Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Workshop 5 - Kamratstöd 7/12."— Presentationens avskrift:

1 Workshop 5 - Kamratstöd 7/12

2 Mål med dagens workshop – vi lär oss att:
dela framgångar och misslyckande med varandra och att stödja varandra. aktivera eleverna som läranderesurser för varandra

3 Halvårsutvärdering – formativ undervisning
Svara på enkät nu – du hittar den i din mailbox (skickad idag). ( En del frågor är samma som förra enkäten för att kunna mäta en eventuell förändring.

4 Diskussion om feedback-metoder
Sitt i grupper om fyra med någon som du inte har arbetat med när det gäller feedback. Presentera din feedback-metod. Reflektera kring hur det gick. Kommer du att arbeta med feedback på något annat sätt i framtiden?

5 Lämna in planering, Mall för kollegial observation samt utvärdering om feedback om du inte har gjort det.

6 Dagens workshop: KAMRATSTÖD
Vi vill få eleverna att tänka att ”alla sitter i samma båt” – vi hjälper varandra att nå målen.

7 Hur gör vi för att eleverna ska känna detta?
Sätt t.ex. gemensamma mål och belöna hela gruppen. En hel del pådrivande interaktion (ansikte mot ansikte) Tydligt uppfattad individuell ansvarsskyldighet (t.ex. att de förbereder sig inför kamratrespons). Arbete mycket i smågrupper

8 Fundera på och skriv ner på de vita tavlorna
Säg någon av fördelarna med kamratstöd. Vilka hinder kan det finnas med kamratstöd? Har du använt någon form av kamratstöd? Ge exempel på vad eleverna har gjort!

9 En av de vanligaste teknikerna av kamratstöd är Kamratrespons

10 Varför kamratrespons? Det är inte bara eleverna som får extra feedback från sina kompisar som tjänar på det. Också eleven som ger feedback tjänar på det – får fundera igenom framgångskriterierna. Eleverna lär sig dubbelt så snabbt.

11 Tips när man arbetar med kamratrespons
Låt eleverna arbeta två och två – större engagemang. Låt gärna eleverna börja ge feedback på en anonym elevs arbete. Börja enkelt – t.ex. med två stjärnor och en önskning. Sätt upp grundregler för feedback tillsammans med elever. Låt eleverna skriva feedback på post-it lappar.

12 Demonstrera och diskutera effektiv och ineffektiv feedback med eleverna
Visa t.ex. feedback-kommentarer för eleverna och låt dem diskutera dem. När eleverna har skrivit kommentarer på någon anonym elevs arbete så kan man visa dem för klassen och diskutera dem.

13 Ge satsinledare för kamratrespons
Jag gillar hur du … Det var jättebra hur du ... Jag tyckte att det var mycket effektivt hur du ... Jag blev förvånad över att ... Jag förstod inte ... Jag tror att det skulle bli tydligare ...

14 Exempel på arbetsgång för Kamratbedömning
Instruktion om nytt arbetsområde. Bedömningsmatris presenteras och diskuteras. Elevexempel läses. Elevernas bedömer elevexemplena och har en diskussion om vad som krävs för att göra ett bra arbete. Eleverna börjar arbeta och får ett slutdatum när de ska lämna in sitt arbete för kamratbedömning. Kamratbedömning sker på en lektion. Eleverna förbättrar sitt arbete (ge tid direkt efter feedback). Eleverna lämnar in arbete till lärare som gör sin bedömning.

15 Använd Google dokument vid mer avancerad kamratbedömning
Se exempel här: 5bg/edit?ts=5811b7db

16 Kamratbedömning på muntliga presentationer
Kan vara lite känsligare. Bra som träning inför presentation. Två stjärnor och en önskan.

17 Ge eleverna mer ansvar Läs handout. Diskutera handouten i grupper: Vad krävs för att eleverna ska kunna jobba med kamratstöd?

18 Jobba med Handout ”några tekniker för kamratstöd” (andra sidan på pappret)
Läs handout. Välj en teknik som du intresserar dig. Diskutera parvis den tekniken som du har valt (5 minuter).

19 Diskussion i arbetslag om kamratstöd
Tid: ca 10 minuter. Ha en diskussion om vilka tekniker som kan fungera för er elevkategori och hur man kan anpassa metoderna för bästa effekt. SFI Distanslärare Övriga Komvux IM Opalen

20 Fyll i ”planering inför nästa workshop”
Välj ut en eller två tekniker som du ska använda dig av de kommande två månaderna (10 minuter). Sätt dig med din tilldelade kollega (samma som förra gången) och presentera vad du ska göra (10 minuter). Bestäm ungefär när observationen ska ske. Lämna in ifyllda observationer och reflektioner till nästa workshop (någon gång i jan-feb.)

21 Fördelning Kristina W– Barbara Elin – Dubravka Emma O – Catarina K
Mikael– Carina Tegner Moa Nyman – Erika Helene – Agneta Susanne – Maja Catalina – Karina L. Ola – Emma N. Kristian – Jenny Kristina W– Barbara Elin – Dubravka Emma O – Catarina K Emil – Therese B Minna – Marika Anna – Therese efterträdare

22 Sammanfattning av lärande
Skriv något du har lärt dig under workshopen på ditt utgångspass.

23 Extra: Vi lyssnar på dylan william när han pratar om kamratstöd och annat.
Vad är hans budskap?

24 Sammanfattning av video
Eleverna som jobbade med själv- och kamratbedömning lärde sig dubbelt så snabbt. Bra sätt att börja – two stars and a wish. Be eleverna skriva ner frågor om ett område som du har gått igenom och lämna in dem på papperslappar. Green ligth/red light. Om man signalerar grönt så ska man vara beredd att förklara för någon annan.


Ladda ner ppt "Workshop 5 - Kamratstöd 7/12."

Liknande presentationer


Google-annonser