”I Örebro län främjas en god och jämlik hälsa genom långsiktig samverkan mellan olika parter. Samverkan utgår från hälsans bestämningsfaktorer och inriktas.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upplägg Vad är folkhälsa? Definition och övergripande rekommendationer för hur man bör arbeta Vad ska vi göra inom folkhälsa? Mål och styrdokument Vad.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
“Healthy Cities holds the key to delivering Health 2020 at the local level” (Zsuzsanna Jakab, Regional Director WHO Regional Office for Europe)
Att leda och utveckla skolhälsovården
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Den nationella ungdomspolitiken
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Välfärdsbokslut år 2009 ur ett barn-och ungdomsperspektiv
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Vad innebär ett barnperspektiv
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förebyggande rådet i Enköpings kommun
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Att få rätt saker att hända
i kommuner, landsting/regioner
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Mål- och resultatstyrning
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Kontaktytor mellan energieffektivisering och Folkhälsa
Landstingsfullmäktiges beredningar
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Bilder för lokal utbildning
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Vi blir Region Jönköpings län
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Hur gör vi i Upplands Väsby kommun Lena Kanström 1:e vice ordförande i Social- och äldrenämnden.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Folkhälsoteamet, norra Örebro län Barns och ung- domars livs- villkor och levnadsvanor 20 Äldres hälsa Samverkan/dialog Bokslut Samhällsplanering.
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Finansiell samordning
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutat av landstinget och kommunerna i Östergötland.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård ett av de nya nationella målen för folkhälsan
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Vad innebär regionbildningen?
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Vi är överens…. Vi samverkar för god, jämlik och
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Universellt preventionsarbete – tidigt främjande insatser
Presentationens avskrift:

”I Örebro län främjas en god och jämlik hälsa genom långsiktig samverkan mellan olika parter. Samverkan utgår från hälsans bestämningsfaktorer och inriktas för åtgärder för människors rätt till lika villkor för hälsa och livskvalitet. Barn och ungdomar samt äldre är prioriterade målgrupper.” Vision för Folkhälsoplan med folkhälsopolitiska mål – En god och jämlik hälsa i Örebro län 2012 -2015.

Cecilia Ljung Folkhälsostrateg Folkhälsoförvaltningen Karlskoga och Degerfors kommuner

Strategiskt folkhälso- och barnkonventionsarbete Samverkan 45 minuter om… Strategiskt folkhälso- och barnkonventionsarbete Samverkan …För att skapa goda förutsättningar för medborgares hälsa och levnadsförhållanden

Två värmländska kommuner Cirka 40 000 invånare Styre S,V/V,MP Pendlingskommun (bruksort) respektive varuproducerande kommun Trend med minskad befolkning Alfred Nobel, hockey, fotboll och Sveafallen Systematisk samverkan Folkhälsonämnd Karlskoga och Degerfors kommuner Avtal om lokalt folkhälsoarbete – Örebro län

Vad är folkhälsa. Vad är barnkonvention Vad är folkhälsa? Vad är barnkonvention? Folkhälsoperspektiv, Barnperspektiv, barnets perspektiv, barnrättsperspektiv

Hälsans bestämningsfaktorer

Skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa för hela befolkningen. De elva målområdena är: 1.  Delaktighet och inflytande i samhället 2.  Ekonomiska och sociala förutsättningar 3.  Barns och ungas uppväxtvillkor 4.  Hälsa i arbetslivet 5.  Miljöer och produkter 6.  Hälsofrämjande hälso- och sjukvård 7.  Skydd mot smittspridning 8.  Sexualitet och  reproduktiv hälsa 9.  Fysisk aktivitet 10. Matvanor och livsmedel 11. Tobak, alkohol, narkotika, doping och spel

FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen) Internationellt     Nationellt   Regionalt Lokalt FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen) Internationellt: WHO - Hälsa för alla Europa 2020 EU:s folkhälsopolitik Nationellt: Svenska mål för Europa 2020 Fokus Örebro län: Regional utvecklingsstrategi - RUS Regionalt skolstöd –kunskapslyft barn och unga Regional översiktlig planering – RÖP Regionalt program för social välfärd Länsstrategi för ANDT Kulturpolitiskt program Handlingsplan för en jämställd regional tillväxt Strategi för integration Regional transportinfrastruktur för Örebro län Innovationer och entrepenörskap Hälsa på lika villkor - nationella mål för folkhälsan Mål för folkhälsan, proposition 2002/03:35 Strategi för att stärka barnets rättigheter i Sverige, Prop. 2009/10:232 Folkhälsoplan med folkhälsopolitiska mål - En god och jämlik hälsa i Örebro län 2012-2015 Folkhälsopolitisk plan - En god och jämlik hälsa i Degerfors/Karlskoga kommun 2012-2015 – Folkhälsa, Barn-och ungdomspolitik, ANDT Överenskommelse om partnerskap för barnkonventionens genomförande i kommunen Folkhälsopolitisk policy - Karlskoga och Degerfors 2012-2015 Strategi för trygga och säkra arrangemang- Karlskoga och Degerfors 2012-2015 Barn- och ungdomspolitiska policy - Karlskoga och Degerfors 2012-2015

