Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Regionala trafikförsörjningsprogram
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Regionala trafikförsörjningsprogram
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Målorienterade strategiska processer
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Regionala kompetensplattformar - bakgrund
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Etableringen i Stockholms län april 2014 Statistik framtagen inför Regionalt samråd i etablering- och flyktingfrågor
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Funktionshinderspolitiken
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
Behov av habilitering och rehabilitering
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Hur arbetar Västtrafik med Avtalsprocessen?
Hur ska biblioteken fungera som lokala och regionala utvecklingsaktörer om tre år? Hur kommer vi dit? Ett strategiskt samtal om biblioteksutveckling 24.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Säkerheten främst.
Vi blir Region Jönköpings län
EFörslag - Haparanda Offentliga rummet 31 maj. Bakgrund & Syfte Värde ord: Demokrati, Dialogen, Nya sätt… Diskuterat olika sätt SKL- Nätverk e-petitioner.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Bakgrund Samhällsstöd till olika trafikformer såsom linjetrafik, färdtjänst, sjukresor och skolskjuts Olika lagar och olika organisationer Påverkar.
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Konstens Open Space 17 februari 2011 Ett strategiskt samtal om konstområdet i Kronobergs län En del av arbetet med Kulturplan Kronoberg
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Konsekvenser av marknadsöppningen – Fokus infrastruktur vs. marknadsöppning Maria Melkersson, projektledare.
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Samråds- och Samverkansförfarande Samverkan avser den dialog och samarbete som sker mellan självständiga och sido- ordnade samhällsaktörer för att samordnat.
Välkommen till KollAs Årskonferens Årskonferensen 26 november Program 09.30Kaffe Stefan Sedin hälsar välkommen 10.10Dagens program,
Klimatneutrala samhällsbetalda resor 2020
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Vad innebär regionbildningen?
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort Matts Hildebrand Förvaltningschef

Kollektivtrafiken i Gävleborg Buss, tåg, färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar 13,7 miljoner resor 2011 (12,7 2010) 4 Trafikområden/avtal 32 avtal anropsstyrd trafik Avtal med incitament

Ny kollektivtrafiklag Bakgrund Trafikhuvudmannens monopolliknande ställning Detaljerade avtal/brist på drivkrafter Resenärens behov och inflytande bristfälligt Brister i samordning mellan län Brister i samordning av infrastruktur-, bebyggelse- och trafikplanering

Partnersamverkan för fördubblad kollektivtrafik Svensk Kollektivtrafik Bussbranschens riksförbund Taxiförbundet Tågoperatörerna SKL Trafikverket

Partnersamverkan för fördubblad kollektivtrafik – En gemensam vision "Kollektivtrafiken är en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle".

Partnersamverkan för fördubblad kollektivtrafik – Ett gemensamt mål Resandet ska fördubblas till 2020(jmf med 2006 Kollektivtrafiken ska nå en fördubblad marknadsandel

Varför ny kollektivtrafiklag? Det politiska inflytande ska öka Resenären i fokus Samordning – strategisk och långsiktig

Ny Kollektivtrafiklag Trafikförsörjningsprogram Allmän trafikplikt Samråd Kommersiell trafik

Regional kollektivtrafikmyndighet Efter en lång process har parterna enats om att Landstinget Gävleborg ska vara myndigheten Skatteväxling genomförd Landstingsstyrelsen ansvarig med ett Trafikutskott som bereder frågorna Fullmäktige beslutar om trafikförsörjningsprogram med mål för kollektivtrafiken (26/9)

Från bolag till förvaltning 1 januari 2012 är X-trafik ny förvaltning i landstinget All personal är överförd till förvaltningen Mycket är gjort men en del kvarstår Bolaget kvar under en övergångsperiod Landstinget övertar avtalen Landstinget blir delägare i bolag

Samråd eller dialog Inför framtagande av regionalt trafikförsörjningsprogram kräver lagen att samråd ska genomföras Politiken i landstinget vill att samråd avser politiska samråd och andra möten benämns dialoger Politiska samråd är planerade till 30 mars och 20 april

Samråd och dialog Kommuner Berörda myndigheter, organisationer, kollektivtrafikföretag, företrädare för näringsliv och resenärer Angränsande län

Frågor att lösa politiskt Principer för skolkort och prissättning Möjligheten till tillköp och rabatterade resor Färdtjänsten och samordningen av serviceresor Bytespunkter/Terminaler och busshållplatser – kommersiell trafik Kapacitetsfrågan på järnväg

Tidsplan Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Samråd politiker Info/beslut i landstinget KSO/LSO 30/3 KSO/LSO 20/4 TFU 20/8 LS 22-23/8 LS 5/9 LF 26/9 2012 feb mar apr maj jun jul aug sep okt Kommunerna, RG 14/2, 22/2, 14/3, 21/3 Angräns. län 1/2, 6/3, 4/4, 17/4 r e m i s s t i d Näringslivet 6/2 Trafikverket 6/3, 17/4 HSO 8/2 Entreprenörer 11/4 Resenärer Dialog tjänstemän/andra

Några egna reflektioner Ökat politiskt intresse för kollektivtrafik Realistisk förväntningar Bejaka nya uppslag och initiativ Prestigelös och ödmjuk Regionalt ansvar för kollektivtrafiken – lokalt ansvar för samhällsplanering

Tack för att du lyssnade! Matts Hildebrand matts.hildebrand@lg.se 070-567 66 47