Värdegrund och yrkesetiska aspekter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att identifiera och utveckla ledare
Etik och moral Vad innebär det?.
Nulägesanalys genom frågor
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Pedagogisk verksamhetsidé
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Existensen föregår essensen!”
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Lärargnäll måste ersättas
Vår resa inom pedagogiken
Inlärningsmiljö för att öka motivation
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Debattartiklar.
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Varför tror människor.
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Socialpsykologi.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Etik- Modet att välja!.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Etik Moral Filosofi.
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Argumenterande text.
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Bakgrund Iden att samla specialister i barnsjukvård föddes under 1990-talet. Detta möjliggjorde ett tvärvetenskapligt arbete över de olika teamgränserna.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Normer Formar vårt beteende.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
Etik och ledarskap.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Vilken typ av konflikt står du inför?
Lärarnas Yrkesetik i Norden
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Förhållningssätten.
Presentationens avskrift:

Värdegrund och yrkesetiska aspekter

Värdegrund Samtidigt som värdegrunden innebär något gemensamt för oss kan den betyda olika saker för var och en av oss.

Värde-grund Begreppets båda delar är i viss mening oförenliga Grund - konkret Värde - abstrakt Är grunden fast och värdena föränderliga? Kan samhället ändras i sina grunder och värderingar vara svåra att förändra?

Värdegrunden Mänskliga relationer och hur vi är mot varandra och andra. Kunskaps- och demokratiuppdrag ska vävas samman. Förhållningssätt - skall göras synligt och tydligt i vårt arbete. Frågor: Vad innebär det att arbeta värdegrundande? Är värdegrunden en grund av värden? Eller en grund för värden?

Ex Skolans värdegrund Vissa s k oförytterliga värden är inte förhandlingsbara - ex människors lika värde. Dessa värden utgör en minsta gemensam nämnare som alla bör eller ska vara överens om

Värdegrunden är Instrument för tolkning Instrument för orientering Instrument för trovärdighet - etiska principer

Värderingar Grundläggande uppfattningar Påverkar vårt handlande Bra/dåligt Gott/ont Ger attityder Ger beteenden Är ofta övertagna av andra Påverkar ofta andra

Yrkesetik Yrkesetik är en del i värdegrundsarbetet. Yrkesetiken tar upp principer för yrkesutövarnas förhållningssätt och vad som är specifikt för yrkesrollen. En gemensam värdebas ligger till grund för moraliska ställningstaganden i yrkesutövningen.

Varför behövs en formulerad yrkesetik Instrument för trovärdighet Höja statusen Höja ansvarsnivån Analysinstrument i etiska frågor i vardagen Beroendeställning - maktförhållande

Läraryrkets yrkesetik Innehåller ett flertal lojaliteter Barnen - individ/grupp Kollegor Föräldrar Yrkesrollen Samhället ”Jag själv”

KLOK-modellen för etiskt ställningstagande Kärna Likhet Omständigheter Konsekvenser

Prövning av moralisk förförståelse - att använda KLOKhet Kärna - vad är kärnan i konflikten? Om kärnan löses försvinner den viktigaste konflikten. Likhet - finns det tidigare erfarenheter av konflikter som kan användas för lösningen av problemet? Omständigheter - tar lösningen av problemet hänsyn till alla relevanta omständigheter? Konsekvenser - vilka blir konsekvenserna av lösningen av konflikten?

KLOK-modellens tre kontrollpunkter Hur motiveras lösningsförslaget? Strider förslaget mot grundläggande etiska normer och rättigheter? Vilka attityder signalerar lösningsförslaget för dem det direkt berör?