Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pedagogen och det entreprenöriella lärandet"— Presentationens avskrift:

1 Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.

2 Dagordning 14 april Uddared
12:20 Litteraturseminarium - “Varför EL?” 12:35 Inledning- samtal/”Är du lönsam lille vän?” 13.10 Kulle - Grop 13:20 ”Klassfotot” eller ”Vilka elever möter du?” 14.10 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 14.20 Avslut 14:40 Litteraturseminarium - “Varför EL?” 14:55 Inledning- samtal/”Är du lönsam lille vän?” 15.30 Kulle - Grop 15:40 ”Klassfotot” eller ”Vilka elever möter du?” 16.20 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 16.40 Avslut

3 Entreprenörskap i skolan- finns det en gemensam kärna?
Källa: Skapa och Våga, Skolverket 2010 sid Förmågor • Utveckla elevens specifika och generella kompetenser, det ena stödjer det andra Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – sociala, kulturella eller ekonomiska Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Proaktiva producerande lärandeformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika

4 Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/

5 Vem får eleven bli i ditt klassrum?
Förväntningar spelar roll – vilken roll spelar du “Är” är som ett fängelse, “blir” blir som en öppen dörr.

6

7 Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

8

9

10

11 ”Klassrummet” Vilka elever möter du?
Tänk - beteende, behov, bakgrund. Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

12 ”Klassrummet” Vilka elever möter du?
Tänk - styrkor, framtidstro, motivation. Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

13 ”Klassrummet” Vilka elever möter du?
Utvärdering: Ta upp och läs svaren från 1 och 2. Analys: Skillnader/likheter mellan 1 och 2? Redovisning

14 Analys och redovisning

15

16

17

18

19 Vem får eleven bli den här miljön?
Bikupa 2 min

20

21

22

23

24

25 Reflektionsfråga: "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?”

26 Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång
Läsuppgift. Läs kapitel 2,4,8 i ”Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori” Frågor. Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid /Christer Stensmo

27 Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3, 19 maj.
Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio kompetenser anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Hur stimulerar du dem idag? Hur relaterar du dem till läroplanen? Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.

28 Frågor att reflektera över i Arbetslaget inför tillfälle 3, 19 maj
Innan ni startar ert arbetslagsdiskussion. Läs “Att vara lärare och elev i det entreprenöriella klassrummet” Vad fängslas vi av?! Vem får eleven bli i den här miljön? Använd följande bilder på tomma klassrum. Hur skapas ett entreprenöriellt klassrum? Se möjligheterna i väggar, tak , färg o form, möblering etc.

29

30


Ladda ner ppt "Pedagogen och det entreprenöriella lärandet"

Liknande presentationer


Google-annonser