Kultursyn kunskapssyn elevsyn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Att träna Läsförståelse
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Parförhållande eller What’s in it for me?
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Förskoleklassen Torpshammar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansträff Välkomna!.
Huvudämnesstudier KME
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Presentationens avskrift:

kultursyn kunskapssyn elevsyn

2009 UW

Pedagogik – förmågan att inte ingripa?

Kultursyn

Inlärning produktion perception

Lärande produktion perception reflektion

reception produktion reflektion perception Lärande

Kunskapssyn produktion perception reception perception produktion reflektion

”Erfarenheter utan reflektion är bara händelser.” Ingela Josefsson

yttre inre Estetik – gestaltad erfarenhet

Ur propostionen om ny lärarutbildning: De estetiska uttryckssätten har ett egenvärde men är också vägar till kunskap i olika ämnen. ……. Regeringen bedömer därför att kunskaper och kompetenser inom de estetiska områdena är viktiga för de blivande lärarna.

Skolans kulturuppdrag Styrdokumenten: Läroplanen Lgr 11, del 1 och 2 Kursplanerna – varje ämne även de estetiska Estetiska perspektiv i alla ämnen Estetiska lärprocesser

Del ur Lgr 11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: kapitel 1 och 2: Skolan ska stimulera varje elev att bilda sig och växa med sina uppgifter. I skolarbetet ska de intellektuella såväl som de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärk­sammas. Även hälso- och livsstilsfrågor ska uppmärksammas. Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musice­rande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En har­monisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig.  

Fem kunskapsområden i Lgr 11: Naturvetenskap Teknik Samhällsvetenskap Humanism Estetik

Del ur Lgr 11: Kursplan i svenska i grundskolan Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.

Del ur Lgr 11: Kursplan i matematik i grundskolan Syfte Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.

Del ur Lgr 11: Kursplaner i naturvetenskap i grundskolan …Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmågan att samtala om, tolka och framställa texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.

Estetiska lärprocesser kan vara ett sätt att arbeta på i skolan som gynnar en kunskapsutveckling där eleven får knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analys till en helhet. Alla språk, alla delar av språkutvecklingen används för att formulera och gestalta sitt lärande.

Hur utvecklas kunskap? Känner du igen en process när du ser den?

Action without reflection Reflection after action Reflection before action Reflection in action Donald Schöön The Reflective Practioner

ballongen trattarna

ballongen Från en uppgiftsbaserad kultur till lärprocesser trattarna

Förtanke Nutanke Eftertanke

Kunskapsutveckling Förtanke Nutanke Eftertanke Lärdom

Den öppna frågans stängda dörr Är jag intresserad av att alla barn i klassen får tid att tänka efter, eller tror jag att om någon av barnen svarar så lär sig de andra barnen av det? Vilken fråga ställer jag? Leken VEM SKA FÅ FRÅGAN utbryter: Jag låter några barn svara. Annars hinner vi inte. Först tar jag någon som propsar, Sen någon som uttrycker sig väl, Och till slut någon som inte räcker upp handen…. De andra då? Hur får alla barn möjlighet att utveckla sitt språk i alla ämnen?

Parsamtalens koppling till styrdokumentet, Lgr 11 Elevernas delaktighet Pröva, utforska, tillägna sig Språkutveckling, talutrymme Elevens språkförmåga i fokus I alla ämnen Ett estetiskt förhållningssätt Bygga på elevernas erfarenheter Estetiska perspektiv i skolans alla ämnen Lärande/Elever lär elever Återkoppling för läraren Utvärdering Lärprocesser

Att undervisa med mindmap som grund XXXXX XXXXX Finn ett nycklord för det eleven berättar Hoppa mellan paren för att undvika monotoni Kommentera kort, då och då för att bekräfta Läs igenom hela mapen och gör samtidigt en analys. Vad behöver vi fördjupa? XXXXX XXXXX XXXXX DEMOKRATI XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX XXXXX

Reflektionsnivåer under ett moment i lektionen De sju nivåerna för kunskapsutveckling under en lektion 7. Lärarens analys av fortsatt undervisningen på basis av mapens innehåll 6. Lärarens genomgång och återkoppling av mindmapen 5. Lärarens nyckelord i mindmapen 4. Parsamtalets sammanfattning 3. Paret 2. Individen 1. Läraren

Föra tanken vidare Tre år i Burlövs kommun: Ett steg till i skolutvecklingen Från en uppgiftsbaserad kultur till process och kunskapsutveckling

Föra tanken vidare Ett reflekterande arbetssätt: Parsamtal/pararbete Mindmap

Föra tanken vidare Parallellprocesser: Styrgrupp/förvaltningen Rektorsgrupp. arbetslagsledare Rektor, enskild handledning Lärargrupp, reflektioner i arbetslag, kommentarer, gemensam läsning Lektionsbesök, undervisningsutveckling

Föra tanken vidare Läraren lär mer om lärande Elever lär varandra Elever lär att lärare lär sig Utvärdera sin insats Undervisningsutveckling: Ett reflekterande arbetssätt Elevens delaktighet Synliggöra lärandet Återkoppling

Metakognition …är de tankeprocesser som handlar om ens egna tankeprocesser. Det innebär att man är medveten om en del av sina egna tankar. Man kan likt en inre handledare undersöka hur de egna tankarna angriper ett problem, bedöma hur bra det går och styra dem om de skenar iväg eller kommer in på ett ofruktbart spår. Wikipedia

Exempel på process 5. Nytt utgångsläge 2. Känning 4. Språng! 3. Känsla av kompetensförlust

Erfarenhet är inte vad som händer oss, utan vad vi gör av det som händer oss. Aldous Huxley

Språk Meningsskapande system Ordna Förståelse och begriplighet

De estetiska språken Musikens språk Bildens språk Dansens språk Rörelsens språk Formens språk Tecknets språk Teaterns språk Talets språk Skriftens språk

Multi-modaliteter Höra Sjunga Läsa Tänka Skriva Tala Känna Skapa Röra Spela Multi-modaliteter

Elevens frågor: Vad ska jag lära? Hur ska jag utveckla det? Var befinner jag mig nu? Vart kan jag komma?

info@ullawiklund.se www.ullawiklund.se