Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial."— Presentationens avskrift:

1 BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial för fortsatt reflektion och samtal om bemötande utifrån Emmanuel Ezras föreläsning. Ta upp de bilder som passar och diskutera det som känns väsentligt på din arbetsplats. En särskild handledning kan användas på arbetsplatsen för att vidare arbeta systematiskt med bemötandefrågor med utgångspunkt i föreläsningen. Varje arbetsplats och varje medarbetare ska aktivt arbeta men denna fråga på APT eller liknande möten.

2 BEMÖTANDE Emmanuel Ezra ”Det goda mötet –
om det professionella bemötandet” 2 2

3 BEMÖTANDE Vem är vi till för.

4 BEMÖTANDE ”Allt verkligt liv är möten”
Möten är planerade, spontana, korta eller längre… Möten sker även via brev, mail, telefon… Du spelar roll! Du gör avtryck! Du gör skillnad! Det är inte bara orden du säger utan även känslan du förmedlar!

5 BEMÖTANDE ”Om man inte blir sedd, inte lyssnad på, inte bekräftad, inte respekterad, inte får beröring och uppmärksamhet… - slutar man sköta sin hälsa, sin hygien, blir sjuk, tynar bort och dör!” De spädbarn som hade sin säng närmast dörren i rummet på barnhemmet överlevde längst… Hos primitiva folk dör de som blir utfrysta… Minns Emmanuels exempel; om spädbarnen på barnhemmet och de utfrysta människorna hos primitiva folk… Utan uppmärksamhet och omtanke dör de!

6 BEMÖTANDE ”Ta vara på din stund på jorden”…
Hur vill du bli ihågkommen? Försök att vara en sådan! ”Ansiktet värderas under 1/10-dels sekund” Första intrycket förstärks ännu mer om man får längre tid att bedöma! Lär känna dig själv och dina fördomar Vart leder dig din känsla? Var vaksam

7 BEMÖTANDE Metafor: ”Isberget”
10 % av isberget syns, men det finns alltid mer under ytan! Var lyhörd och ödmjuk, inte för snabb att värdera och döma! Vad vill du förmedla? Vad vill jag vara för människa? Vad vill jag göra för intryck?

8 BEMÖTANDE ”Starring” Du är huvudrollsinnehavare i ditt liv!
Det är INTE tanken som räknas! Det är det som händer som räknas! Träna för att utveckla EQ, emotionell intelligens - förmåga att identifiera och hantera egna och andras känslor!

9 Öva under tiden, hela tiden i ditt uppdrag
BEMÖTANDE ” Jag kan alltid utvecklas och bli bättre så länge jag lever” ”Starring” har utvecklingspotential! Medveten träning; ”Det här vill jag bli bra på!” Feedback, be om återkoppling! Kompetent är den som ser, lyssnar, känner in och anpassar sig! Genom att träna, utvärdera och be om feedback ökar man sin kompetens! Öva under tiden, hela tiden i ditt uppdrag

10 BEMÖTANDE Varför är jag på jobbet? Du är professionell då
Mål? Varför är vi här? Uppdraget? Du bidrar till gruppens arbete - till det bättre eller till det sämre! Synnergieffekt 1+1=>3 Oavsett vem du möter och hur du blir bemött kvarstår ditt uppdrag! Du är professionell då du vet varför du är på jobbet du har rätt/tillräcklig kompetens för att utföra ditt uppdrag

11 BEMÖTANDE FLOW TRÅK STRESS Kompetens Komfortzon
Utvecklingszon (pressa sig, söka utmaning!) Panikzon (ingen utveckling) Många år på jobbet behöver inte innebära hög kompetens! TRÅK KOMPETENS FLOW STRESS UTMANING

12 BEMÖTANDE ”Starring” - Du behöver inte vara ”offer” för dina tankar och känslor utan du kan alltid välja dina ord och handlingar Vart lägger du din energi och ditt fokus? Jag – kan kontrollera, ta ansvar; får något gjort, upplever glädje Du, de, det – kan inte kontrollera; resultatet blir frustration, missnöje ”Ha distans till livet!” Irritera dig inte på andra människors dumheter. Gå vidare, det går över! Jag

13 BEMÖTANDE Metafor: ”Badvattnet”
”Känslomässig inkontinens” – om någon pinkar i badvattnet … Alla berörs och blir drabbade! En gemensam arbetsmiljö, vi påverkar varandra! Känslor smittar! Hur är badvattnet i Heby kommun? På din arbetsplats? Hur håller vi badvattnet rent?

14 BEMÖTANDE ”Vissa människor möter vi ett kort ögonblick… och det är bara i det korta ögonblicket vi kan bidra till ett gott möte.” ”Ingen kan begära att du och jag ska göra mer än så gott vi kan, men låt oss göra just det… så gott vi kan! Nu!” Texter tagna ur ”Det goda mötet”, en bok skriven av Emmanuel Ezra.

15 BEMÖTANDE ”Min och din stund på jorden är begränsad. Det kan faktiskt bli för sent. Det kan bli för sent för goda möten och goda relationer.” ”Vissa människor möter vi ett kort ögonblick och det är bara i det korta ögonblicket vi kan bidra till ett gott möte. Andra människor träffar vi ofta och vi kan tycka att det inte är så angeläget att försöka få till goda möten varje gång, vi ses ju ändå imorgon. Kanske. Livet är här och nu. Inte då och sen.” ”Ingen lever ett liv med enbart goda möten och goda relationer. Ingen kan begära att du och jag ska göra mer än så gott vi kan, men låt oss göra just det… så gott vi kan! Nu”! Texten är tagen ur ”Det goda mötet”, en bok skriven av Emmanuel Ezra.


Ladda ner ppt "BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial."

Liknande presentationer


Google-annonser