Dagordning föräldraråd 2/6

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Föräldraråd Östermalm 29/11
Föräldraråd
Redovisning av uppdrag ang
Planering.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Hej och välkomna!.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Föräldramöte augusti 2014.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Föräldraråd
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Välkomna till Edboskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Välkomna till klass 3!.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Föräldraråd den 5 oktober 2010 Närvarande: Elever: Alexandra Kullman, Anna-Maria Kullberg och Stina Loeb. Personal: Björn Bertilsson, Karin.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Samverkansråd
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Dagordning föräldraråd 2/6 Presentation av områdesrektor Karl Nordlund Den nya organisationen med fyra rektorsområden på grundskolan och vilka förändringar som planeras i skolorganisationen (Karl N) Skolinspektionens beslut efter tillsyn i Vallhallaskolan Redovisning av resultaten i årets skolenkät samt förslag på åtgärder inför nästa läsår Arbetet med skolans likabehandlingsplan 2010-2011. Timplan för läsåret 2010-2011 inkl justering av tid för motion livskunskap-mentorstid Organisationsförändringar inför läsåret 2010-2011 Översyn av skolans ordningsregler Övriga frågor

Skolinspektionens synpunkter Vad var bra? Skolans fortbildning utgår från brister i verksamheten och utifrån skolans utvecklingsområden. Skolans inskickade IUP:er med skriftliga omdömen håller god kvalité. Skolledningen har god förtrogenhet med lärarnas verksamhet och resultat genom återkommande uppföljningsarbete. Elev och målsmän får kontinuerlig information från skolan främst via Unikum. Skolan följer de olika stegen i kvalitetscirkeln i sin verksamhet, (mål-genomföra-utvärdera-analysera-nya mål-genomföra….osv) Skolan upplevs som lugn och trygg med god arbetsmiljö. Ordningsreglerna verkar vara tydligt förankrade hos elever och personal. Skolan har en god kvalité gällande den dokumentation som efterfrågats av Skolinspektionen. Skolan har överlag ett bra kvalitetsarbete.

Skolinspektionens skolbeslut för Vallhallaskolan Vallhallaskolan behöver vidta åtgärder så att alla elever ges förutsättningar att lägst nå målen för utbildningen (Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 2.2 Kunskaper) Skolan använder inte i tillräcklig utsträckning resultaten från de nationella ämnesproven som stöd för betygssättning. (7 kap. 10 § grundskoleförord-ningen) Vallhallaskolan behöver utveckla arbetet med att anpassa undervisningen efter elevers behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande. (Lpo 1 och 2.2 , Kunskaper) Vallhallaskolan behöver utreda och se till att elever med behov av studie-handledning på sitt modersmål ges det stödet. (5 kap. 2 § grundskoleföror-dningen)

Kvalitetsarbetet – skolenkäten Skolenkät genomförs 1 mars – 30 april (i samband med utvecklingssamtalet) Resultat av utvärderingar presenteras inför/på nästa föräldraråd - synpunkter Analys och revideringsarbete Klassens kvalitetsrapport Arbetslagets kvalitetsrapport Synpunkter föräldraråd Kvalitetsredovisning inkl åtgärder för nästa läsår Ambition att åtgärder inför nytt läsår skall vara klara i augusti-september Kvalitetsredovisningen i sin helhet klar senare under hösten

Diskussion + Kaffe Vilka områden bedömer ni att skolan behöver utveckla under nästa läsår (eller på längre sikt)?? Tankar om vilka insatser som bör göras Skriv ner gruppens tankar Kort redovisning

Skolans likabehandlingsplan Årsplan för skolans kartläggnings- och utvärderingsarbete Hösttermin September Vallhallskolans trygghet och trivselenkät genomförs (E) Friendsutbildning genomförs (E,P) Föräldrarådet och skolledningen diskuterar planen (V,S) Elevråd och skolledning diskuterar innehållet i planen (ER,S) Oktober/ november Enkät på Unikum besvaras inför utvecklingssamtalet (E) Utvecklingssamtal genomförs (E,L,V) December Vårtermin Februari Mars/ april Gemensamma kommunenkäten genomförs (E,V) Maj Klassens kvalitetsrapport skrivs (E) Arbetslagets kvalitetsrapport skrivs (L) Juni Föräldrarådet och skolledningen diskuterar utfallet i planen (V,S) Vuxenstödjare och likabehandlingsgruppen utvärderar (P)

Mål i likabehandlingsplanen 09-10 Öka jämställdheten mellan flickor och pojkar i skolan Öka tryggheten bland eleverna….. Öka medvetenheten hos eleverna om likabehandlingsplanen

Vallhallaskolans timplan 10-11 Livskunskap 60 minuter (40 + 20 min) Barn i Balans Lions Quest mm Motion 40 minuter (2 x 20) Två korta promenader Klassföre- ståndartid 30 minuter Handledning Information Klassråd Laget läser 20 minuter

Vallhallaskolans organisation 10-11 460 elever mot tidigare 500 En klass mindre - 19 klasser mot tidigare 20 40 lärartjänster mot tidigare 46,5 Minskat antal speciallärare – 2,7 tjänster mot tidigare 4,4

Skolans ordningsregler – revidering pågår Synpunkter från eleverna - redovisas Synpunkter från föräldrarådet?

Tack för visat intresse!