Hvad vilja Biblioteken? Arbetsgivarnas krav och förväntningar på en förändrad B&I-utbildning Jakob Harnesk / Harnesk Information Mötesplats för framtiden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning Steg 1 Vt 2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus Utvärderingen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
DemoskopPanelen 2013.
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Sidnummer I Nationens tjänst…. Om den nationella katalogen och de nya biblioteksuppdragen Kultur i Väst Regionkonferens Gunilla Herdenberg.
Närvaro!!.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
(Maria Scullman, Advantum Kompetens)
Hur tänka och göra som processtödjare
Meritportfölj målet - CV och presentation
Viktorija Kalonaityte
Introduktion Välkommen till Borås och Högskolan i Borås och tack för visat förtroende Trivas och vara framgångsrik Grundat 1977, idag studenter.
Bolognaseminarium om Anställningsbarhet
Case Aneby Vilka är vi?.
Nu är den här som e-bok ! Jonas Hallström, Bibliotekstjänst AB.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
LOPAC - ett samarbetsprojekt Göteborgs UB, Växjö, Lund, Uppsala LIBRIS.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Nya Programmet Sammanfattning Syfte: Omforma/omstöpa AE-programmet – Möjligheter Valbarhet inom ramen för programmet Än bättre profilering.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög.
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Jenny Samuelsson                                                                             Bibliotekschef på LTU.
Välkomna! Inledning Sök & jämför utbildning – syfte och bakgrund Presentation av funktionen Fika Inhämtning och hantering av data (EMIL-schemat)
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Inköp med Librisposter
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Välkomna till Civilekonomprogrammet! 14 augusti 2015
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Revision & Redovisningsval Pernilla Broberg/Torbjörn Tagesson Balans nr 1/2015 s 8Civilekonomen nr 2/2015 s 30.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
REKRYTERING AV AKADEMIKER En rapport i Svenskt Näringslivs serie - Akademi eller Verklighet - © Ribbing Deliberate.
Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög
Coaching.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Förutom yrkeskunskaper…
Kunskapsmiljöer Linné
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Redovisningsval & Revision Pernilla Broberg och Torbjörn Tagesson
Presentationens avskrift:

Hvad vilja Biblioteken? Arbetsgivarnas krav och förväntningar på en förändrad B&I-utbildning Jakob Harnesk / Harnesk Information Mötesplats för framtiden 12 oktober 2006

Syfte att kartlägga… bibliotekens krav och förväntningar på framtidens B&I-utbildning uppfattningar om dagens utbildning synen på kärnkompetens inom B&I bibliotekens förhållande till B&I- forskningen

Metod Personliga intervjuer med bibliotekschefer el motsv. 31 st intervjuer (39 personer) Omfattning: 1,5 - 2 tim intervju Tidsperspektiv: 5-10 år framåt Skriftliga frågor i förväg Många väl förberedda, personalmöten

Bibliotekskategorier Universitetsbibliotek Högskolebibliotek Stora folkbibl. (GSM) ”Stadsbibliotek” Små folkbibliotek Skolbibliotek Länsbibliotek Specialbibliotek Sjukhusbibliotek Företagssektorn –Företagsbibliotek –Företag

Frågeställningar och resultat

Dagens utbildning Gott betyg överlag, men låg insikt om vad utbildningen faktiskt innehåller Självständighet, analytisk förmåga Anpassar sig snabbt Praktisk ”okunskap” ej problem Viss kritik: låg nivå på kunskaper om den närmaste omvärlden Urval = chefer

Skillnader mellan olika lärosäten Egalt för de allra flesta Geografin förklarar skillnader Någon enstaka prioriterar –Uppsala pga praktik –BIVIL pga attityd –Växjö följs med intresse

Utbildningens vikt vid rekrytering Inriktning och ämneskombinationer har låg vikt vid rekrytering Examen är kontrollstation I stället avgör helheten: –Tidigare yrkeslivserfarenheter –Övrig akademisk utbildning –Personliga egenskaper ”receptivitet, nyfikenhet, intellektuell förmåga” Magisteruppsatsen

Framtidens bibliotek – ser det ut så så här…?

…eller så här…..?

Framtidens bibliotek Rutinarbeten (”bulk”) minskar Mer möten med människor –IRL och virtuellt Kanske bredare rekrytering Fortsatt ökat fokus på elektroniska media och tjänster Integration med lärandet eller andra nyckelfunktioner i organisationen

Kärnkompetens En fråga som engagerar Definition – vad alla ska kunna eller vad alla ska kunna just HÄR? Finns den? – JA

Grundläggande indelning enligt… HSV:s utvärdering: Form (kunskapsorg o infosök) Innehåll (ämnes- kunskaper) Samband (rel t kunskapsteori) Kontext (B&I i rel t det omgivande sh) Hjörland: Inst. perspektiv Användarperspektiv IT-perspektiv Dokument- o litt.perspektiv Domän- och kunskapsorienterat perspektiv

Kärnkompetens, forts. Kunskapsorganisation (söka information, välja ut, strukturera, tillgängliggöra) – men sker i en kontext Case: katalogisering, klassificering – en fråga som engagerar! Informationssökning – ett praktiskt hantverk?

Kärnkompetens, forts. Bemötande och kommunikation Egenskap eller något man lär sig? Värderingar, människosyn Att kunna presentera

Kärnkompetenser, forts. Bibliotekens omvärld Hur fungerar akademin? Att arbeta i en politiskt styrd organisation Kunskapsbrister

Kärnkompetenser, forts. Pedagogik IT-kunskaper (IKT) Övrigt, bl.a.: –Marknadsföring –Ekonomi –Statistik –Ledarskap –Psykologi

Ämneskunskaper Delade uppfattningar, även bland akademiska bibliotek Bättre förståelse för användarnas behov Legitimitet Specialisering eller bredd? Skönlitteraturen

Praktik Pros: Skapar kontakter mellan utbildning, yrkesliv och studenter Möjlighet korrigera Gärna kortare perioder Cons: Mycket ska rymmas och mycket får redan inte plats Oakademiskt Risk för okvalificerat handledarskap

Bolognaprocessen Varierande kunskaper För många en ”ny” fråga Mindre homogena studenter v b examina - välkomnas av flera men inte helt problemfritt

Examensscenarier A) Kandidatexamen i B&I (3 år) B) Mastersexamen i B&I, som påbyggnad på A) – med eller utan uppehåll (3+2 år) C) Mastersexamen i B&I, som påbyggnad på kandidatexamen i annat ämne (3+2 år) D) Mastersexamen i annat ämne, som påbyggnad på kandidatexamen i B&I (3+2 år)

Bolognaprocessen Anställningsbarhet vid A) Scenario B) bra enligt vissa Men: finns tjänster som motsvarar? Forskningsförberedande Övervikt för scenario nr C) Kombinationen av ämnen dock viktig

Vid rekrytering Bra med spridning Helheten avgör Tillgång och efterfrågan Utbildning är en färskvara Kandidatexamen till mindre folkbibliotek och skolbibliotek

B&I-forskningen Mycket låg kunskapsnivå Få kan ex.vis nämna namn på nyligen doktorerade ”Mitt dåliga samvete” Forskning ÄR viktig, enligt många intervjuade Men: kritik för att låg relevansgrad för bibliotek Snabb utveckling av tillämpningar Stort intresse och öppenhet

Sammanfattning Kärnkompetens –Kunskapsorganisation –Bemötande och kommunikation –Bibliotekens kontext 3-årig kandidat anställningsbar Majoritet föredrar master som kombineras med kandidat i annat ämne

Rapporten finns på: