Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre"— Presentationens avskrift:

1 Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Frida Nobel, utredare, sakkunnig läkare

2

3 Trailer

4 Spridning/stöd till implementering
Projektet 2013 Uppdrag Förstudie Pilotversion Utvärdering Slutversion Effektutvärdering Spridning/stöd till implementering Uppdatering 2014 2015->

5 Framtagen i samråd med Läkemedelsverket Sveriges Läkarförbund
Sveriges kommuner och landsting Läkemedelskommittéordförandekollegiet

6 Kompetensområden Läkarens ansvar Klinisk farmakologi
Kommunikation och dokumentation Beslutsstöd och informationskällor Att stärka AT-läkarens kompetens avseende

7 Nu går vi vidare till utbildningen
19 patientfall, 4-5 i varje AT-block 1 av dessa storfall (Gunnar, Elisabet, Rut, Karl) Teori Testfrågor Quizapp Stöd för handledare Kunskapsinventering Patientfall 4 stora fall 15 mindre fall Handledningsmaterial - ett för varje block Teoriavsnitt 23 kapitel Kunskapstestsfrågor 80 st Övningsfrågor, 80 st anpassade för smartphone

8

9 Syfte med guiden Stöd för att planera och genomföra webbutbildningen.
Ge stöd och förslag på hur det går att använda webbutbildningen i diskussion och handledning, för att bidra till en djupare förståelse av läkemedelsbehandling av äldre. Guiden riktar sig till dig som ska planera och organisera diskussionstillfällen i samband med webbutbildningen leda ett eller flera diskussionstillfällen.

10 Guidens innehåll Inledning Om webbutbildningen
Upplägg för ett varierat lärande För dig som planerar och organiserar För dig som ska leda ett diskussionstillfälle Beskrivning av den webbaserade utbildningen och förslag till upplägg för diskussioner av patientfallen som tas upp i utbildningen. Börja gärna med avsnitten om utbildningens innehåll, struktur och upplägg. Därefter väljer du direkt relevant intresseområde och utbildningsmodul, och läser om de fall som presenteras. Vill du få fler råd om hur du bäst lägger upp diskussionstillfällena, finns det fler detaljer om planering och varierat lärande under respektive rubrik.

11 Upplägg för ett varierat lärande
Inbjudan Tillfälle 1 & 2 Eget arbete i webbut-bildningen Diskussions-tillfälle 1 Diskussions-tillfälle 2 Kombination med dialog och reflektion i ett blandat lärande. Två träffar/seminarier per block under allmäntjänstgöringen. Varje diskussionstillfälle kan genomföras enskilt eller i grupp och beräknas ta ca minuter. En inbjudan skickas till deltagarna. I inbjudan förklaras utbildningens syfte och upplägg, samt nödvändiga förberedelser inför varje tillfälle. Se förslag till inbjudan i Bilaga 1. Inför tillfälle 1 går deltagarna igenom det stora fallet i den aktuella modulen i webbutbildningen. De skriver sedan ut sina sparade svar från utbildningen och tar med dem till det första diskussionstillfället. Tanken är att de utskrivna svaren ska fungera som minnesanteckningar för deltagaren och skapa förutsättningar för en aktiv diskussion. Deltagarna ska informeras om denna förberedelse i inbjudan. Diskussionstillfälle 1 genomförs i form av ett seminarium, lunchmöte eller liknande. Diskussionen fokuserar på vissa frågor och ämnesområden i det aktuella patientfallet. Här upprepas även inbjudan till nästa diskussionstillfälle, tillsammans med en instruktion om förberedelse. Mellan de två diskussionstillfällena arbetar deltagarna vidare med de små fallen. De noterar även egna erfarenheter av liknande fall och tar med till nästa tillfälle. Diskussionstillfälle 2 genomförs i samma form som tillfälle 1, alternativt i form av enskild handledning. Här diskuteras de små patientfallen i den aktuella modulen i webbutbildningen, tillsammans med deltagarnas egna erfarenheter. Syftet med detta upplägg är att ge deltagarna möjlighet att öva och tillämpa sina nyvunna kunskaper i den egna verksamheten, för att sedan komma tillbaka och repetera, diskutera och ställa frågor som kan ha uppstått under perioden däremellan. Återkoppling, förnyad diskussion och repetition stärker inlärandet.

12 Delmål i ST

13 Delmål i nya ST förslag

14 Stöd för handledare Storfall används som seminarieunderlag
Fritextfrågor med sparade svar (ses endast av AT- läkaren) Förslag på upplägg AT-läkaren läser igenom innan, tar med sparade svar Seminarium där vissa frågor lyfts för diskussion Frågorna + extra teori kring just dessa återfinns i handledarstöd 1,5 timme Övriga patientfall görs som självstudier Uppföljande seminarium eller individuell uppföljning av egna handledaren

15 Statistik och uppföljning
Registrera sig. Möjlighet att skriva ut ett kursintyg. Möjligt att få statistik och uppföljning. Lämna synpunkter på utbildningen genom att kommentera innehållet och utformningen. Mejla synpunkter till

16 Mer info under våren 2015

17 Mer information finns på:


Ladda ner ppt "Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre"

Liknande presentationer


Google-annonser