Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten"— Presentationens avskrift:

1 Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Tilläggsbelopp: Maria Fällman Insynsbesök: Sören Bernhardtz Kommunalt Aktivitetsansvar: Karin Tillhagen, Jobbtorg Fokus Unga Nytt gymnasieprogram: Anna Tammelin, gy avdelningen Övriga frågor

2 Sammanfattande intryck av insynsbesök på fristående gymnasieskolor läsåren 2013-2019

3 Inspektion innan insyn
I början av 2000-talet erbjöd staden frivillig inspektion (utvärdering) Successiv förändring mot insyn Tematiska utvärderingar/uppföljningar Insynsbesök från 2013 70-tal fristående gymnasieskolor i staden 28 Kommunala

4 Insynsbesöken syftar till att ge information
Med stöd av 15 kap 34§ ”rättighet – skyldighet” Skolors förutsättningar och utmaningar generellt Aktuellt söktryck Skolors visioner, tankar om framtid Upprätthålla en god kommunikation Insynsbesöken syftar inte till att bedöma skolors kvalitet

5 Vad har vi sett Många skolor redovisar ett ökat söktryck
Flera av dessa skolor söker därför nya och större lokaler Svårast är att hitta lokaler för idrott och hälsa vilket ofta innebär nödlösningar med undervisningen på långt geografiskt avstånd från övrig verksamhet

6 Lärarbehörighet Många behöriga lärare i gymnasiegemensamma ämnen, ofta över 90 procent Vanligt med obehöriga lärare i yrkesämnena, ofta under 50 procent Svårt, av olika anledningar med planer för hur behörigheten ska öka i dessa ämnen

7 Undervisning och lärande
Skolorna har generellt höga ambitioner att förbättra elevernas resultat, kollegialt lärande vanligt förekommande Skolornas utmaningar varierar kraftigt beroende på faktorer som exempelvis program, söktryck och tillgång på kompetenta och legitimerade lärare Resultaten har förbättrats under senare år Yrkesförberedande högre på fristående Högskoleförberedande högre på kommunala

8 Kvalitetsarbete Stor variation på skolornas kvalitetsarbete
Inom koncerner finns tydliga strukturer med rutiner metoder och rutiner Medvetenheten om den egna verksamhetens styrkor och utvecklingsbehov fortsätter att öka Vanliga utvecklingsområden, förutom de som är direkt relaterade till pedagogiskt utvecklingsarbete är: närvaron, studiero i klassrummet, bedömning och betygssättning

9 Normer och värden Arbetet med normer och värden är ett prioriterat, ständigt pågående arbete, enligt många skolledningar Många vittnar också om bra stämning och god sammanhållning Stadens brukarundersökningar och/eller skolornas egna ”trivselenkäter” visar att de allra flesta eleverna känner sig trygga på sin skola, ofta över 90 procent av eleverna

10 Elevhälsa Tillgången på elevhälsopersonal skiljer sig mycket åt mellan olika skolor. Tabellen nedan visar antalet elever per personaltimme. Vi gör reflektionen att flera skolor har svårt att med så knappa resurser genomföra skolhälsans lagstadgade uppdrag Minst antal elever Flest antal elever Skolsköterska 5 33 SYV 7 70 Kurator 6 66 Specialpedagog 4 22

11 Skolans externa samverkan - nätverk
Skolor ingående i koncerner har en mer eller mindre utvecklad samverkan inom koncernen. De flesta skolor uttrycker ett intresse för ett ökat samarbete med såväl andra fristående skolor som med kommunala skolor i staden Det finns också ett önskemål om att staden bjuder in till gemensamma (fristående och kommunala) fortbildningar och föreläsningar

12 Positiv kontakt Inför insynsbesök – lätt att hitta tid
Positivt bemötande Höga ambitioner Kompetenta ledare och pedagoger Fortsatt positiv utveckling! Tack för mig!


Ladda ner ppt "Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten"

Liknande presentationer


Google-annonser