Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”"— Presentationens avskrift:

1 RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
GROWTH MINDSET – dynamiskt tankesätt GRIT

2 En återblick… VAD KAN VI GÖRA FÖR ATT SKAPA MOTIVATION?
Tro på elevers förmåga och potential Våra relationer med och attityder till elever påverkar deras inställning till skolan och lärandet. Möta elever som visar ett ointresse för skolan där de befinner sig just nu. Beröm och uppmuntran kopplas till specifika mål – konkret Lärares egen nyfikenhet och vilja att lära – och våga faila. Dialog i klassrummet där elevers tankar är meningsfulla. Checklistor med delmål. Genom att dela målen i mindre och mer hanterbara delar får eleverna en känsla av delaktighet och kontroll, samtidigt som de börjar uppfatta sig själv som mer kompetenta. Självvärderingar i st f jämförelser. Forskningen visar att konkurrensen emellan elever minskar de flestas motivationsgrad medan självvärderingen stärker deras ansvarstagande för det egna lärandet.

3 VAD VI VAR ÖVERENS OM… ANSVAR OCH MOTIVATION HÖR IHOP
DET INGÅR I VÅRT UPPDRAG ATT JOBBA MED RELATIONER DET INGÅR I VÅRT UPPDRAG ATT FÖRSÖKA SKAPA MOTIVATION ATT DET ÄR EN VIKTIG FAKTOR I LÄRANDET OCH ATT DET SKAPAR ETT GOTT ARBETSKLIMAT

4 METAFOREN ISBERGET – FUNKTIONSKOMPETENS
RAMKOMPETENS – GÖRA LÄRANDE MÖJLIGT FÖR ALLA – PEDAGOGISKA TILLVÄGAGÅNGSSÄTT ”Våra relationer med och attityder till elever påverkar elevers inställning till skolan och lärandet.”

5 VAD VI BEHÖVER FUNDERA MER PÅ…
SPELAR DET NÅGON ROLL HUR VI SÄGER NÅGOT NÄR VI BERÖMMER? ELLER VAD VI BERÖMMER? HUR FORMAR VI ELEVER SOM DRIVS AV EN INRE MOTIVATION I STÄLLET FÖR BEKRÄFTELSE FRÅN ANDRA? HUR HJÄLPER VI ELEVER SOM ÄR MOTIVERADE, MEN SOM ÄR RÄDDA ATT MISSLYCKAS?

6 VAD SER VI EXEMPEL PÅ HÄR?
BIKUPA: VAD SER VI EXEMPEL PÅ HÄR? Grupp 10 Grundskollärarprogrammet Karlstad ht15

7 KRAFTEN I ”ÄN” CAROL DWECK STATISKT vs DYNAMISKT TANKESÄTT
”PROCESS-BERÖM” KRAFTEN I ”ÄN” I don’t know how to do this YET… I haven’t understood it YET… I can’t speak in front of a class YET… BUT SOON… BUT IF I PRACTISE… BUT IF I GET SOM HELP…

8 GRIT – Angela duckworth ”jävlar anamma – DRIV - KARAKTÄRSSTYRKA”
Du har förmåga att hålla fast vid långsiktiga mål, och att inte ge upp vid motgångar. Det handlar om att tänja dina gränser – proximala utvecklingszonen Du har ett dynamiskt tankesätt (mind-set) – ”jag kan det inte än, men snart…” Du har ett syfte med det du gör, vet varför! Torkel Klingberg: ”Till viss del verkar GRIT vara medfött, precis som andra personlighetsdrag. Men det finns också en stor påverkan av det man kallar för individuella miljöfaktorer. Det är sådant som fritidsintressen, lärare och kompisar.”

9 beteende, metod, handlingssätt, strategi, teknik, grepp
HUR HJÄLPER VI ELEVER SOM ÄR MOTIVERADE, MEN SOM ÄR RÄDDA ATT MISSLYCKAS? Diskutera och ge exempel på förhållningssätt och tillvägagångssätt du kan använda i din praktik. Har Du exempel från ditt eget liv och lärande där du haft ”statiskt tankesätt” eller ”dynamiskt tankesätt”? Måste detta vara kopplat till person, eller kan det också vara kopplat till situation? Diskutera och hitta exempel. HUR FORMAR VI ELEVER SOM DRIVS AV EN INRE MOTIVATION I STÄLLET FÖR BEKRÄFTELSE FRÅN ANDRA? Beröm kan se ut på olika sätt. VILKA TANKAR TAR DU MED DIG OM FORMER FÖR BERÖM? TVÅ BEGREPP FÖRHÅLLNINGSSÄTT hur du förhåller dig till en elev, dess sätt att vara, dess styrkor och svårigheter. Vad du tänker! TILLVÄGAGÅNGSSÄTT beteende, metod, handlingssätt, strategi, teknik, grepp Vad du gör!

10 Vetdu vad du vill och verkar för?
John Hattie: Det läraren vet, kan och gör är en av de starkaste påverkansfaktorerna på lärande. Lärare behöver vara instruktiva, påverkande, omhändertagande, aktivt och passionerat engagerade i undervisning och lärande. VET DINA ELEVER VAD DU VILL? HUR VET DE? HUR MÄRKS DET VAD DU BRINNER FÖR?


Ladda ner ppt "RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”"

Liknande presentationer


Google-annonser