Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Samverkansråd 2019-02-05.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Samverkansråd 2019-02-05."— Presentationens avskrift:

1 Samverkansråd

2 Innehåll Punkter från föregående samverkansmöte Dagordning
Trygghetsteam EHT Lågaffektivt bemötande Värdegrund

3 Minnesanteckningar 2018-12-04
Elevgrupp åk 4-6 har ej fått inbjudan till samverkansteamet Öppet hus 14/1 för blivande förskoleklasselever och övriga Diskussion om vad en kränkande behandling innebär och när en anmälan upprättats, återkommer med mer information på samverkansmötet i februari. Skolan är skyldig att spara, diarieföra och arbeta med uppgifterna. Hur kan man förklara att man är kränkt om man har svårigheter att uttrycka sig. Fotografering, förslag att läraren tar en bild på klassen en dag då alla är på plats. Läxpunkten berördes till viss del, information gavs om hur policyn på skolan ska vara, dock ej organisation

4 Trygghetsteam/Rastaktiviteter
Fritids/skola ska vara trygg och erbjuda lugn och ro för att elever och personal ska kunna arbeta och trivas tillsammans i nära samarbete med vårdnadshavare. Vi ska arbeta aktivt och förebyggande så att ALLA ska känna sig trygga på vår skola/fritids. Vecka 6 NÄR VAD VAR ONSDAG SKRIDSKOR FOTBOLLSPLANEN TORSDAG

5 Det gör vi genom att arbeta förebyggande med följande:
Erbjuda rastaktiviteter/pantbod/elevråd Genomföra/utvärdera/åtgärda trivselenkäter. Trygghetsvandringar Temadagar (elevråd) diskrimineringsgrunderna/trivselregler. Samarbete/nätverk med (Änggård och Slestad) Skolinspektionen skriver: Kränkande behandling är ett uppträdande som kränker ett barns eller en elevs värdighet. Kränkningarna kan bestå av till exempel nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjligande eller fysiska handlingar. De kan äga rum vid enstaka tillfällen eller vara systematiska och återkommande. Det gör vi genom att arbeta aktivt och direkt med följande vid kränkande behandling: Anmälan om kränkande behandling/trakasserier/sexuella trakasserier(blankett finns på Drive) fylls i och lämnas/skickas till trygghetsteam och rektor. Personal har samtal med berörda elever/barn för att utreda och stödja de inblandade. Skade/tillbudsrapport skrivs och lämnas till rektor om behov finns. (Om kränkningen är av allvarlig art beslutar rektor om en eventuell polisanmälan ska göras.) Vårdnadshavare informeras av personal. Personal följer upp händelsen inom rimlig tid och återkopplar till vårdnadshavare.

6

7 Elevhälsans arbete Elevhälsan är den delen av skolans organisation som ansvarar för att eleverna har en så väl fungerande undervisningssituation som möjligt. Den ska bidra till att skapa skolmiljöer som är bra för elevernas lärande, utveckling och hälsa. I elevhälsan ingår skolläkare, skolsköterska, skolpsykolog, kurator och specialpedagog. Tillsammans ska de omfatta medicinsk, psykologisk, psykosocial och specialpedagogisk kompetens.

8 Elevhälsan har sambandet mellan lärande och hälsa i fokus
Elevhälsan har sambandet mellan lärande och hälsa i fokus. Arbetet ska verka förebyggande och hälsofrämjande – men ska även stödja elevernas utveckling mot målen. Verksamheten är lösningsfokuserad och har ett salutogent perspektiv – det betyder att man koncentrerar sig på faktorer som skapar och bevarar hälsa snarare än problemen. Elevhälsans arbete ska hela tiden följas upp, utvärderas och utvecklas.

9 Lågaffektivt bemötande
Lotta Ekstedt- specialpedagog Linda Davidsson- speciallärare

10 Värdegrund i skolan När elever kan påverka sin skolgång ökar deras motivation för skolarbete. De får bättre skolresultat och ökar sin demokratiska kompetens. Ge elever möjlighet att påverka Demokratisk kompetens utvecklas genom delaktighet och inflytande, vi pedagoger behöver göra klart om vad, hur och när barn och elever kan påverka låta alla komma till tals i undervisningen ge elever möjlighet att uttrycka sin mening i frågor som berör dem ha möjlighet att ha inflytande över undervisningen, utifrån elevens nivå ge eleverna möjlighet att delta när beslut ska fattas.

11 Förbättra arbetsmiljön tillsammans med elever
Barn och elever ska kunna påverka sin arbetsmiljö, vi pedagoger behöver ta fram ordningsregler tillsammans med eleverna ge utrymme för elevrådet att arbeta under skoltid ha samråd med eleverna och vårdnadshavare om frågor som är viktiga för dem och för verksamheten Skolverket/Skolutveckling/Så arbetar Du med värdegrunden Alla som arbetar i skolan ska visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt förhållningssätt. Skolans mål är att varje elev respekterar andra människors egenvärde. Lgr 11

12 Arbete för en god samverkanskultur på Vallastadens skola
Vårterminen 2019 Höstterminen 2018 5 februari -EHT- elevhälsoteamet och dess arbete. -Tillgängliga lärmiljöer och lågaffektivt förhållningssätt -Värdegrund Gemensamma regler Mötesstrukturer (elev-elev/elev-lärare-vårdnadshavare) Pedagogiska planeringar Utvecklingssamtal Läxor- samverkansråd november 9 april -IUP -Utvecklingssamtal -Lärande i undervisningen


Ladda ner ppt "Samverkansråd 2019-02-05."

Liknande presentationer


Google-annonser