Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

IBSE Viktiga punkter i IBSE

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "IBSE Viktiga punkter i IBSE"— Presentationens avskrift:

1 IBSE Viktiga punkter i IBSE
”frågebaserad undervisning i naturvetenskap” NTA och kompetensutveckling s. 26 IBSE Verkliga situationer, direkta erfarenheter Språk och kommunikation Elever äger frågan Elevens erfarenheter Samarbete Vetenskapligt sätt och förhållningssätt Sekundära källor IBSE Verkliga situationer, direkta erfarenheter Språk och kommunikation Elever äger frågan Elevens erfarenheter Samarbete Vetenskapligt sätt och förhållningssätt Sekundära källor

2 Lärarens roll IBSE IBSE i IBSE
NTA och kompetensutveckling s. 27 Lärarens roll i IBSE ”frågebaserad undervisning i naturvetenskap” IBSE Samman-fattar och ställer frågor Hjälper eleven att analysera data Leder diskussioner Utgår från elevernas tidigare erfaren-heter Jämför resultat med etablerad fakta Hjälper till att designa experi-ment IBSE Samman-fattar och ställer frågor Hjälper eleven att analysera data Leder diskus-sioner Utgår från elevernas tidigare erfaren-heter Jämför resultat med etablerad fakta Hjälper till att designa experi-ment För att IBSE lägger grunden för arbetssättet i NTA kan vi inte låta kursdeltagarna ”jobba själva” DET VIKTIGA SAMTALET Det är det vi tappar i stationsarbete

3 Fiskskålen - Fishbowl tidtagare 10 min fiskarna diskuterar utifrån sina upplevelser av elevdiskussionerna och begrepp Byt plats 10 min observatörerna reflekterar över fiskarnas diskussion och pratar också om sina egna tankar om elevdiskussioner och begrepp 5 min fiskarna reflekterar över observatörernas diskussion Sätt ihop till en ring 10 min alla får prata tillsammans

4 M Israelsson

5 Lgr 11, syfte, bi, fy, ke Genom undervisningen i ämnet biologi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att använda kunskaper i biologi, fysik och kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet, energi, teknik miljö och samhälle, genomföra systematiska undersökningar i biologi, fysik, kemi och använda biologins, fysikens och kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska, fysikaliska och kemiska samband i människokroppen, naturen och samhället. Förmågor Lgr 11 bi, fy ke Granska information, kommunicera, ta ställning genomföra systematiska undersökningar Använda begrepp, beskriva och förklara samband

6 Lgr 11, syftestext, FÖRMÅGOR teknik
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion, identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar, använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer, värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid. Förmågor i teknik Identifiera och analysera (tekniska lösningar) Identifiera (problem) Använda begrepp och uttrycksformer Värdera (konsekvenser av teknikval för individ samhälle miljö) Koppla till anders jidesjö energi- miljö- hälsa Analysera (drivkrafter för teknikutv)

7 Lgr 11, syftestext, FÖRMÅGOR biologi, fysik, kemi och teknik
granska information, kommunicera och ta ställning genomföra systematiska undersökningar använda begrepp (och uttrycksformer) beskriva och förklara samband identifiera, analysera och utarbeta förslag värdera Förmågor i syftestexten i NO ämnen och teknikgranska information, kommunicera och ta ställning genomföra systematiska undersökningar använda begrepp (och uttrycksformer) beskriva och förklara samband identifiera, analysera och utarbeta förslag värdera


Ladda ner ppt "IBSE Viktiga punkter i IBSE"

Liknande presentationer


Google-annonser