Verksamhetsarkitektur - Management by making sense

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Gemensam plattform för kommunala e-tjänster
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Nyttorealisering på 10 min
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Grannsamverkan i flerbostadshus
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Systemkarta.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Processorienterat förbättringsarbete
Göteborgs universitet förnyas
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Introduktionskurs för användare Del 1
Ramverk för patientmedverkan
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Delaktighet.
Process: Lönekriterier
Kommunikationsavdelningen
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Organisationers formella drag
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Projekt Processhantering
Introduktion till processen för balanserad styrning
Presentationens avskrift:

Verksamhetsarkitektur - Management by making sense Lotta Hugner, Guide Konsult AB

Oo

Ledarskapsstilar genom tiderna... Management by... walking disappearing fear confusing ...”by making sense”

Vad är en verksamhetsarkitektur? En verksamhetsarkitektur beskriver verksamheten som system i ett sammanhang: Hur viktiga "saker" i verksamheten är strukturerade. Vilka komponenter dessa saker består av. Hur komponenterna passar ihop och samverkar i något syfte. Slutsats: Det går inte att bygga en verksamhetsarkitektur styckevis och delat, på begränsade utsnitt av verksamheten. Hela verksamheten ska vara med, inkl gränsytorna mot omgivningen: Kunder, leverantörer, partners, m fl...

Vad är en verksamhetsarkitektur? Standardisering av verksamhetens strukturer avseende: tankemönster, begreppsapparat processer, flöden, beteenden motivation, inriktning, styrning resurser, objekt, information ansvar, organisation EIA: Informations- & kommunikationssystem, format, lösningsprinciper Slutsatser: En verksamhetsarkitektur innebär tvärfunktionell verksamhetsstyrning som kommer att utmana den vertikala styrningen i "stuprör”.

Nyttan av att beskriva arkitekturen Förmedla en överblick över Företaget där man ser verksamhetens bedrivande i sin helhet, inkl nyttjandet av IT som får verksamheten att "fungera" bättre. Hitta förbättringspunkter, formulera förbättringsförslag och planera förbättringsobjekt. Särskilt tvärfunktionella, som spänner över gränser. Gäller både processerna och deras IT-stöd. Reda ut var och hur förväntningarna på varandra inte stämmer överens, inkl "glapp" och bristande koordinering mellan parternas IT-stöd. Kunna avgränsa ut ett fokusområde för djupare studier och veta hur det samspelar med omgivningen (både i direkta kontakter och indirekt via IS/IT). Normgivande för gruppering av verksamhetens ingående delar. "Gruppering" kan göras efter organisation/linjeansvar, roller, processer - förädlingsflöden, geografi, kunskapsområde, m fl. Utbildning i företagskunskap (verksamhet och IS/IT), där belysning av "min plats i helheten" skapar mening för envar: "Management by making sense". Txt

Mer nytta! Kommunikation och resonerande mellan verksamhetens alla intressenter om verksamheten och dess utveckling Upprätthålla en gemensam framtidsvision för verksamhet och IS/IT. Integrera verksamheten för störningsfri samverkan. Frigöra informationsresurserna för merutnyttjande över gränser. Undvika redundans (onödigt arbete, dubbelarbete och onödiga satsningar) i verksamheten och dess IS-lösningar. Underlätta förändringar genom minskad komplexitet (oöverskådligt, rörigt, etc). Frigöra kapacitet för utveckling i stället för att låsas i härvor av spagetti. Txt

Syftet på sikt med att vidmakthålla en arkitektur En verksamhetsarkitekturs främsta syfte är att säkra verksamhetens förmåga att skapa värden, över tiden och med hänsyn till omvärldens förändringar. Värden skapas genom att insatsmaterial förädlas till produkter (som kan vara både varor och tjänster) i delverksamheter som motiveras framför allt av rationellt gemensamt värdeskapande. Men: En arkitektur som inte beskrivs degenererar. För att vidmakthållas så måste även dess beskrivning vidmakthållas, på ett enhetligt och stabilt sätt.

Belysning av värdeskapandet i sitt sammanhang Resursmässiga förutsättningar Värdeskapande aktivitet GÖR: Värdetillskott Resurs för att göra tillförs Värdebärande objekt in Objekt med högre värde ut Styrning Txt Den bärande motiveringen för varje verksamhet (eller del därav) är att den kan skapa värden för någon. Utgå från det!

