Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström."— Presentationens avskrift:

1 Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström

2 Sidnummer 2 LIBRIS samkatalog Innehåller fritt tillgängliga katalogposter 300 samverkande biblioteks gemensamt skapade katalog/databas över förvärvat material och nationalbibliografin Innehåller 6,5 miljoner bibliografiska poster och 20 miljoner beståndsposter Fritt tillgänglig via websök libris.kb.se

3 Sidnummer 3 En nationell katalog I samband med KB:s utökade uppdrag, har medel anslagits även för en nationell katalog LIBRIS samkatalog öppnas för samtliga intresserade folkbibliotek från 2011 Processen genomförs också i projektform

4 Sidnummer 4 Projekt nationell katalog Genomförs 1 mars till 15 juni En plan för hur KB och biblioteken kan arbeta med nationell katalog ska utarbetas under projekttiden En projektsamordnare tillsatt och en idégrupp med representanter från svenska bibliotek är utsedd Ett seminarium med presentation av resultatet kommer att hållas i Stockholm 15 juni på Norra Latin

5 Sidnummer 5 Vad ska projektet göra? Besvara frågeställningar kring nationell katalog t.ex.: Förväntningar och behov Postförsörjning Samarbeten Kommunikation Metoder, tidplan, resurser Mål och vision Avgränsningar Sammanställa resultatet i en plan för fortsatt arbete

6 Sidnummer 6 Förväntningar och behov Vilka är användarnas behov – i biblioteket, utanför biblioteket Har olika målgrupper olika behov? Barn? Unga? Äldre? Vilka är bibliotekspersonalens behov i sitt arbete? Hur ser deras arbetsflöde ut?

7 Sidnummer 7 Katalogposter och system Bibliotekens poster och bestånd Levererans och uppdateringar Olika medietyper Katalogiseringspraxis och transkriberingssystem Ämnesord Dewey Kompetens System

8 Sidnummer 8 Samarbeten – lokalt, regionalt, nationellt Med vilka ska KB/Libris samarbeta? Med vilka ska biblioteken samarbeta? Vilken är ILS, depån och IB:s roll? Kommersiella leverantörer Biblioteksföreningen och andra organisationer TPB och andra specialbibliotek

9 Sidnummer 9 Kommunikation Librisbloggen.kb.se Hur vill biblioteken bli informerade? Vilket inflytande vill biblioteken ha? Vilket namn ska den nationella katalogen ha?

10 Sidnummer 10 Hur arbetar projektet? Interna workshops och arbetsgrupper på Libris Workshops med idégruppen Research: –Intervjuer med 5 olika folkbibliotek –Intervjuer med några bibliotekschefer –Intervju med Biblioteksföreningen –Intervjuer med 2 leverantörer Analysera materialet och dra slutsatser Beskriva resultatet i en plan

11 Sidnummer 11 LIBRIS förutsättningar Allt data är öppet och fritt tillgängligt Kooperativt samarbete – alla bibliotek bidrar Kunna använda datat till tjänster

12 Sidnummer 12 Tillväxt i LIBRIS Tidiga poster från Bokrondellen som är maskinellt inlästa Biblioteken, inkl. KB, registrerar, kopierar eller hämtar nya poster FörlagEtt registrerar direkt i LIBRIS Medieleverantörer (Dawson Books, Adlibris, Btj och Boktjänst) importerar/exporterar poster via LIBRIS (förvärvsrutin)

13

14 Sidnummer 14 Resultat hittills – några exempel Kvalitet Snabbhet Uppdateringar Medietyper Ämnesord Dewey Andra språk

15 Katalogiseringsklienter Voyager LC Worldcat REMOTESÖKNING IDAG

16 Katalogiseringsklienter Voyager Metaproxy

17 Gränssnitt LänkningFörsörjning Nationell katalog

18 Sidnummer 18 Framtidsscenarios Bibliotekswebbar Olika gränssnitt för olika målgrupper Cirkulation Mervärden, recensioner, taggar, betyg Omslagsbilder Nationellt lånekort/låntagarregister M.m.

19 Sidnummer 19 Tack! Maria Hedenström maria.hedenstrom@kb.se


Ladda ner ppt "Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström."

Liknande presentationer


Google-annonser