”Mentorn, en medspelare som spelar in adepten i framtidens lag”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Mål med samverksanssystemet
Coachande ledarskap som mentor
Nulägesanalys genom frågor
Individuellt lärande tillsammans
Reveal Kurs HR och Volontärsamordning Medel This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Det personliga ledarskapet januari 2010
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Hur tänka och göra som processtödjare
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Konsten att leda sig själv
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
arbetskooperativ Luleå
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
Sanna Godenäs Pia Olsson Annika Bertling
Nya utvecklingssamtal
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Lönesamtalet.
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
SSPMs mentorprogram inom Life Science
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Plantor måste få växa i sin egen takt, du kan inte dra i dem för att få dem att växa – då vissnar de.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

”Mentorn, en medspelare som spelar in adepten i framtidens lag” Projekt förbundsledare 2010 ”Mentorn, en medspelare som spelar in adepten i framtidens lag”

MENTORSKAP ”Mentorskap är en process där två personer medvetet kombineras till ett par som ska lära av varandra mot ett i förväg överenskommet mål.”

MENTORSKAP Systematiskt sätt att överföra kunskaper och erfarenheter Professionell utveckling Personlig utveckling Konfidentiell kontakt Öppenhet, förtroende och förpliktelse

Innehåll Kort om mentorskap Mentor och adept – förväntningar, roller och ansvar Mentorskap – alla är vinnare Fallgropar Framgångsfaktorer Piltavlan – modell för struktur och metod Mentorskapskontraktet Samtalet / Samtalsämnen Dagbok – Utvärdering – Dokumentation

Intresset för mentorskap ökar… värderingsförflyttning i samhället ökat intresse för personlig utveckling fler söker en egen mentor fler vill vara mentorer brist på tid för reflektion relationer och kommunikation förändrad ledarroll kunskapsöverföring 9/11 september Den psykologiska dimensionen allt viktigare Det finns ett generellt ökat intresse för chefsskap och ledarskap. Man vill ha metoder och verktyg. Hälsofrämjande ledarskap intresse. Coachande ledarskap Tjänste och kunskapssamhället det blir allt viktigare att kunna hantera relationer människor. Från resultatbaserat ledarskap till relationer den som ständigt rör sig upplever aldrig förändring 40 talisterna försvinner – stort kompetensglapp

Adepten är ”motorn” i samspelet Tänk igenom vad just du som adept personligen förväntar dig av ett sådant samarbete under det kommande året? Förbered träffarna med vad du vill ta upp. ”Var dig själv” – stimulera din mentor att ge dig konstruktiva råd i ämnen som kanske ”känns personliga” men ofta omedvetet påverkar dig i ex. ditt arbete”. Det är du som adept som bär ansvaret för din egen utveckling.

Adepten utnyttja mentorn som en tillgång tydliggöra dina syften och mål ta ansvar för din egen utveckling vara förberedd våga och vilja stå i centrum omsätta nyvunnen kunskap och insikt i praktiken

Mentorn skall inte vara pådrivande, problemlösande Rollen som mentor är Att vara samtalspartner, en som lyssnar och diskuterar olika frågor – ”en medspelare i en tennismatch” Att bjuda på din erfarenhet och föra in adepten i ditt nätverk Att vara uppmuntrande och ett stöd för adeptens motivation Mentorn skall inte vara pådrivande, problemlösande eller beslutsfattande utan i samtalen agera så att adepten själv kommer till insikt om lösningar på problem och beslut.

Den ”perfekta” mentorn engagerad intresserad lyssnare förmåga att visualisera det osynliga viljan av att dela med sig och se adepten utvecklas gott omdöme tålamod integritet stort nätverk TID! Viktigare än att kunna branschen På vems uppdrag jobbar mentor?

Mentorskapets paradoxer närhet aktiv personlig utveckling förebild stödjare rationell distans passiv små bekymmer bifigur kritiker empatisk

Alla är vinnare…

Adepten får ett flöde av nytta bättre förståelse för organisationen det dolda blir synliggjort ökar sina kunskaper ”genväg” i nya arbetsuppgifter identifieringsmodell nätverk karriärutvecklingen påskyndas tid för reflektion och eftertanke problemhantering, konfliktlösning större självinsikt - plattform för fortsatt personlig utveckling

Adepten Arbetssfären Privatlivssfären Ex. Nätverkskarta Utbildning Universitetet Gymnasiet Ishockeyn Utbildning Kvinnor har av tradition haft sämre utvecklad nätverk än män. Sämre på att spela golf Syjuntans tid är förbi Ett sätt att visualisera Positiv överraskning Fritiden Släkt Vänner Ridningen Privatlivssfären

Organisationen mogna och insiktsfulla medarbetare bättre ledarskap ökad förståelse för organisationens mål och strategier nöjda medarbetare nöjda medlemmar förbättrad kommunikation kostnadseffektivitet

