Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pedagogen och det entreprenöriella lärandet"— Presentationens avskrift:

1 Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.

2 Dagordning 6 oktober 15:00 Litteraturseminarium - “Varför EL?”
15:15 Återkoppling EL - 4 ben. 15:30 Inledning- samtal/”Är du lönsam lille vän?” 16:00 Kulle - Grop 16:20 ”Klassfotot” eller ”Vilka elever möter du?” 16.45 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 17.00 Avslut

3 Det entreprenöriella lärandet - 4 ben
Källa: Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori. Falk/Lundqvist mfl, 2014 Förmågor • Utveckla elevens kompetenser. Nyfikenhet, kreativitet, förmåga att lösa problem Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – relationellt, betydelseskapande förhållningssätt Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev - utgångspunkt nära eleven • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser MEN - Entreprenöriellt lärande är inte en metod. Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika.

4 Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/

5 Vem får eleven bli i ditt klassrum?
Förväntningar spelar roll – vilken roll spelar du? ”Är blir som ett fängelse, ”blir” är som en öppen dörr

6 Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

7 Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

8

9

10

11 ”Klassrummet” Vilka elever möter du?

12 Vilka är de här eleverna?
Vilka svårigheter ser du med gruppen/olika individer? Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

13 Vem får eleven bli? Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?
Vilka möjligheter ser du mer grupper/olika individer? Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

14 Analys och redovisning

15 ”Klassrummet” Vilka elever möter du?
Utvärdering: Ta upp och läs svaren från 1 och 2. Analys: Skillnader/likheter mellan 1 och 2? Redovisning

16

17

18

19

20

21

22 Är vs Bli Färväntan spelar roll Var lägger du ditt fokus.
beteende behov bakgrund vs styrkor motivation framtidstro Var lägger du ditt fokus.

23

24

25

26

27

28 Vilken kunskap görs tillgänglig?
Vem får eleven bli? Reflektionsfråga: "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?”

29 Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång
Läsuppgift. Läs kapitel 2,4,8 i ”Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori” Frågor. Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid /Christer Stensmo

30 Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3, 4 oktober.
Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio kompetenser anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Hur stimulerar du dem idag? Hur relaterar du dem till läroplanen? Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.

31 Uppgift inför tillfälle 3, 18 oktober.
Besök en kollegas eller filma ett eget arbetspass utifrån ett entreprenöriellt perspektiv. Observera: Lärstil Relationer i klassrummet Struktur Efter observationen Återkoppla och resonera med läraren du besökt. Ställ frågor som dykt upp under observationen. (Hur förklarar läraren sitt görande) Du kan även fråga elever om vad de tänker. Vad kan jag ta till mig och tillämpa i mitt arbete med mina elever? Diskussion och redovisning av dina observationer sker vid nästa tillfälle.

32

33

34 Analys och redovisning


Ladda ner ppt "Pedagogen och det entreprenöriella lärandet"

Liknande presentationer


Google-annonser