Det är viktigt att sätta ner fötterna! Men sedan gäller det att börja gå… ”mängden policydokument är ganska spännande att se också hur många dokument en organisation anser sig behöva” 10

Systematik av barnkonventionens och folkhälsans genomförande i organisationen minskar sårbarheten

Fyra delar i vardagsarbetet För organisationen: Systematiskt barnrätts och folkhälsoarbete i organisationen styrning delaktighet och inflytande Samverkan Kunskapsområdet barnkonvention folkhälsa Det medborgaren/organisationen möter: Värdegrunden bemötandet KUNNA! VILJA! FÖRSTÅ!

Letar vi information där den är lättast att hitta?

Specifikt Mätbart Accepterat Relevant Tidsatt Smarta mål ”Jag vet inte hur jag ska definiera det för att få in det naturligt i beslutsfattandet”

Nyckelord för utvecklings-arbetet FÖRSTÅ KUNNA VILJA (mod, engagemang) Barn har rätt! Folkhälsa Barnkonvention

Barnkonvention & folkhälsa i styrning Förstå – kunna - vilja Ansvar och organisation, ledningens entydiga stöd och engagemang Politiskt- och tjänstemannaansvar, tydliggörs i reglemente och i mål, ”generator”, tvärsektoriella nätverk, politiskt utskott mellan kommun och landsting …kommunchefen var den som markerade att det var en ny policy och gav tyngd till det så att säga. Det finns ju liksom ett symbolvärde tänker jag…

Barnkonvention & folkhälsa i styrning Förstå – kunna - vilja Arbeta in perspektivet i centrala styrdokument Mål och budget, vision, folkhälso/barn- och ungdomspolitisk policy (plan), del i översiktsplansarbetet, folkhälsopolitiskt bokslut, kvalitetsåtagande ungdomsdialog, överenskommelse partnerskap och folkhälsoavtal. Det räcker inte med att bara vara entusiastisk. Barnkonventionen måste vara en fråga hos politisk ledning och i centrala styrsystem.

Barnkonvention & folkhälsa i styrning Förstå – kunna - vilja Utbildning och information Långsiktigt & kontinuerligt återkommande Årlig konferens för utbildning och dialog, interna utbildningsinsatser, elevutbildningar, Kommunrevision utbildas i barnkonventionen, nätverk och nyckelpersoner Synliggör och tydliggör genom alla tänkbara medier! TV, tidningar, radio, hemsidor, intranät, sociala medier -Känd är det lätta – levd är det svåra -Informera någonting och där ”jahapp nu har vi fått information nu går vi och jobbar” det här har ingen effekt på min vardag i alla fall…

Implementera barnkonventionen - teoretisk referensram Hur en ”innovation” sprids till en individ eller organisation KUNSKAP ÖVERTYGANDE BESLUT IMPLEMENTERING BEKRÄFTELSE Förstå – kunna - vilja

Varför är det så svårt att förändra? 1/10 över ytan Mål Policys & riktlinjer Beslut 9/10 under ytan Värderingar & attityder Kultur Sociala relationer Förstå – kunna - vilja

Implementera barnkonvention & folkhälsa tre perspektiv Uppifrån och ner Nerifrån och upp Nätverksperspektiv ”Det är inte så att man i Fullmäktige säger att nu ska vi följa barnkonventionen” ”Det spelar ingen roll vad man bestämmer centralt, det måste finnas en kraft i verksamheten”

Barnkonvention & folkhälsa i styrning Förstå – kunna - vilja Utgå från befintliga arbetsprocesser Forskningsprojekt Feriearbete – ungdomars perspektiv Medborgardialogsarbete Checklista/konsekvensbedömning inför beslut Bokslut Revision Kollegial granskning Sociala investeringar -Det måste man ju sitta med… diskutera det, vad innebär det för oss här va, hur gör vi för att vi ska kunna leva upp till det här… det är ju så man måste göra…

Barnkonvention & folkhälsa i styrning Förstå – kunna - vilja Ekonomiska och personella resurser En lyckad implementering kräver resurser och för bästa resultat bör dessa vara öronmärkta Naidoo & Wills, 2007

Barnkonvention & folkhälsa i styrning Förstå – kunna - vilja Dialog och erfarenhetsöverföring Dialog och nätverk inom och mellan politik- och tjänstemannaleden och mellan myndigheter Konferenser och workshops Verksamhetsnära forskning Medborgar- och brukardialoger Lyft blicken utanför den egna organisationen! …mellan mandatperioderna. Långsiktighet!

