Matts Dahlkwist, 2012 Gruppdynamik Sociala relationer Lärarledarskap Thornberg: Det sociala livet i skolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Sverige. Grunder för alla kurser Att arbeta tillsammans Att visa respekt för sig själv och andra Att ta ansvar Att fatta positiva och sunda beslut Att.
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Grundläggande Ledarskapsutbildning Sigtuna IF Innebandy.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Konflikter och grupputveckling (Olsson) Matts Dahlkwist 2012.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Ledarskap för ämneslärare, 7,5 hp Ledarskap för ämneslärare, 7,5 hp Matts Dahlkwist, 2013 Gruppdynamik Sociala relationer Lärarledarskap Thornberg: Det.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Matts dahlkwist 2013 Konflikthantering (Johnson & Johnson, Thornberg)
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Att våga där men inte här! Om tonen på nätet.
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Kritiskt förhållningssätt
Konflikthantering på arbetsplatsen
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Karin Robertsson Ersta Sköndal Bräcke högskola SISU, 6 december 2017
Om grupper/team & grupprocesser
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
Om grupper/team & grupprocesser
Det nya medielandskapet och våra relationer
Vi snackar lön!.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Barnskyddsdokumentation
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Biblioteken speglar samhället
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Nationella kompetensrådet
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Övergripande struktur för
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Tips för det praktiska ledarskapet
Presentationens avskrift:

Matts Dahlkwist, 2012 Gruppdynamik Sociala relationer Lärarledarskap Thornberg: Det sociala livet i skolan

Ur Styrdokumenetn (Lgy 11) Normer och värden Läraren ska klargöra och med eleverna diskutera det svenska samhällets värdegrund och dess konsekvenser för det personliga handlandet, klargöra och med eleverna diskutera det svenska samhällets värdegrund och dess konsekvenser för det personliga handlandet, öppet redovisa och diskutera skiljaktiga värderingar, uppfattningar och problem, öppet redovisa och diskutera skiljaktiga värderingar, uppfattningar och problem, uppmärksamma och i samråd med övrig skolpersonal vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling, uppmärksamma och i samråd med övrig skolpersonal vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling, tillsammans med eleverna utveckla regler för arbetet och samvaron i den egna gruppen, och tillsammans med eleverna utveckla regler för arbetet och samvaron i den egna gruppen, och samarbeta med hemmen i elevernas fostran och klargöra skolans normer och regler som en grund för arbetet och för samarbete samarbeta med hemmen i elevernas fostran och klargöra skolans normer och regler som en grund för arbetet och för samarbete

Värden och attityder explicita/implicita värden (läroplanen?) explicita/implicita värden (läroplanen?) attityder, 3 komponenter attityder, 3 komponenter -Kunskap: föreställningar om en viss sak -Känsla: de känslor vi har inför en viss sak -Benägenhet att handla i en viss situation Exempel: attityder till motvåld Lärarfråga: Olika värdegrund hem/skola – hur agera?

Case (O)ordning och reda 1.Hur ska Valentina agera? a) på kort sikt b) på lång sikt 2. Koppla även gruppens förslag till till dessa begrepp: - Självbild - Attributionsteori - Feedback - Social perception - Normskapande - Rosenthaleffekten

Normer och regler Normer är baserade på värden Normer är baserade på värden Normers funktioner: Normers funktioner: - att hålla samman gruppen - att definiera roller och relationer - att befästa gruppens identitet - att ge struktur och att fostra Formella och informella normer Lärarfråga: Hur påverka normutvecklingen i klassen/skolan?

Regelskapande i skolan Reglers legitimitet och delaktighet Reglers legitimitet och delaktighet Motiverade regler Motiverade regler Regler i samklang med normer Regler i samklang med normer Lärarfråga: Hur hantera regelskapande? Se case.

