Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunikation.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunikation."— Presentationens avskrift:

1 Kommunikation

2 Communicare - något blir gemensamt
KOMMUNIKATIONSTEORI Communicare - något blir gemensamt Vi delar med oss av tankar känslor och värderingar. Bakrund, erfarenheter och uppfostran styr vårt sätt att ta emot meddelanden. Vi eftersträvar att tolka det vi ser och hör så att vi förstår det. Situation och sammanhang, kontexten är av stor betydelse.

3 All kommunikation består av koder och tecken i någon form
Signaler är en direkt form Symboler kan ha flera betydelser för personer i olika sammanhang En person, företag eller myndighet formulerar budskap som överförs från sändaren till mottagaren

4 vem? vad? till vem? Vad ? kanal? effekt? KOMMUNIKATION sändaren
förmedlas Vad ? till vem? kanal? effekt?

5 Utvärdering/uppföljning
KOMMUNIKATION Kommunikativ plattform Kommunikationsplanen formulerad hos en reklambyrå eller webbyrå Mål Målgrupp Medium Budskap Tidsplan Budget Utvärdering/uppföljning Denna arbetas alltid med när nya projekt ska genomföras

6 tydligt formulerat och relevant Kommunicerbart -
KOMMUNIKATION Kommunikativ plattform Målet ska vara Preciserat - tydligt formulerat och relevant Kommunicerbart - formulerat så att man kan forma budskapet på det och väcka intresse Mätbart – målet ska kunna utvärderas och mätas mot effekten

7 KOMMUNIKATION påverkansfaktorer Budskap tolkas och väcker känslor, för att få effekt är det viktigt att nå rätt. Fysiskt - plats, tid, yttre händelser Sociala - identitet, relationer, makt, roller Psykologiska - tankar, känslor, erfarenheter Kulturella - värderingar, språk, attityder

8 till vem? Vilka jag riktar mig till bygger på antaganden.
KOMMUNIKATION målgruppssegmentering Vilka jag riktar mig till bygger på antaganden. Budskapet ska utformas så att det ligger på mottagarnas nivå. till vem? 1. Geografisk segmentering - Karlstad, Värmland, Sverige… 2. Demografisk segment - Sociala grupper, ålder, kön, sysselsättning, familj… 3. Beteende segmentering - Intressen styr, utmaningar, mat, teater, teknik… 4. Psykologisk segmentering - vilken nivå, kunskap, känslomässigt, handlingsnivå? 5. Flervariabel segmentering - hänsyn till flera segmentindelningar

9 A - Attention göra uppärksam på problemet
KOMMUNIKATION påverkan Påverkan styrs av våra sinnen. Syn, hörsel, känsel, lukt och smak. Hur kommer vi igenom mottagarens skal, vilken nivå är han/hon på ? A - Attention göra uppärksam på problemet I - Interest kunskapsnivå, förklara, väcka intresse D - Desire kunden känner behov, känslonivån… A - Action handlingsnivån, val av leverantör, vara… S – Satisfaction…….

10 Behov kan styra mottagarens känslor för att uppmärksamma budskapet.
KOMMUNIKATION påverkan Behov kan styra mottagarens känslor för att uppmärksamma budskapet. Grundläggande behov som människor. Maslows behovstrappa: 4. Självförverkligande 3. Sociala behov 2. Säkerhetsbehov 1. Basbehov

11 Var lyhörd! Öppna dina ögon! Skapa!

12 Påverkan

13 Klick! Att kommunicera med många -
PÅVERKAN Att kommunicera med många - envägskommunikation, svårt att få respons Vill man ha en reaktion från mottagaren - krävs tvåvägskommunikation Visuella kommunikationen behöver då använda sig av uppmaningar eller påminnelser - besök sajten, ring, faxa… Klick!

14 Uppmärksamhet är enkelt! Relevans är svårt!
PÅVERKAN Relevans - Uppmärksamhet är enkelt! Relevans är svårt! Mottagaren måste förstå att det finns ett skäl att ha blivit påverkad - annars känner hon sig lurad, kontakten bryts. Att chocka med blod och makabra bilder för att få uppmärksamhet är inte så svårt - och effektivt - hur tar man hand om den uppärksamheten - fortsätta att ljuga?? Uppmärksamhet x relevans = effekt! 1x0=0, 1x1=1

15 PÅVERKAN kontext Kontext - sammanhang Ett visuellt arrangemang, har en inre kontext där alla element ingår i ett förhållande till varandra. Och i sin tur till en yttre kontext, en yttre miljö. Att nå fram till en mottagare kräver ibland att sticka ut från den yttre kontexten, bryta av mot den. Lugn harmonisk eller kontrastrik och disharmonisk kontext.

16 Vi kommer in på mer om förhållanden i formen – i delen Grafisk design…


Ladda ner ppt "Kommunikation."

Liknande presentationer


Google-annonser