Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Värdegrund Samtidigt som värdegrunden innebär något gemensamt för oss kan den betyda olika saker för var och en av oss.
Värde-grund Begreppets båda delar är i viss mening oförenliga Grund - konkret Värde - abstrakt Är grunden fast och värdena föränderliga? Kan samhället ändras i sina grunder och värderingar vara svåra att förändra?
Värdegrunden Mänskliga relationer och hur vi är mot varandra och andra. Kunskaps- och demokratiuppdrag ska vävas samman. Förhållningssätt - skall göras synligt och tydligt i vårt arbete. Frågor: Vad innebär det att arbeta värdegrundande? Är värdegrunden en grund av värden? Eller en grund för värden?
Ex Skolans värdegrund Vissa s k oförytterliga värden är inte förhandlingsbara - ex människors lika värde. Dessa värden utgör en minsta gemensam nämnare som alla bör eller ska vara överens om
Värdegrunden är Instrument för tolkning Instrument för orientering Instrument för trovärdighet - etiska principer
Värderingar Grundläggande uppfattningar Påverkar vårt handlande Bra/dåligt Gott/ont Ger attityder Ger beteenden Är ofta övertagna av andra Påverkar ofta andra
Yrkesetik Yrkesetik är en del i värdegrundsarbetet. Yrkesetiken tar upp principer för yrkesutövarnas förhållningssätt och vad som är specifikt för yrkesrollen. En gemensam värdebas ligger till grund för moraliska ställningstaganden i yrkesutövningen.
Varför behövs en formulerad yrkesetik Instrument för trovärdighet Höja statusen Höja ansvarsnivån Analysinstrument i etiska frågor i vardagen Beroendeställning - maktförhållande
Läraryrkets yrkesetik Innehåller ett flertal lojaliteter Barnen - individ/grupp Kollegor Föräldrar Yrkesrollen Samhället ”Jag själv”
KLOK-modellen för etiskt ställningstagande Kärna Likhet Omständigheter Konsekvenser
Prövning av moralisk förförståelse - att använda KLOKhet Kärna - vad är kärnan i konflikten? Om kärnan löses försvinner den viktigaste konflikten. Likhet - finns det tidigare erfarenheter av konflikter som kan användas för lösningen av problemet? Omständigheter - tar lösningen av problemet hänsyn till alla relevanta omständigheter? Konsekvenser - vilka blir konsekvenserna av lösningen av konflikten?
KLOK-modellens tre kontrollpunkter Hur motiveras lösningsförslaget? Strider förslaget mot grundläggande etiska normer och rättigheter? Vilka attityder signalerar lösningsförslaget för dem det direkt berör?