Tillbaka till skolan Metodhandbok i arbetet med hemmasittande barn och unga Marie Gladh & Krysmyntha Sjödin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Handlingsplan för matematikutveckling
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Modellen
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
En reviderad läroplan för förskolan
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
NEUROPSYKIATRISK COACH
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Social investeringsfond Norrköpings kommun
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Malin Green Landell, Avd för BUP/HU/LiU
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Hej och välkomna!.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Ta ställning och handla!
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
Den individuella utvecklingsplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Björknässkolan Nacka kommun
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
SKOLFRÅNVARO – agera och samverka på kända risk- och framgångsfaktorer
”Lär dig säga jag och nej”
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Läroplansträff fritidshem
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Valideringsprocessen
Tidiga insatser för barn i förskolan
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Föräldraenkät Volgsjö skola
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
BFL Bedömning för lärande
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Hur du hittar elevernas styrkor
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Barn som växer upp i familjer med våld
Hemmasittare Ia Sundberg-Lax, Robert Palmér Magelungen Utveckling AB Hemmasittarprogrammet (HSP)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Erfarenheter av insatser med socialpedagogisk inriktning i Älvkarleby kommun Arbetet med hemmasittare … Peter Hallberg Socionom.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Klagshamns rektorsområde
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Tillbaka till skolan Metodhandbok i arbetet med hemmasittande barn och unga Marie Gladh & Krysmyntha Sjödin

Workshop SKL den 8 oktober 2014 Tillbaka till Skolan Forskning Föräldrar Nyckelmetoden Kartläggning Det tar tid Att komma vidare www.hemmasittare.se

Forskningen Kontextberoende förståelseram som skiftar efter kultur och ”trend”. Från modersneuros till neuropsykiatri. Lika lång historia som den allmänna skolgången. God prognos för de som kommer tillbaka Homogent symtom för en heterogen grupp individer. Föräldrarna har en sämre psykisk hälsa och är hemma dagtid mer än andra föräldrar. Internationellt fenomen (ex Hikikomori, DN 140402) www.hemmasittare.se

Föräldrarna känner till frånvaron. Avsaknad av antisocialt beteende. Hemmasittande Skolk Starka känsloreaktioner kopplat till skolnärvaro exempelvis ångest, vredesutbrott, depression eller somatiska symtom. Föräldrarna känner till frånvaron. Avsaknad av antisocialt beteende. Hemmet anses vara en trygg och säker plats. Barnet är villigt att utföra skolarbete på hemmaplan. Ingen utpräglad ångest eller rädsla för att närvara i skolan. Barnet döljer sin frånvaro för föräldrarna. Antisocialt beteende, ofta i sällskap av likasinnade vänner. Under skoltid är barnet oftast inte hemma. Saknar intresse för skolarbete och skolprestationer. www.hemmasittare.se

Föräldrarna Stark oro för barnets hälsa/liv. Lågt förtroende för skolan Ensamma och inte sedda Önskar snabbare agerande från skolan Röd tråd/kontinuitet Sjukskriver, men vill ha hjälp Anpassat sitt vuxenliv till barnets situation Psykisk ohälsa www.hemmasittare.se

Nyckelmetoden vilar på kunskap från det pedagogiska och det psykosociala fältet. Den teoretiska grunden är kognitiv, psykodynamisk och sociokulturell. Metoden är ett förhållningsätt och ett arbetssätt som innebär ett tätt tvärprofessionellt arbete där eleven befinner sig via fysiska möten, sociala medier och digitala hjälpmedel. Syftet med metoden är att underlätta för professionella att hantera problematiken. www.hemmasittare.se

Resultat 1 års avgränsat resultat med Nyckelmetoden för unga mellan 14-20 år: 12 elever, 4 flickor 8 pojkar. Hemma under 1.5 - 5 år på heltid. 11/12 följde sin planering. 10/12 bröt sin isolering och kom vidare till skola/behandling. 17/19 betyg på 6 nyinskrivna. Totalt 33/37 på samtliga elever. www.hemmasittare.se

Kartläggning – psykosocial och pedagogisk Preliminär bedömning Elevens medgivande Förälders medgivande 3 fysiska möten Kartläggning – psykosocial och pedagogisk www.hemmasittare.se

Kartläggning med fyrfältsmatrisen Vad vinner eleven? Vad slipper eleven? Stanna hemma Lyckas med dataspel. Uppmärksamhet från förälder. Behålla självbilden av att kunna om man bara vill. Lugn och ro i trygg miljö. Få bestämma sysselsättning själv. Få känna sig unik och inte som andra. Vad mer? Svettningar, magont. Komplicerade kompisrelationer. Känna prestationsångest. Oroa sig för närstående som också är hemma. Förklara frånvaron. Verkligheten i form av betyg, framtidsstress, vuxenlivet. Gå till skolan Roligt, vänner. Uppleva nya saker. Kunskaper och färdigheter. Betyg. Hopp om framtiden. Vara en del av något större. Känna sig som andra. Ha tråkigt. Vara ensam utan jämnåriga. Undra vad andra gör och pratar om. Konflikter hemma. Känna sig ensam, utan förälder. www.hemmasittare.se

Pedagogisk kartläggning Lärande= Innehåll, drivkraft, samspel (Illeris, 2007) Normerade test Bedömning för lärande (BFL) – formativt förhållningssätt Fånga de generella ämnesövergripande förmågorna i läroplanen ”Skjuta med hagelbössa” för att få så många målträffar som möjligt Intressestyrda uppgifter till grund för den grundläggande och kontinuerliga kartläggningen www.hemmasittare.se

Veckoscheman och långsiktig målsättning IUP/Åtgärdsprogram Veckoscheman och långsiktig målsättning Uppföljning/utvärdering var 4:e vecka Fysiska träffar varvade med Skype, chat, mail Digitala verktyg Sociala medier Breddad kunskapsbedömning i samverkan www.hemmasittare.se

Situationen Samverkan Lägga tillbaka motorn Dokumentation www.hemmasittare.se

Det tar tid Motivation: Hitta triggern – ”Det är inte kört” Känsla - Motivation - Drivkraft Hitta triggern – ”Det är inte kört” Lyft framsteg Undersök motstånd www.hemmasittare.se

Att komma vidare Utvärdering Överlämning Inför skolstart Uppföljning www.hemmasittare.se

Tack för Er uppmärksamhet! www.hemmasittare.se info.hemmasittare@gmail.com www.krysmyntha.se Krysmyntha Sjödin Marie Gladh 0709-56 17 62 0736-663462 www.hemmasittare.se