Mentorn personlig utveckling roligt att dela med sig av egen erfarenhet ökad förståelse för nästa generation nätverk status

Mentorskap kombinerar på ett unikt sätt organisationsnytta med personlig utveckling Ex anders som blev en bättre fungerande chef

Svåra situationer otydliga mål och syften fel personkemi personliga problem bygger inte på frivillighet Ex Universitetet

De klassiska fällorna Mentorn Adepten mamma eller papparollen kompis chefsrådigvare mentorn ”tar över” relationen brist på TID Adepten utnyttjar inte mentorn tar inte eget ansvar för förberedelser, tid m.m. Mentorn inte mentalt närvarande

Framgångsfaktorer formulera tydligt syfte och mål var beredd att avsätta tid var noggrann med matchningen projektledning uppföljning och utvärdering synliggör resultaten

”Att inleda ett mentorskap är att starta en process. Processen måste få ta tid. Alla inblandade parter måste vara rädda om den process som pågår och avsluta den lika formellt som starten. Av olika skäl kan mentorskapet avbrytas tidigare. Det är då angeläget att parterna är överens om att det bör avslutas och att avslutningen även här sker formellt.”

Struktur och metod är A och O ”mentorskap handlar inte om trevliga fikastunder tillsammans utan om personlig utveckling” Många vill ha metoder och verktyg Man vill kunna träna på faktiska situationer

Mentormodellen en förenkling av verkligheten, men… skapar struktur i processen hjälper till att identifiera relevanta samtalsämnen, även ”svåra” en verktygslåda för både mentor och adept säkerställer att resultat uppnås kvalitetssäkring Många vill ha metoder och verktyg Man vill kunna träna på faktiska situationer

Piltavlan Mentormodellen Tidslinjen - Start Organisation Adepten i relation till verksamheten Avdelning Adepten i relation till andra, ledarskapet Individ Mål Adepten i relation till sig själv Organisation Avdelning Individ Adept = lärjunge/elev Mentor = förebild/handledare

Piltavlan Mentormodellen Tidslinjen - Start Organisation Samtalsämnen: Omvärld Avdelning Samtalsämnen: Relationer Individ Mål Samtalsämnen: Jag och min personliga utveckling : Adept = lärjunge/elev Mentor = förebild/handledare

Mentorskapskontraktet adeptens förväntningar på programmet syfte och konkreta målsättningar spelregler sekretess när var och hur ska vi träffas anteckna eller inte övriga praktikaliteter Riktig strukturfascist Mentor spalta ner lite frågor inför varje möte Vanligen har adepten med sig något från vardagen Men om inte… Bra start!

Vanligen innehåller mentorskapsavtalet nedanstående saker: Allmän diskussion om programmets syfte och mål. Tidtabellen! Genomgång av adeptens respektive mentorns förväntningar. Vilka kunskaper, färdigheter eller beredskaper vill adepten utveckla och vilka är således hans/hennes egna mål med detta program Vilken/vilka är mentorns roll/roller och var ligger tyngdpunkterna (t.ex. handledare, observatör, givare av feedback eller stöd)? Hur ofta träffas parterna? Hur länge räcker träffarna? forts.

Vanligen innehåller mentorskapsavtalet nedanstående saker: Var skall träffarna ske? Hur sker (om den sker) kontakten mellan träffarna? Sekretessen! ! Vad kommer adepten och mentorn överens om angående tystnadsplikt och djup i diskussionerna. 10. Hur följa upp resultaten? 11. Rapportering Avslutning av mentorskapsrelationen

Mentorskapsmöten Samtalsämnena handlar oftast om något av följande - var fjärde-femte vecka - i en avskild miljö ca. 1½-2 timmar - dagordning Samtalsämnena handlar oftast om något av följande • Arbetssituationen – mandat och befogenheter, arbetsbelastning, stöd • Arbetsrelationer och arbetsklimat – konflikthantering, lagarbete, dialog • Arbetssätt och arbetsmetoder – arbetsrutiner, verktyg • Ledarskap – eget och andras • Självkännedom – styrkor och svagheter, drivkrafter • Arbetsuppgifter och villkor – nuvarande och framtida, krav inför ny befattning • Stress och arbetsbelastning – hur motverka jäkt, press och utbrändhet

MENTORSKAP Dagbok - minnesanteckningar, uppföljning Utvärdering - följa upp utvecklingen Dokumentation - rapportering i slutet av kursen

Sammanfattning Mentorskap är en ”unik” metod för att kombinera organisationsnytta och personlig utveckling Mentorskap går att genomföra i alla typer av organisationer, oavsett storlek och bransch Metod och struktur är viktigt för att nå ett bra resultat TID är ett centralt begrepp i alla mentorrelationer Roligt, givande och ofta en milstolpe i adeptens personliga utveckling