Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förhållningssätten.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förhållningssätten."— Presentationens avskrift:

1 Förhållningssätten

2 Förhållningssätten Förhållningssätten märks i det beteende vi försöker levandegöra i varje möte med brukare och medarbetare. Med hjälp av förhållningssätten skapar vi trygghet och bygger förtroende. 130312 FÖRHÅLLLNINGSSÄTT I CENTRUM Förhållningssätten märks i det beteende vi försöker levandegöra i varje möte med brukare och medarbetare. Med hjälp av förhållningssätten skapar vi trygghet och bygger förtroende. Vi har en gemensam syn som styr och vägleder oss, vi har ett brukarperspektiv och är goda förebilder. Det innebär också att vi vågar ifrågasätta beslut och beteenden i vår organisation samt är öppna för att själva ta emot feedback. Vi tänker på helheten och hur vårt agerande påverkar andra verksameter. Vi använder förhållningssätten vid beslutsfattande och i dialog med våra medarbetare (bland annat utvecklings- och lönesamtal). Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för Vi är ambassadörer för Centrum och våra verksamheter. Det innebär att vi har ett fokus på brukaren och uppdraget, att vi lyssnar och tar reda på brukarens behov. Vi tänker alltid på konsekvenser för brukaren när vi tar beslut, vi behandlar alla likvärdigt utifrån deras behov och förutsättningar Vi är tydliga med vad vi har att erbjuda och är noga med att återkoppla så snabbt som möjligt Vi är närvarande chefer i verksamheten och uppmuntrar till delaktighet Vi bryr oss Att bry sig som chef i Centrum innebär att vi ser till människors välbefinnande och att ge goda förutsättningar. Vi ser och lyssnar till individen och hans/hennes behov. Vi är engagerade, empatiska, serviceinriktade och tydliga Vi följer upp resultat och ger en aktiv återkoppling Vi agerar om någon vi frångår förhållningssätten Vi tar ansvar när vi blir kontaktade för att brukaren får ett svar eller kommer i kontakt med rätt person Vi arbetar tillsammans Vi arbetar tillsammans med varandra och med brukaren. Vi strävar efter att ha brukarens fokus och vet att brukaren ofta har lösningar. Vi samarbetar med andra aktörer och mellan våra egna enheter och sektorer Vi delar med oss av kunskap och erfarenheter Vi bidrar till ett klimat som präglas av delaktighet, tydlighet och lagkänsla Vi arbetar proaktivt och kommunicerar mellan olika nivåer och sektorsgränser Vi tänker nytt Att tänka nytt kräver att vi tillåter misslyckanden och skapar en kreativ miljö som stimulerar till nytänkande. Vi tänker nytt utifrån brukarens behov. Vi är prestigelösa, bryter mönster, vågar prova nytt och uppmuntrar till oliktänkande Vi förändrar så att det gör skillnad Vi uppmuntrar förändringsförslag från ledning och medarbetare Vi använder oss av kompetens inom kommunikation vid förändringar Vi använder ny teknik och omvärldsbevakar

3 Förhållningssätten Vi har en gemensam syn som styr och vägleder oss, vi har ett brukarperspektiv och är goda förebilder. Det innebär också att vi vågar ifrågasätta beslut och beteenden i vår organisation samt är öppna för att själva ta emot feedback.

4 Förhållningssätten Vi tänker på helheten och hur vårt agerande påverkar andra verksameter. Vi använder förhållningssätten vid beslutsfattande och i dialog med våra medarbetare (bland annat utvecklings- och lönesamtal).

5 Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för
Vi är ambassadörer för Centrum och våra verksamheter. Det innebär att vi har ett fokus på brukaren och uppdraget, att vi lyssnar och tar reda på brukarens behov. Vi tänker alltid på konsekvenser för brukaren när vi tar beslut, vi behandlar alla likvärdigt utifrån deras behov och förutsättningar Vi är tydliga med vad vi har att erbjuda och är noga med att återkoppla så snabbt som möjligt Vi är närvarande i verksamheten och uppmuntrar till delaktighet

6 Vi bryr oss Att bry sig som chef och medarbetare innebär att vi ser till människors välbefinnande och att ge goda förutsättningar. Vi ser och lyssnar till individen och hans/hennes behov. Vi är engagerade, empatiska, serviceinriktade och tydliga Vi följer upp resultat och ger en aktiv återkoppling Vi agerar om någon frångår förhållningssätten Vi tar ansvar när vi blir kontaktade för att brukaren får ett svar eller kommer i kontakt med rätt person

7 Vi arbetar tillsammans
Vi arbetar tillsammans med varandra och med brukaren. Vi strävar efter att ha brukarens fokus och vet att brukaren ofta har lösningar. Vi samarbetar med andra aktörer och mellan våra egna enheter och sektorer Vi delar med oss av kunskap och erfarenheter Vi bidrar till ett klimat som präglas av delaktighet, tydlighet och lagkänsla Vi arbetar proaktivt och kommunicerar mellan olika nivåer och sektorsgränser

8 Vi tänker nytt Att tänka nytt kräver att vi tillåter misslyckanden och skapar en kreativ miljö som stimulerar till nytänkande. Vi tänker nytt utifrån brukarens behov. Vi är prestigelösa, bryter mönster, vågar prova nytt och uppmuntrar till oliktänkande Vi förändrar så att det gör skillnad Vi uppmuntrar förändringsförslag från ledning och medarbetare Vi använder oss av kompetens inom kommunikation vid förändringar Vi använder ny teknik och omvärldsbevakar


Ladda ner ppt "Förhållningssätten."

Liknande presentationer


Google-annonser