Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGunilla Henriksson
1
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö
2
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 2 Rikstrafiken genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Rikstrafiken. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Rikstrafiken upphandlade trafiken. 2010 års kundundersökning har genomförts på totalt 39 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 10 buss-, 7 flyg-, 18 tåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer. Bakgrund och syfte
3
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 3 Fältarbetet för Rikstrafikens kundundersökning 2010 genomfördes i mars. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Göteborg - Nässjö samt Nässjö - Göteborg. Antal mätta turer på sträckan: 7 st. Antal utdelade enkäter: 728 st. Antal insamlade enkäter: 657 st. Svarsfrekvens: 90,2%. Bortfall: 9,8%. Resultaten har viktats mot statistik om antal resenärer på vardag och helg, under mätveckorna. Metodbeskrivning
4
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 4 På betygsfrågorna får användarna ge betyg mellan 1 – 7, där 1 = lägsta betyget och 7 = högsta betyget. Samtliga betygsfrågor får ett indextal mellan 0 och 100 där 100 står för ’total nöjdhet’ - högsta betyg på frågan och 0 för motsatsen, betyget 1 på frågan. Indextalen beräknas på följande sätt: Index = (Medelvärde – 1) x (100/6) Indexnivåerna klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dålig 55 – 60 = dålig 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Klassificering av indexnivåer
5
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 5 Helhetsintrycket av resan får ett index på 80, vilket motsvarar betyget utomordentligt bra. En mycket hög andel av resenärerna skulle rekommendera andra att resa med denna tåglinje. Både att boka biljetter till resan samt hämta ut biljetterna anses vara mycket enkelt. Värdena för hur tydlig informationen på stationen är ligger på en mycket bra nivå. Att stiga ombord på tåget anses vara utomordentligt enkelt och har fått bättre värden än 2008. Att resa med bagage upplevs som mycket enkelt och har fått bättre värden än 2008. Sittplatserna ombord anses vara mycket bekväma. Värdena för städning samt hur serviceinriktad personalen är ombord ligger på en mycket bra nivå. Temperaturen anses vara mycket behaglig ombord på tågen. Tidhållningen på tågen ligger på en mycket bra nivå och är en uppgång sedan 2008. Informationen från personalen ombord och på skyltningen ombord anses vara mycket tydlig. Resenärerna känner sig mycket trygga och säkra när de reser med tåg på denna linje. För att öka nöjdheten hos resenärerna på denna linje är de vanligaste spontana önskemålen från resenärerna lägre priser (24%), kiosk/ servering ska finnas (14%) och bättre tidhållning (14%). Sammanfattning
6
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 6 Jag är nöjd med tidhållningen på den här resan. Det är bekväma sittplatser ombord. Det är behaglig temperatur ombord. Det är välstädat ombord. Personalen ombord är serviceinriktad. Det finns tydlig information på stationen för att jag ska få den information jag behöver om min resa. Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med detta fordon. Det är enkelt att resa med bagage. Det var enkelt att stiga ombord.
7
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 7 Vilka förväntningar hade du på denna resa? Det var enkelt att boka biljetter till den här resan. Det var enkelt att hämta ut biljetter till den här resan. Biljetterna till denna resa är prisvärda. Vad anser du om utbudet av mat ombord? (Frågan ställs ej för denna linje) Vad anser du om kvaliteten på maten ombord? (Frågan ställs ej för denna linje) Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna resa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna linje?
8
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 8
9
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 9
10
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 10
11
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 11
12
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 12
13
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 13
14
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 14
15
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 15
16
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 16
17
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 17
18
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 18
19
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 19
20
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 20
21
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 21
22
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 22
23
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 23
24
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 24
25
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 25
26
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 26
27
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 27 ”Kunna köpa någon form av mat och dryck på detta tåg.” ”Priserna är skyhöga för korta resor.” ”Tätare tidtabell.” ”Städningen kunde bli bättre, särskilt toaletterna.” ”Hålla tiderna bättre.” ”Bekvämare, mjukare stolar.” ”Temperaturen skiftar ofta. När jag åkt har jag ibland suttit och frusit.” ”Vid störningar i trafiken bör det informeras oftare. Det är bättre att säga att det inte finns någon ny information än att inte säga något.” ”Bättre plats för barnvagn!” Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund?
28
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 28
29
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 29
30
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 30
31
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 31
32
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 32
33
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 33
34
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 34
35
Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Tåg Göteborg - Nässjö 35
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.