Hållbara Chefer – Nästa generation chefsutveckling är här!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
”Everyday Leadership”
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Syftet med en personlig handlingsplan
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Systemförståelse och systemiskt tänkande
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Mental träning Mål & Motivation
Bedömningsinstrument
Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete mellan Ledarna, Almega, Sveriges Kommuner och Landsting och Bliwa Stiftelsen, Hållbara chefer.
Tillgänglighets- uppdraget
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Områdesutveckling Torpa
Välkommen till ESF:s seminarium
Lyckad träning Hur?.
LEDARNA SVERIGES CHEFSORGANISATION
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
MODIGT MEDARBETARSKAP
VISION - PASSION - ACTION
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Läroplansträff fritidshem
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Process: Lönekriterier
Lönesamtalet.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Skolutveckling genom aktionsforskning
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Coaching.
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
SVERIGES CHEFSORGANISATION
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Lönesamtal och bedömningsområden
Processen för Balanserad Styrning
Lönesamtal och bedömningsområden
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Scandinavian Management
Presentationens avskrift:

Hållbara Chefer – Nästa generation chefsutveckling är här! Bliwa Stiftelsen i samverkan med Ledarna, Sveriges Kommuner och Landsting samt Almega

Hållbara chefer Det här föredraget kommer att handla om hur man utvecklar chefer mot hållbarhet över tid. © Kontura International

Programmet ger chefer som är Effektivare Hälsosammare Mer motiverade © Kontura International

Utformning av programmet

En överblick av projektet Fas 1 Fas 2 Fas 3 Vad vet forskarna om hållbarhet hos chefer? I. Tolgert Andersson Leverans av program och resultat i nuet Kontura International Effektmätning mot kontrollgrupp Lunds Universitet

Förutsättningar för en hälsosam ledarskapsroll Balans mellan arbete och privatliv Tydlighet: uppgift, roll, organisation Samband ansvar– befogenheter Stöd i organisa- tionen, egen chef Organisations- kultur Hållbara chefer God självinsikt Hörnstenarna Kommunikativ förmåga

Känsla av sammanhang KASAM

KASAM Kontura har fokuserat KASAM på deltagarens arbetsliv. Antonovsky fokuserar på människans hela tillvaro.

Mönster av associationerna kring KASAM Meningsfullhet Meningslöshet Tillsammans gör vi saker som är viktiga för andra. Vi jobbar inte tillsammans. Begriplighet Obegriplighet Jag ser och förstår sammanhanget jag verkar i. Vad gör jag i detta sammanhang? Hanterbarhet Ohanterbarhet Det här kan jag genomföra. Det här är inte möjligt att genomföra. © Kontura International

Ledarskapets hörnstenar Uppdraget Varför finns vi till som organisation? Kulturen Vilka värderingar är viktiga för vår verksamhet? Vilka värderingar har vi? Kontraktet Mellan arbetsgivare och arbetstagare Länkandet Chefen är en del av ”skelettet” i organisationen Energin Är mina medarbetare motiverade? Har de lust att göra det de arbetar med? Samspelet För att åstadkomma rörelse, framdrift och energi Delegeringen Utgör grunden för de anställdas utveckling

Uppdraget Uppdraget skall alltid definieras utifrån kundens behov © Kontura International

Länkandet i en organisation

Att leda processer Alla med Hårt OCH mjukt Gå med det positiva   Vi jobbar processinriktat och på alla nivåer i organisationen, såväl styrelse och ledning som chefer och personal. Förankring skapar engagemang och långsiktighet   Alla med   Vi integrerar hårda och mjuka värden i alla våra leveranser. Strukturerna skapar tydliga ramar och hållpunkter. De emotionella drivkrafterna skapar rörelsen Hårt OCH mjukt  Vi fångar de djupare positiv drivkrafterna som skapar lusten att utveckla. Kulturen använder vi som hävstång   Gå med det positiva

Åtgärder som deltagaren skall genomföra Vilket är mitt uppdrag? Vad innebär det att vara chef i en organisation? Vill jag vara chef fullt ut?

