFÖRANDE Tidsåtgång ca 2 timmar. Genomför samtalet i en ostörd miljö. Var rak och tydlig! Lyssna aktivt, fånga upp signaler. Sammanfatta samtalet. Dokumentera tillsammans beslut om åtgärder, handlingsplaner om vad, vem, hur och när. EHL Jane Bjurman

8 Följ upp och håll dialogen levande!!!
GAF Medarbetarsamtal UPPFÖLJNING Följ upp och håll dialogen levande!!! EHL Jane Bjurman

9 Maslows behovstrappa Självförverkligande Erkänsla Samhörighetsbehov
GAF Medarbetarsamtal Maslows behovstrappa Självförverkligande Erkänsla Samhörighetsbehov Trygghetsbehov Fysiologiska behov EHL Jane Bjurman

10 FÖRSVARSMEKANISMER Förnekande/undvikande – man vill inte se eller
GAF Medarbetarsamtal FÖRSVARSMEKANISMER Förnekande/undvikande – man vill inte se eller erkänna konflikten. - Överkompensation - svag blir stöddig. Rationalisering – bortförklaring. Projektion – man skyller på någon annan. Förskjutning – man flyttar konflikten till något annat eller annan, där man känner sig starkare. Regression – man beter sig barnsligt, tjurar, kräver medhåll, bråkar. EHL Jane Bjurman

11 SAMTALSTEKNIK ABC-METODEN
GAF Medarbetarsamtal SAMTALSTEKNIK ABC-METODEN Fas A – Man skapar aktiv kontakt, bryr sig om. Aktivt lyssnande. Konfrontation – 3-delade JAG-budskapet Fas B – Fokus på problemet. Fas C – Aktivering av personens egen problemlösande förmåga. ”Hur skulle du själv vilja ……” EHL Jane Bjurman

12 SAMTALSTEKNIK Konfrontation DEL 1 DEL 2 DEL 3 3-delade JAG-budskap
GAF Medarbetarsamtal SAMTALSTEKNIK Konfrontation 3-delade JAG-budskap DEL 1 Beskriv beteendet eller situationen DEL 2 Tala om effekterna, följderna av del 1 DEL 3 Tala om hur du känner Besviken, irriterad, ledsen, arg…. EHL Jane Bjurman


Ladda ner ppt "EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se EHL Jane Bjurman."

Liknande presentationer


Google-annonser