Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Alla brinner för något…!
Handlingsplan för matematikutveckling
Nya Elementar!.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal pedagogisk planering
Mötesstruktur.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Dagordning föräldraråd 2/6
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Bedömning.
Föräldramöte augusti 2014.
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Att tillsammans påverka!
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansträff Välkomna!.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Läroplansträff Välkomna.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lära för livet!.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare på fritidshemmet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande

Dagordning 1 november Rydsberg 08:30 Litteraturseminarium 08.45 Reflektion observation 09.05 Uppföljning av arbetslagsuppgift 09.15 Språket spelar roll 09.30 A-B-C-projekt / EL-kompetenser 10.00 Fika 10.20 Övning A-B-C-projekt 10.50 Redovisning A-B-C-projekt 11.10 Diskussion- bikupa. Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång. 11.30 Avslut

Reflektion observation Vad synliggjordes? Tänk Lärstil, Relationer i klassrummet, Struktur Vilka varför har vi till våra hur? Vad är det för mening med det vi gör Hur förklarar vi vårt görande?

Språket spelar roll

A – B – C - PROJEKT Vilka entreprenöriella kompetenser vill vi stimulera hos eleverna Hur lång tid behöver projektet ta? Hur kommer självkunskap in i projektet? Vilket centralt innehåll ska ingå i projektet? Hur ska eleverna presentera projektet? Hur ska bedömningen av projektet gå till?

A-Projekt för elev Projektnamn Problemställning Uppdrag Genomförande Stödfrågor Tidsram Redovisning Bedömning / Centralt innehåll

B-C-PROJEKT för elev Entreprenöriella kompetenser jag vill jobba med Min projektidé Så lång tid ska mitt projekt ta Centralt innehåll jag vill jobba med i mitt projekt Så här vill jag redovisa Då redovisar jag Så här vill jag bli bedömd Jag vill bli bedömd av

Handlings- och tidplan för projekt Aktivitet När genomföras Hur ska det gå till Vem gör det Klart datum

A – B – C – PROJEKT - exempel Vilka entreprenöriella kompetenser vill vi stimulera hos eleverna Ta-sig-församhet, motivation (intresse) och framtidstro Hur lång tid behöver projektet ta? Ca 5 veckor Hur kommer självkunskap in i projektet? Intressen, utmaningar, motivation, framtidstro Vilka centralt innehåll ska ingå i projektet? Olika i samhällskunskap t ex arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor..utbildningsvägar, yrkesval..aktuella samhällsfrågor.. Hur ska eleverna presentera projektet? Skriftligt och muntligt Hur ska bedömningen av projektet gå till? Formativt, matris, elev, utvärdering – intressant, meningsfullt, utmanande, lärande - erfarenhet

B-C-PROJEKT för elev - exempel Entreprenöriella kompetenser jag vill jobba med Projekt och organisering, motivation och framtidstro, uppmärksamhet och bekräftelse, medvetenhet om sina talanger Min projektidé Först ska jag göra ett test som heter intressetestet. Där kommer jag att svara på frågor som kommer att ge förslag på olika yrken. Sen ska jag göra ett studiebesök på något av yrkena. Innan besöket ska jag läsa på om yrket. Så lång tid ska mitt projekt ta Kursmål jag vill jobba med i mitt projekt Så här vill jag redovisa Med powerpoint för klassen Då redovisar jag Så här vill jag bli bedömd Jag vill bli bedömd av

Att jobba med kompetenser http://www.we-change-larare.se/wp-content/uploads/2014/02/Sa-tands-eldsjalar.pdf

ABC - designa ett projekt Välj Miljö Tre EL- kompetenser/pusselbitar Lgr 11 kap1 Förutsättning Planera ett projekt som innehåller A med möjlighet för B och C Tänk nytt!

Miljöer

Frågan ställs igen Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?

Var är jag nu i mitt eget arbete med EL Var är jag nu i mitt eget arbete med EL? Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag?

Vilken kunskap görs tillgänglig i din undervisning? Vem får eleven bli?

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle, 25 november Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle, 25 november. Uppgiftsgenomgång Uppdrag att redovisa i samtalform för liten grupp nästa gång: Var är jag nu i mitt eget arbete med EL? Vad och för vilka värdeskapar jag idag? Handout- projektmallar - Entreprenöriellt lärande - konkret arbete bortom floskeln http://www.youtube.com/watch?v=a2zNIQF3axE&sns=em Läsuppgift. Läs kapitel 3,6,9 i ”Entreprenöriellt lärade - i praktik och teori”

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 4, 25 november Vilka konsekvenser får entreprenöriellt lärande, för lärare, elever och skola? Hur börjar man? Vilka ”nya” kompetenser behöver lärare och elever utveckla för att lyckas? Hur kan du tillsammans med en eller flera kollegor ta steg till ett ökat entreprenöriellt lärande? Exempelvis nödvändiga schemaändringar. Vilka förändringar behövs vidtas för att stimulera elevernas entusiasm, motivation och framtidstro?

Frågor att reflektera över i arbetslagen inför tillfälle 4. Hur kan vi som arbetslag utvecklas inom EL? Om ni skall vinna, vad måste ni förlora då?