Konturas ambitioner och synsätt inför programstart Konturas utgångspunkter för programutformningen – ”spåren” vi lagt ut Spår 1 Ägarskapet/ansvarstagandet för utvecklingsprocessen skall ligga hos deltagaren Spår 2 Deltagaren skall förstå sammanhanget för sitt chefskap Spår 3 Deltagaren skall förstå verklighetsbildens innehåll och begränsningar Spår 4 Deltagaren skall lära sig att läsa beteenden Spår 5 Deltagarna skall spegla varandra och fungera som bollplank

Programkarta Workshop Hemarbete Nyckelfrågor Uppdraget Knivigheter & möjligheter Hållbart ledarskap, hälsa Problematiseringar verklighet Styrprocesser, länkning Ledarskapets förutsättningar Arbetsplats vs hållbart l-skap Chefen vs medarbetare Hälsobetingelser & f-instrum Styrkefaktorer & utv.område Självkänsla, lust och vilja Kommunikation Mitt ledarskap Egna ledarstilen, hälsobeting Pröva nya ledarinsatser Arbetsplatsen (fortsättning) Förhållningssätt Planering/hantering personal Tankemodeller & verktyg Verka i förändring Tillämpning tankemodeller TMP Uppkomst & utveckling Kulturbärare, kulturkrockar Makt & olikheter Lika & olika Egna ledningsgruppen Sammanf. bild ledarskapet Kultur/värder. på arbetsplats Stress, krav, gränser, kontroll Strategier Balans arbete, fritid & familj Den viktiga balansen Erfarenheter Planer & handling Återkoppling

Pedagogiken

Att göra kunskap av erfarenheter INPUT Implement- ering Insikt Mönster Förklaring Verktyg

Pedagogiken 1 Reflektion, reflektion och mer reflektion Frågor, frågor och ännu fler reflektionsfrågor! Skapa sammanhang och ge överblick Ge grund för prioriteringar av vad som är måsten, viktigt och vad som kan vänta © Kontura International

Pedagogiken 2 Ge utrymme för erfarenhetsutbyte Träna, testa, pröva om och om igen © Kontura International

Träning Inga övningar, inga påhittade historier – bara gestaltningar av den egna situationen Därefter genomförande på hemmaplan följt av en utvärderande diskussion vid nästa workshop © Kontura International

Ägarskapet till lärprocessen

Deltagaren äger sin egen lärprocess När deltagaren själv tar ansvaret för sin lärprocess kan programmet anpassas till varje deltagares behov I många ledarutbildningar anpassar sig deltagarna till programmets utformning.

Skapa ett aktivt ägande av den egna lärprocessen hos deltagaren (1) Deltagaren söker sin kursplats med en motivering till att de vill gå programmet Deltagarens chef skriver under ansökan och att han/hon kommer att engagera sig Enkät föregår programstarten – Vad behöver jag utveckla?

Skapa ett aktivt ägande av den egna lärprocessen hos deltagaren (2) Allt innehåll sorteras i begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet för mig själv och för mina medarbetare Deltagaren omsätter lärandet i praktiken Deltagare diskuterar den egna utvecklingen löpande med sin chef Handlingsplaner skapas och genomförs

Resultat av programmet i nutid

Deltagarnas upplevda utveckling Individuella faktorer Organisatoriska faktorer

Resultat från skattning före och efter programmet Område Före Efter Självinsikt 3,15 4,34 Kommunikativa färdigheter 3,28 4.17 Balans i livet 3,04 4,01 Organisatoriska förutsättningar 3,12 3,85 Stöd från övriga enheter 3,22 3,86 Organisationskultur 3,23 3,96 © Kontura International

Validering av programmet Hållbara Chefer Mönstret i deltagarnas backspeglar efter varje workshop Mönstret i deltagarnas chefers utsagor om deltagarens utveckling i jobbet Deltagarnas upplevda utveckling Individ Verksamhet Mönstret i strategier för utveckling av hållbarhet på arbetsplatsen Mönstret i deltagarens handlingsplan för fortsatt utveckling efter programmet 3 prioriterade åtgärder ur deltagarnas listning av möjligheter till utveckling

Slutsatser för kommande program

Slutsatser för framtida program (1) Det går att utveckla hållbarhet hos chefer Använd KASAM för att förstå verksamheten Hjälp deltagarna att se var de ska börja Sätt tydliga mål för programmet. Vad vill man uppnå? På vilket sätt skall deltagarna vara annorlunda efter genomgånget program? Engagera deltagarens chef © Kontura International,

Slutsatser för framtida program (2) Begär skriftlig motivering från deltagaren om varför man vill gå programmet Mät att programmet mött upp målen. Avtala mätmetod Deltagaren tar ställning till sitt chefskap Pedagogiken är avgörande Följ upp alla åtgärder som tagits i den egna verksamheten under programmet.

Hållbara Chefer® Kontura fortsätter med programmet på marknaden. Man ansöker om plats. Deltagarens chef förbinder sig att delta i valda delar. Alla nivåer i en organisation finns representerade i deltagargruppen. Syftet är att öka deltagarens kunskap om att arbeta i en organisation. Programmet riktar sig till såväl privata företag som offentliga myndigheter och förvaltningar. Syftet är att ge ett breddat perspektiv på chefsrollen.