Sociala roller – förväntningar på agerande 1. Olika roller i en grupp – konstruktiva och destruktiva 2. Roller i mobbning - Offren - Mobbarna - Medhjälparna - Underbyggarna - Outsiders - Försvararna

Kohesion- gruppsamarbete och grupputveckling Stöd och vägledning vid gruppstarten, ”teambuilding” – att skapa trygghet och arbetsro. Gruppsocialisation. Stöd och vägledning vid gruppstarten, ”teambuilding” – att skapa trygghet och arbetsro. Gruppsocialisation. Synliggöra och tillvarata gruppens resurser Synliggöra och tillvarata gruppens resurser Gemensamt regel- och normskapande Gemensamt regel- och normskapande Konflikthanteringsstrategier Konflikthanteringsstrategier Personlig utveckling i gruppen Personlig utveckling i gruppen

Social misfit hypothesis Att inte ”passa in”. Exkludering. Att inte ”passa in”. Exkludering. Attityd och beteende är inte kompatibelt med gruppens allmänna sociala klimat. Attityd och beteende är inte kompatibelt med gruppens allmänna sociala klimat. Skuldbördan läggs på den mobbade. Skuldbördan läggs på den mobbade. Lärarfråga: Hur stämmer detta t ex med Olweus forskningsresultat?

Ringelmanneffekten/Social loafing Risken för social loafing är störst vid: Risken för social loafing är störst vid: - stora grupper - svag motivation - inget eller svagt resultatansvar - enklare uppgifter En variant: ”free-rider effect” t ex i grupparbeten Lärarfråga: Hur hantera detta som lärare?

Gruppens utveckling (Tuckman) Formning: Gruppen formas Formning: Gruppen formas Stormning: Konfliktfas Stormning: Konfliktfas Normning: Vi-känsla och gruppsammanhållning Normning: Vi-känsla och gruppsammanhållning Performning: Tydliga normer och roller Performning: Tydliga normer och roller Separation (adjourning) Separation (adjourning) Lärarfråga: Vilka konsekvenser har detta för lärarens ledarskap?

Grupptypologi m a p prestations- contra social inriktning 14 23

Det situationsanpassade ledarskapet Kännetecken: Kännetecken: - Anpassning utifrån de två av de tre klassiska; auktoritärt contra demokratiskt ledarskap - Flexibel gruppanpassning med inriktning på mål och syfte. Varje grupp och situation kräver sitt ledarskap - Simultanförmåga - Att snabbt hantera nya situationer, att kunna fånga tillfället i ögonblicket - Prestigelöshet och lyssnande

Läraren som auktoritet och maktfaktor Auktoritet: Inflytande och legitim maktutövning Auktoritet: Inflytande och legitim maktutövning Makt: Makt: - expertmakt - personlig makt - informationsmakt - legitim makt - belönande makt - tvångsmakt

Värdepedagogik Explicit värdepedagogik: metoder för att skapa lärtillfällen när det gäller värdefrågor Explicit värdepedagogik: metoder för att skapa lärtillfällen när det gäller värdefrågor Implicit värdepedagogik: lärare som föredömen och rollmodeller Implicit värdepedagogik: lärare som föredömen och rollmodeller Exempel: den dolda läroplanen, skendemokrati, sätt att hantera konflikter, stoff- och läromedelsurval, sätt att fostra. Prosocial utveckling hos barn och unga Värdegrundsarbete

Prosocialt beteende Att handla med andras bästa för sina ögon - lärande genom modellering - skolans socialisations- och fostransuppdrag och värdegrundsarbete - motivationsfaktorer: empati, sociala normer, egoistiska motiv

Att fostra och att leda barn och ungas utveckling Fostransstilar 1. Auktoritär: Lyda utan att ifrågasätta. Inget utrymme för förhandling och kompromisser. 2. Eftergiven: Minimal kontroll, acceptans, (värme) 3. Oinvolverad: Oengagemang, känslomässig distans 4. Auktoritativ: Styrande men lyssnande, resonerande (värme)

Grupptryck och konformitet bland unga Social påverkan – se t ex Milgrams experiment Social påverkan – se t ex Milgrams experiment Social smitta: Social smitta: Konformitet och grupptänkande Konformitet och grupptänkande Faktorer som påverkar styrkan i grupptrycket i ungdomsgrupper. Faktorer som påverkar styrkan i grupptrycket i ungdomsgrupper. - status i gruppen - viljan att tillhöra gruppen - ålder - inställning till vuxna - självbild Lärarfråga: Ge tydliga exempel på situationer med grupptryck i skolan

Grupptryck och konformitet i personalgruppen Kollegial lojalitet (”kåranda”) Kollegial lojalitet (”kåranda”) Den kollegiala paradoxen (Colnerud m fl) Den kollegiala paradoxen (Colnerud m fl) - vad är tillåtet att kritisera bland kollegor? - vanliga normer i personalgruppen/skolkulturen Whistle blowing Whistle blowing Lärarfråga: Hur agera då elever klagar på en kollega?