2017-04-05 Regalskeppet Vasa

Framtagning av en verksamhetsarkitektur Etablera verksamhetens styrande målstruktur. Klassificera verksamhetens processer övergripande. Klassificera verksamhetens hanteringsobjekt övergripande. Verifiera grovt processer vs hanteringsobjekt. Verifiera detaljerat Visualisera värdeskapandet med IS-stöd Koppla mot/skapa InfoSystem och DataBaser Koppla mot/skapa en IT-arkitektur Txt

Kundcase!

Hur ska arkitekturen etableras och vidmakthållas? Etablera en arkiekturprincip (Enterprise Architecture Framework) som gör nytta för både verksamhet och informationssystem. Inte "bara" för IS. Etablera, dokumentera och sprid gemensamma beskrivningsformer för arkitekturens olika vyer: Konsekventa, heltäckande, begripliga. Txt

Astrakans syn p å verksamhetsmodeller Arkitekturens kvalitetss ä krande sammanhang M å l Vad vill vi uppn å ? uttrycker motiverar , kan ö nskv ä rda styr specificeras tillst å nd f ö r som V ä rdeskapande aktiviteter Hur? Vem ? Var? N ä r? 3 - skiktad arkitektur: f ö ruts ä tter , Business Modellbaserad verksamhetsutveckling Ett kvalitetssäkrande instrument för att både styra och genomföra VU-uppdrag är att i samstämmiga beskrivningar tydliggöra: - Verksamhetens rationalitet och vad man vill - Hur verksamhetens värdeskapande avses gå till, processerna - Vilka hanterings- & förädlingsobjekt man arbetar med En önskad balans mellan mål- och regelstyrning avspeglas i de mer precisa regler som visar vad som får finnas eller hur man ska göra. Modellerna hänger ihop och verifieras genom att referera till varandra, t ex så att varje agerande i arbetsflödet skall ha en intentionell styrning från mål i verksamhetens målstruktur. Tips 1. Välj på metodmarknaden bästa sätt att driva de centrala och "eviga" analysfrågorna. 2. Välj på modellmarknaden de uttrycksformer som bäst kan tydliggöra svaren på frågorna. 3. Nyttja Din frihet att kombinera 1 och 2 på bästa sätt! Modeller och styrning Ser man modellerna som styrinstrument kan "balanserad styrning" i ett vidare perspektiv innebära mer än balansering mellan några prioriterade målområden (typ kundmål, finansiella mål, etc). Det gäller att också balansera mellan de olika styrprinciper som påverkar verksamheten kvalitativt olika och ger den dess "karaktär". I en verksamhet (eller del därav) kanske man väljer att styra upp processerna hårt för nå rationalitet och ekonomi, medan det i en annan verksamhet gäller att kunna agera flexibelt med givna resurser mot övergripande men välformulerade mål. Det kommer troligen att uppfattas som annorlunda att arbeta under dessa olika styrprinciper, vilket bl a leder till olika sätt att bedriva arbetet i praktiken. Styrprinciper genom decennierna… några nedslag 1960-70: Management by Objectives (Peter Drucker) Objectives are needed in every area where performance and results directly and vitally affect the survival and prosperity of the business. If you don’t know where you are going, you’ll probably get there. Avoid the activity trap. 1980: Information Resource Management (John Diebold) The corporations that will excel in the 1980s will be those that manage information as a major resource. IRM is the managerial link between the corporate information resources and the organisation's goals and objectives. 1990: Business Process Management (Michael Hammer) Porter 1985: Competitive Advantage, Porter Value Chain. Michael Hammer: A ‘business process’ means a complete co-ordinated thread of all the serial and parallel activities needed to deliver value to your customers. 1995: Balanced Scorecard (Robert Kaplan & David Norton) Kaplan & Norton i HBR 1992: The Balanced Scorecard – Measures that Drive Performance. What you measure is what you get. The balanced scorecard forces the managers to focus on four measures that are most critical: Customer satisfaction, internal performance, innovation/learning and financial. (MBO revisited!) 2000: Business Rule Management (Ron Ross) A business rule is a directive, intended to influence or control business behavior, to define or constrain some aspect of the business, or to assert business structure. Slutsats Mängder av ”Management by something” har sett dagens ljus. Men kan vi skapa förståelse för verksamheters meningsfulla sammanhang och helhet så kan detta formuleras som ”Management by making sense” p å verkar , initierar , architecture skapar styr Information architecture Technical Objekt, resurser Vad ä r det vi ” hanterar ? Regler Vad ska g ä lla... ... n r (h ndelse) om (villkor) ? architecture begr ä nsar m ö jliga tillst å nd Svaren p å fr å gorna i verksamhetsskiktet & tillst å nds ö verg å ngar f ö r ska h ä nga ihop i en meningsskapande helhet!

