Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10"— Presentationens avskrift:

1 Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Världen vi l WS 3 Region 10

2 Syfte och mål Att utveckla kompetens för att leda och verka för innovation och digitalisering inom Region 10. Mål ha kunskap om vad digital transformation innebär i en offentlig verksamhet känna till metoder för att förändra sin egen verksamhet kunna presentera ett förslag för det fortsatta arbetet med digital transformation

3 Vad är digital transforma- tion?
Innehåll och arbetssätt Kritiska faktorer för att nå resultat Insiktsarbete i organisationen Insikt - tid - förändring Varandras lärresurser WS 1 WS 3 WS 4 WS 2 Digitala mognadstestet Er digitala position Vad är digital transforma- tion? Att leda och genomföra transformation Hur digital transformation drivs Vad är digital transformation? Transformationsplanen KC | Respektive Ledningsgrupp | Flera grupper

4 Öka kunskapen och förmågan
Parallella processer Öka kunskapen och förmågan Öka den generella förståelsen av digitaliseringens effekter och verksamhetens olika möjligheter, på alla nivåer, i grupp och individuellt. Engagera människor Ledarskap. Arbeta med att skapa intresse, delaktighet och vilja till förändring, i grupp och på individuell nivå Transformationsplan Förstå verksamhetens förutsättningar. Presenteras utifrån digital mognad. Framtagande av transformationsplan med 5-10 utvecklingsområden Få saker att hända Gå från ord till handling. Visa på framgångar

5 Nio digitala motorer

6 Transformations- plan
Att leda och genomföra transformation Transformationsplanen - ett urval av prioriterade förändringsresor utifrån: Vilka vi är 1. DMI 2. Omvärld 3. Vågor 4. Destination Transformations- plan

7 5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI
Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %

8 5 steg till en transformationsplan
Vilka vi är VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION

9 5 steg till en transformationsplan
2. Vår digitala mognad, s 1. DMI Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Mobilisering Koordination Acceleration

10 5 steg till en transformationsplan
3. Omvärldens digitala mognad, s 120 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %

11 Transformationsprocessen
4. Vilka förändringsvågor som påverkar oss

12 Värdering, vision och mission
Varför & vart? Visionen är ett företags långsiktiga slutmål. Hur företaget ska nå slutmålet och svaret på varför det finns är dess mission och vad som värdesätts längs med resan är värderingarna. Digital vision under mobilisering- och koordinationsfasen - Varför vår existens? - Varför digitaliseringen är nödvändig? Källa: DigJourney

13 Strategiarbete Hur? Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Hur arbetet med strategi bedrivs samt hur resultatet av arbetet dokumenteras, vidareförs och följs upp i organisationen. Hur man strategiskt koordinerar de kvalitativa och kvantitativa resurserna i mobiliseringsfasen. Ju mindre resurser, desto viktigare att handlingarna koordineras. Digital strategi i koordinationsfasen. - Kundresan - Innovation Källa: DigJourney

14 Organisation Hur? - Kultur: Vision, värderingar och normer - Kompetens: Digitala generalister, digitala alibin - Koordination: Silo och cellstruktur Den företagskultur, de kompetenser och den organisationsstruktur som finns i syfte att skapa och leverera erbjudandet. Betydelsen av ledningens ansvar och delaktighet. - Kultur - Kompetens - Koordination Källa: DigJourney

15 Processer Hur Hur? De återkommande flöden som finns för att stödja organisationer i att skapa och leverera erbjudandet. Huvudprocesser och stödprocesser Uppdaterad infrastruktur Innovationsprocessen Automatisering Källa: DigJourney

16 Infrastruktur Hur Hur? Den informationsteknik som finns för att stödja företagets processer samt hur den integreras i erbjudandet. Teknisk skuld Leverantörsberoende Källa: DigJourney

17 Data & analys Hur De data som samlas in och hur de analyseras och används för att fatta och implementerar beslut, samt hur data nyttjas i erbjudandet. Att gissa mindre och veta mera... Källa: DigJourney

18 Erbjudande & intäktsmodell
Vad Vad? Erbjudandet är de lösningar som skapar värden för företagets kunder och andra målgrupper. Intäktsmodellen är hur företaget tjänar pengar. Inkrementell, strukturell och disruptiv Kannibalisera på sina egna tjänster Källa: DigJourney

19 Kontaktytor Vad Vad? Var målgrupperna kommer i kontakt med företaget, samt hur erbjudandet och kontaktytor integreras med varandra. Egna kontaktytor Lånade kontaktytor Källa: DigJourney

20 Relationer Vad? Hur företaget interagerar med sina målgrupper, vilka relationer som utvecklas, samt hur dessa integreras med erbjudandet. Tillit, Evidensbaserad praktik Källa: DigJourney

21 Motorernas relevans Har motorerna relevans inom våra verksamheter?
Är lagar och regelverk en digital motor? Är budgetprocessen en digital motor? Saknas någon viktig motor? Källa: DigJourney

22 Workshop Utveckling av de digitala motorerna
Anteckna i ett gemensamt dokument

23 Sidan 107

24

25 Workshop Omvärldens digitala mognad
Anteckna i ett gemensamt dokument

26 Förändrings- vågor Källa: DigJourney

27 Workshop Förändringsvågor samlade i Mentimeter

28 Eget arbete - dela gärna ut ansvar
DMI: Lista aktiviteter för alla digitala motorer BRANSCHAKTÖRER: Bedöm omvärldens digitala mognad PRIORITERADE VÅGOR: Välj och analysera tre förändringsvågor DIGITAL DESTINATION: Var vill ni vara om tre år? Dokumentera allt digitalt i gemensamt dokument eller Trello Källa: DigJourney


Ladda ner ppt "Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10"

Liknande presentationer


Google-annonser