Något att tänka på när man söker pengar VAR MYCKET TYDLIG MED VAD; mål, syfte, konkreta insatser HUR; struktur, samverkansparter, ansvarsfördelning, kostnader (budget) NÄR; aktivitetsplan, gärna med start och sluttider för olika insatser. År 1, år 2, år 3 (beroende på hur lång tid man söker för) VARFÖR; bakgrund, stöd i regelverk, lagstiftning, måldokument, forskning mm.
Utbildningsplan för socionomprogrammet 210 hp Exempel: Utbildningsplan för socionomprogrammet 210 hp
Övergripande mål: kunskap och förståelse För socionomexamen skall studenten visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och grupper sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsa samt funktionsförmåga i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer”
Färdighet och förmåga ”…studenten som färdigutbildad ska kunna ”visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att utveckla och genomföra socialt arbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs”
Kunskap och förståelse ”visa kunskap om områdets vetenskapliga grund samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete”
Forskning: Askheim & Starrin (2007) ”… möjliga vägar till empowermentskapande arbete inom socialtjänsten, menar att socialarbetaren uppgift är att ”skapa villkor och förutsättningar för klienterna att själva ta ansvar för sina liv” och att i det arbetet söka nära samarbete med lokala rörelser (brukarrörelser, nätverk m.m.)
Mot denna bakgrund vill vi under en projekttid av tre år förbättra/öka de berörda organisationernas delaktighet i utformningen av olika delar av socionomutbildningen. Detta ska ske genom samverkan mellan organisationerna och socionomutbildningen på Göteborgs universitet.
www.kunis.se VAD VILL VI UPPNÅ? Övergripande mål Vi vill utmana den kunskapssyn som råder, liksom attityder och fördomar åt olika håll.
Vi vill utmana den kunskapssyn som råder, liksom attityder och fördomar åt olika håll. Vi vill förbättra kopplingen mellan teori och praktik så att studenterna känner sig bättre förberedda när de går in i yrkeslivet.
Vi vill utmana den kunskapssyn som råder, liksom attityder och fördomar åt olika håll. Vi vill förbättra kopplingen mellan teori och praktik så att studenterna känner sig bättre förberedda när de går in i yrkeslivet. Vi vill höja statusen så att självupplevd kunskap får ett högre värde i socionomutbildningen och på det sättet stärka organisationernas deltagare.
www.kunis.se Vi vill utmana den kunskapssyn som råder, liksom attityder och fördomar åt olika håll. Vi vill förbättra kopplingen mellan teori och praktik så att studenterna känner sig bättre förberedda när de går in i yrkeslivet. Vi vill höja statusen så att självupplevd kunskap får ett högre värde i socionomutbildningen och på det sättet stärka organisationernas deltagare. Vi vill ge organisationernas deltagare en inblick i hur det är att studera på universitet.
Vi vill utmana den kunskapssyn som råder, liksom attityder och fördomar åt olika håll. Vi vill förbättra kopplingen mellan teori och praktik så att studenterna känner sig bättre förberedda när de går in i yrkeslivet. Vi vill höja statusen så att självupplevd kunskap får ett högre värde i socionomutbildningen och på det sättet stärka organisationernas deltagare. Vi vill ge organisationernas deltagare en inblick i hur det är att studera på universitet. Vi vill sprida kunskap om rehabiliterande metoder som bedrivs av organisationerna inom den sociala ekonomin.
Vi vill utmana den kunskapssyn som råder, liksom attityder och fördomar åt olika håll. Vi vill förbättra kopplingen mellan teori och praktik så att studenterna känner sig bättre förberedda när de går in i yrkeslivet. Vi vill höja statusen så att självupplevd kunskap får ett högre värde i socionomutbildningen och på det sättet stärka organisationernas deltagare. Vi vill ge organisationernas deltagare en inblick i hur det är att studera på universitet. Vi vill sprida kunskap om rehabiliterande metoder som bedrivs av organisationerna inom den sociala ekonomin. Vi vill också att organisationerna utvecklar kunskap om varandras verksamheter och på det sättet skapar användbara nätverk
Vi vill uppnå ökat medinflytande och delaktighet ”på riktigt”. Vi vill utmana den kunskapssyn som råder, liksom attityder och fördomar åt olika håll. Vi vill förbättra kopplingen mellan teori och praktik så att studenterna känner sig bättre förberedda när de går in i yrkeslivet. Vi vill höja statusen så att självupplevd kunskap får ett högre värde i socionomutbildningen och på det sättet stärka organisationernas deltagare. Vi vill ge organisationernas deltagare en inblick i hur det är att studera på universitet. Vi vill sprida kunskap om rehabiliterande metoder som bedrivs av organisationerna inom den sociala ekonomin. Vi vill också att organisationerna utvecklar kunskap om varandras verksamheter och på det sättet skapar användbara nätverk Vi vill uppnå ökat medinflytande och delaktighet ”på riktigt”.
Lotta Bergström Projektledare O708 – 99 04 85 Info. kunis@gmail Lotta Bergström Projektledare O708 – 99 04 85 Info.kunis@gmail.com www.kunis.se