© Guide Konsult Stockholm AB 2006 Beskrivningsformen har funnits länge Mål- Verksamhetens strukturen övergripande mål M-2 bidrar till M-3 Lednings- Styrmedel för bidrar processer reglerat umgänge till mellan parterna i processen Ett mål/medel är att uppnå... MÅL-1 Organisations- strukturen siktar mot har siktar mot siktar mot Org-enhet Ansvarar för... Process- strukturen rapporterar till Förädlings- DelProcess: P Förädlings- P-1 Arbetet här går ut på att... P+1 flöde in flöde ut Org-enhet Org-enhet Ansvarar för... Ansvarar för... Lednings-insatser Arbets-insatser Informationsstöd som består av att... som består av att... som innehåller uppgifter om... tillför tillför Gemensamt Informations- tillgängliga strukturen resurser Kompetensgrupp A X Kompetensgrupp B definierar Inforesurs X Y definierar Inforesurs Y Rätt IT-stöd för verksamheten med hjälp av processer

Hur ska arkitekturen etableras och vidmakthållas? Etablera en arkiekturprincip (Enterprise Architecture Framework) som gör nytta för både verksamhet och informationssystem. Inte "bara" för IS. Etablera, dokumentera och sprid gemensamma beskrivningsformer för arkitekturens olika vyer: Konsekventa, heltäckande, begripliga. Rekrytera och "kontraktera" lokala arkitekter som ansvarar för delarkitekturer i alla relevanta enheter, ansvarsområden, delprocesser, funktioner, etc. Skapa en yrkesroll, typ "Företags-arkitekt", som gör arbetet intressant, meriterande och utformat för att bli relevant på flera sätt inom Företaget. Ta fram utbildningsmaterial, provkör på arkitektpiloter. Etablera arbetsformer & processer för framtagning av lokala del- arkitekturer och deras rutinmässiga, fortlöpande, integrering i Företagets övergripande arkitektur. Txt

Hur ska arkitekturen etableras och vidmakthållas? Kartlägg arkitekturvyernas intressenter/"kunder" och deras sätt att använda dem. Särskilt: Arkitekturen som styrinstrument. Etablera samarbete med utvalda kunder för att fortlöpande anpassa innehåll, arkitektur, beskrivningsformer och "bruksanvisningar" för största möjliga användbarhet & nytta. Ta fram presentationsmaterial för att gå ut brett med arkitekturen, dess användningsområden och nyttoeffekter. Txt

Hur ska arkitekturen etableras och vidmakthållas? Kartlägg arkitekturvyernas intressenter/"kunder" och deras sätt att använda dem. Särskilt: Arkitekturen som styrinstrument. Etablera samarbete med utvalda kunder för att fortlöpande anpassa innehåll, arkitektur, beskrivningsformer och "bruksanvisningar" för största möjliga användbarhet & nytta. Ta fram presentationsmaterial för att gå ut brett med arkitekturen, dess användningsområden och nyttoeffekter. Varje affärsprojekt ska bidra till beskrivningen av verksamhetsarkitekturen Txt

Ur ett affärsprojektperspektiv... Verksamhetsarkitekturen är en förutsättning för rationell utveckling. Skapa förutsättningar för.... effektiv processutveckling av verksamheten bättre verksamhetsnytta av affärsprojekt bättre prioritering av affärsprojekt och förvaltningsuppdrag bättre koordinering mellan affärsprojekt snabbare start av affärsprojekt Txt

Tack för mig! lotta.hugner@guide.se