Lärandet äger rum i dialogen mellan människor. Det är i mötet förändringen sker, sedan kan man producera hur mycket papper som helst. Dialogen är en förutsättning för de demokratiska processerna Barnombudsmannens faktablad

Kraften att verka tillsammans Vårt samspel vid samverkan är troligtvis den mest komplexa delen i samverkan. Det måste erövras gång på gång, vid varje nytt barn man möter. Skapa strukturella betingelser Skapa respekt och förståelse Samverkan är ett samspel mellan olika dimensioner Berth Danemark

Barnkonvention & folkhälsa i styrning Förstå – kunna - vilja Uppföljning och utvärdering Övergripande mål, budget, årsredovisning, bokslut Att mäta det omätbara… Kollegial granskning & revision Enkäter Barnchecklista – HUT-checklista – Barnkonsekvensanalys -Det som jag kan känna att vi egentligen är rätt dåliga på… det är ju utvärderingen av verksamheten… -Jag menar det är inte engångsgrejen, bara att implementera utan man följer regelbundet upp den också med olika insatser

DMAIC – exempel barns uppväxtvillkor Definiera - Familjestöd Mäta – Systematiska, riktade undersökningar Analysera – Vilket behov finns? Förbättra – använd data Styra – politik och verksamhet

Prioritering och långsiktighet

Metod – uppföljning Kollegial granskning Metod för utvärdering av utvecklingsarbete Rådgivande forum för ömsesidigt lärande och utveckling

Verktyg för uppföljning Bokslutet är… ett verktyg för att följa upp organisationens status och styra verksamheten. en beskrivning av förändringar, nuläge, trender och hotbilder. ett underlag för främst politikers diskussioner, prioriteringar och beslut.

Bokslut Förhållandena som återspeglas ska vara möjliga att påverka genom direkta och/eller indirekta åtgärder. De ska kunna härledas till organisationens verksamhet samt visa utvecklingen över tid.

Exempel från folkhälsopolitiskt bokslut Degerfors ungdomar sover minst i Örebro län 37 procent av flickorna och 41 procent av pojkarna i skolår 9 sover 6 timmar eller mindre per natt Liv och hälsa ung undersökningen 2011 att de.

Exempel från folkhälsopolitiskt bokslut Barns och ungas uppväxtvillkor Enligt verksamhetsuppföljning: Stödja föräldrar och få dem att känna att de är kompetenta och är bra på föräldraskap. Föräldrar har mer kunskap och engagemang idag vilket är positivt och detta påverkar de samverkande verksamheterna. Utveckla föräldramötena till en informations och diskussionsstund om frågor som är relevanta utifrån barnets ålder (såsom QPM-ÖPP)

Omvärldsspaning ledde till åtgärdsförslag Om mammor: ”… ja hon ska vara snäll så klart. Positiv, glad, försöker hjälpa sina barn så gott det går och göra liksom, uppfostra dom så att man vet hur det ska gå senare i livet.” (Citat Kompetenta familjer, forskningsprojektet)

Förtroendevalda (vad) & Tjänstemän (hur) Lokal Regional Nationell Förtroendevalda (vad) & Tjänstemän (hur) Lokal Styrmodell, vision, styrdokument Följs upp genom: Checklista, bokslut, total budgetprocess Nämndmål med indikatorer Tjänstemän Nätverk, partnerskap, medborgardialog, medborgarundersökningar Att göra: A_________________ B_________________ C_________________

Från idé till verklighet – TYDLIG implementeringsstruktur Motiv/intention Ledstjärna Varför? Mål Resultat Handlingsplan Visioner Policy Värderingar Vad? Hur? IDÉ REALITET Vem? Det finns en tydlighet och en struktur i partnerskapets arbete genom åren Varför? Se bild ledstjärnor, Barnkonventionen, Samverkan, finna verktyg för att nå riksdagens och regeringens mål Hur? Förstå – kunna - vilja När? Organisatoriska förutsättningar Tidsplanering Med vad? Resurser

…att lyssna på barn -om barnet själva får välja…

Det bästa sättet att äta en elefant är att dela upp den i små, små bitar Desmond Tutu Cecilia Ljung cecilia.ljung@karlskoga.se 0586-622 43 www.karlskoga.se