Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pedagogen och det entreprenöriella lärandet"— Presentationens avskrift:

1 Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande

2 Dagordning 19 maj Uddared
17.30 Litteratur seminarium “Vad fängslas vi av?” 17.45 Uppföljning av arbetslagsuppgift 18.00 Inledning- samtal 18.10 A-B-C-projekt / EL-kompetenser 18.30 Övning A-B-C-projekt 19.00 Redovisning A-B-C-projekt 19.20 Diskussion- bikupa. Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång. 19.30 Avslut

3 Hur ser ett entreprenöriellt klassrum ut?
Vem får eleven bli?

4

5

6

7 A – B – C - PROJEKT Vilka entreprenöriella kompetenser vill vi stimulera hos eleverna Hur lång tid behöver projektet ta? Hur kommer självkunskap in i projektet? Vilket centralt innehåll ska ingå i projektet? Hur ska eleverna presentera projektet? Hur ska bedömningen av projektet gå till?

8 A-Projekt för elev Projektnamn Problemställning Uppdrag Genomförande
Stödfrågor Tidsram Redovisning Bedömning / Centralt innehåll

9 B-C-PROJEKT för elev Entreprenöriella kompetenser jag vill jobba med
Min projektidé Så lång tid ska mitt projekt ta Centralt innehåll jag vill jobba med i mitt projekt Så här vill jag redovisa Då redovisar jag Så här vill jag bli bedömd Jag vill bli bedömd av

10 Handlings- och tidplan för projekt
Aktivitet När genomföras Hur ska det gå till Vem gör det Klart datum

11 A – B – C – PROJEKT - exempel
Vilka entreprenöriella kompetenser vill vi stimulera hos eleverna Ta-sig-församhet, motivation (intresse) och framtidstro Hur lång tid behöver projektet ta? Ca 5 veckor Hur kommer självkunskap in i projektet? Intressen, utmaningar, motivation, framtidstro Vilka centralt innehåll ska ingå i projektet? Olika i samhällskunskap t ex arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor..utbildningsvägar, yrkesval..aktuella samhällsfrågor.. Hur ska eleverna presentera projektet? Skriftligt och muntligt Hur ska bedömningen av projektet gå till? Formativt, matris, elev, utvärdering – intressant, meningsfullt, utmanande, lärande - erfarenhet

12 B-C-PROJEKT för elev - exempel
Entreprenöriella kompetenser jag vill jobba med Projekt och organisering, motivation och framtidstro, uppmärksamhet och bekräftelse, medvetenhet om sina talanger Min projektidé Först ska jag göra ett test som heter intressetestet. Där kommer jag att svara på frågor som kommer att ge förslag på olika yrken. Sen ska jag göra ett studiebesök på något av yrkena. Innan besöket ska jag läsa på om yrket. Så lång tid ska mitt projekt ta Kursmål jag vill jobba med i mitt projekt Så här vill jag redovisa Med powerpoint för klassen Då redovisar jag Så här vill jag bli bedömd Jag vill bli bedömd av

13 Att jobba med kompetenser

14 ABC - designa ett projekt
Välj Miljö Tre EL- kompetenser/pusselbitar Ämnesövergripande stoff Förutsättning Planera ett projekt som innehåller A med möjlighet för B och C Tänk nytt!

15

16 Miljöer

17

18

19

20

21 Frågan ställs igen Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?

22 Var är jag nu i mitt eget arbete med EL
Var är jag nu i mitt eget arbete med EL? Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag?

23 Vilken kunskap görs tillgänglig i din undervisning?
Vem får eleven bli?

24 Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle, 13 juni
Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle, 13 juni. Uppgiftsgenomgång Uppdrag att redovisa i samtalform för liten grupp nästa gång: Var är jag nu i mitt eget arbete med EL? Vad och för vilka värdeskapar jag idag? Handout- projektmallar - Entreprenöriellt lärande - konkret arbete bortom floskeln Läsuppgift. Läs kapitel 3,6,9 i ”Entreprenöriellt lärade - i praktik och teori”

25 Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 4, 13 juni.
Vilka konsekvenser får entreprenöriellt lärande, för lärare, elever och skola? Hur börjar man? Vilka ”nya” kompetenser behöver lärare och elever utveckla för att lyckas? Hur kan du tillsammans med en eller flera kollegor ta steg till ett ökat entreprenöriellt lärande? Exempelvis nödvändiga schemaändringar. Vilka förändringar behövs vidtas för att stimulera elevernas entusiasm, motivation och framtidstro?

26 Frågor att reflektera över i arbetslagen inför tillfälle 4, 13 juni.
Hur kan vi som arbetslag bli mer EL? Om ni skall vinna, vad måste ni förlora då?


Ladda ner ppt "Pedagogen och det entreprenöriella lärandet"

Liknande presentationer


Google-annonser