Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Inköp med Librisposter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Inköp med Librisposter"— Presentationens avskrift:

1 Inköp med Librisposter
En lär- och utvecklingsprocess Utveckla – SAOL = stor uppfinningsrikedom

2 Utgångsläge 12 bibliotek, gemensam katalog, bibliografisk service, helt decentraliserade beställningsrutiner och snabba inköpsprocesser Helt enig styrgrupp i samarbetet Selma En förstudie ligger till grund för beslutet att säga upp bibliografisk service, vi behåller Burken Projektledare och projektarbetsgrupp med deltagare från flera bibliotek i samarbetet Budget – egna timmar, 5 timmar/vecka och bibliotek från Region Värmland från Libris Gott om pengar, gott om personal, bra projektledare och projektgrupp

3 Syfte och mål Syftet med projektet är att undersöka om vi kan använda Libris som postleverantör oavsett vilken medieleverantör vi använder Syftet är också att biblioteken ska få tillgång till fria poster för att kunna bygga digitala tjänster på informationen i posterna Vi har flera mål med projektet, de är bl a: att hitta en metod som innebär att vi får en katalogpost till den lokala katalogen i samband med att vi gör en beställning hos någon av våra medialeverantörer, oavsett medieleverantör att hitta en inköpsmetod som är lika effektiv som den vi har idag att inspirera andra och bidra till postskapandet i Libris så att poster motsvarar även folkbibliotekens behov att minska kostnaderna för katalogposterna Rationell fjärrlånehantering Göra lokalsamlingarna synligare (senare skede där ev. matchning mot Libris sker)

4 Frågeställningar Områden som hanteras i projektet är:
gemensamma, dock decentraliserade, rutiner för inköp katalog och katalogisering - kompetensbehov kontakt med Libris, system- och medieleverantörer relationer till andra librisregistrerande bibliotek utbildning

5 Krångel Kopplingen mellan post och beställning – det sker manuellt
Intelligenta etiketter versus löpnummeretiketter Överföringen av poster – harfungerat bra – dock vara uppmärksam på innehåll och status – objektkoder, hyllsignum, fält med originaltitel Omslagsbilder Info om fortsättningsarbeten och läsordning Katalogposter till litteratur på andra språk och andra skriftarter E-böcker – förut automatiska poster, nu manuell import Årgångsposter för periodika Kontakten med system- och medieleverantörer

6 Lösningar För de rent praktiska lösningarna – se tabellen i rapporten
Öka den egna kompetensen – både som förberedelse och mitt i projektet Delta i Arbetsgruppen för folkbibliotekens medlemskap i Libris – för att framföra idéer och förslag, t ex förmedla behovet av mallar och instruktioner för olika medietyper, behovet av ett gemensamt forum eller nätverk för Libriskatalogiserande folkbibliotek med möjlighet att ställa frågor, samt dela kunskaper och erfarenheter Kravställa och kommunicera med system- och medieleverantörer, t ex Btj och Axiell Bra samarbete med Libris – de ha stöttat mycket bra

7 Nuläge Vad har vi lärt oss?
Bättre förberedelse – vad kan vi? Vad behöver vi kunna? Vad kan andra? Librisregistrerande, katalogposter och katalogisering Nulägeskartläggning av respektive inköpsprocesser – förberedelse, kurs, efterarbete stämmer – viktigt att ta med i arbetet Ta fram en fungerande organisation efter avslutat projekt – samordning, ansvar, fördelning av katalogisering Hur presenteras i Libris? Som Uppsala universitetsbibliotek Sökningen tas med in i den lokala katalogen

8 Framtid Ska vi matcha in resten av beståndet? När och hur isåfall?
Kommer KBs projekt med Dewey-klassificering att påverka hur librisposterna ser ut i framtiden? På vilket sätt kan vi eller någon annan bygga tjänster på de fria katalogposterna?

9 ”Mod, jävlar anamma och humor”


Ladda ner ppt "Inköp med Librisposter"

Liknande presentationer


Google-annonser