Gruppbeslut Gruppolarisering: beslutsmekanismer i grupp contra enskilt – kan bl a leda till konflikter mellan grupper Gruppolarisering: beslutsmekanismer i grupp contra enskilt – kan bl a leda till konflikter mellan grupper Grupptänkande: irrationella beslut i slutna grupper. Vanligt i grupper med: Grupptänkande: irrationella beslut i slutna grupper. Vanligt i grupper med: - stark ”vi-känsla”/grupptryck - ”ja-sägare”, opposition saknas - illusion om egen förträfflighet - under hög stress och tidsbrist

Social identitetsteori Sociala jämförelser Sociala jämförelser Identifikation. in- och utgrupper Identifikation. in- och utgrupper Stereotyper och fördomar Stereotyper och fördomar Subgrupper och kotterier Subgrupper och kotterier Egen uppgradering: sociala strategier. - man ”peppar” varandra - uppvärdering av det egna (black is beautiful, ”rinkebysvenska”) - jämförelse med lägre värderade grupper

Empati/social kompetens Social kompetens (sociala färdigheter, empatisk förmåga, EQ, etc) i skolan - Empati - Emotionell intelligens - Social intelligens/relationsbegåvning

Bystander effect Minskad känsla av personligt ansvar Minskad känsla av personligt ansvar Bystander effect i mobbningssituationer Bystander effect i mobbningssituationer Förklaringar: Förklaringar: Pluralistisk ignorans: ”ingen annan ingriper ju”.. Ansvarsdiffussion: ”vem bär ansvaret att ingripa”? Publikhämning: ”vill inte göra bort mig” Lärarfråga: Konsekvenser i värdegrundsfostran?

Konflikttyper Sakkonflikter Sakkonflikter Värderingskonflikter Värderingskonflikter Intressekonflikter Intressekonflikter Relationskonflikter Relationskonflikter Pseudokonflikter Pseudokonflikter Lärarens fråga: Ge exempel från skolan!

Konstruktiv konflikthantering Överenskommelse som alla är nöjda med Överenskommelse som alla är nöjda med Stärker relation och tillit Stärker relation och tillit Ökar förmågan att hantera framtida konflikter Ökar förmågan att hantera framtida konflikter Agera aldrig i affekt Agera aldrig i affekt Se upp för gränsen person/sak. Var saklig, unvik svepande personomdömen Se upp för gränsen person/sak. Var saklig, unvik svepande personomdömen Sträva mot ödmjukhet och prestigelöshet Sträva mot ödmjukhet och prestigelöshet Träning i social kompetens Träning i social kompetens

Attributionsteorin ”De processer vi använder då vi kopplar ihop ett beteende med bakomliggande orsaker, för att få en rimlig förklaring på ett beteende” (Heider) Situationsfaktorer contra dispositionsfaktorer Det grundläggande attributionsfelet: Att tillskriva andras beteende dispositionsfaktorer och det egna beteendet situationsfaktorer Genusskillnad?

För- och nackdelar med grupparbete - liten brainstorm

Gruppindelning Viktigt att syftet styr gruppindelningen: Social eller prestationsorientering? Snabbhet eller social utveckling? Känner medlemmarna varandra? Anpassa ledarskapet därefter (situationsanpassat ledarskap) Viktigt att syftet styr gruppindelningen: Social eller prestationsorientering? Snabbhet eller social utveckling? Känner medlemmarna varandra? Anpassa ledarskapet därefter (situationsanpassat ledarskap) Styrd och läraraktiv gruppindelning är att föredra framför fri gruppering Styrd och läraraktiv gruppindelning är att föredra framför fri gruppering Undvik att sätta samman medlemmar med starka negativa spänningar i samma grupp, speciellt om det är en prestationsorienterad målsättning! Undvik att sätta samman medlemmar med starka negativa spänningar i samma grupp, speciellt om det är en prestationsorienterad målsättning! Mycket ängsliga individer kan behöva en ”stöttepelare” med sig in i gruppen Mycket ängsliga individer kan behöva en ”stöttepelare” med sig in i gruppen Var beredd att motivera gruppindelningen Var beredd att motivera gruppindelningen Varierande grupper = social träning Varierande grupper = social träning