Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fritidshem på Knappekulla

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fritidshem på Knappekulla"— Presentationens avskrift:

1 Fritidshem på Knappekulla
På Knappekullaskolans fritidshem förenar vi god omsorg och pedagogisk verksamhet under hela skoldagen. Läsåret 2016/2017

2 Allmän information Fritidshemmet är uppdelat i följande avdelningar;
Verandan – årskurs F Pomona – årkurs F och 1 Kullen – årskurs 3 Knappen – årskurs 2 Grundsärskolan Eleverna är uppdelade på Verandan, Kullen och Knappen. Öppning/Ankomst Fritidshemmet öppnar klockan på Pomona. Det är viktigt att eleverna säger ”hej” till ansvarig pedagog vid ankomst. Vid utebliven ankomst kontaktar vi vårdnadshavare för att kontrollera frånvaron. Klockan öppnar vi på respektive avdelning . Frukost serveras mellan klockan Efter frukosten går skoleleverna och förskoleklasseleverna ut med pedagogen. Skoldagen börjar 8.10. Fritidstid efter skoldagen Efter skoldagens slut tar fritidshemsverksamheten vid, med planerade aktiviteter och med leken i fokus. Mellanmål Mellanmålet sker vid 3 olika tidpunkter med respektive avdelning. Eleverna äter 13.50, och Stängning/Hemgång Fritidshemmet stänger på Knappen och vi stänger kl Det är viktigt att föräldrar/eleverna tar kontakt med ansvarig pedagog innan de går hem, så att de blir avprickade. Vid minsta osäkerhet kontaktar vi vårdnadshavare för att kontrollera hemgången.

3 FRITIDSHEMMETS UPPDRAG
Vårt mål är att erbjuda en meningsfull och varierad verksamhet där barnen känner sig trygga samtidigt som det är roligt, spännande och intresseväckande. En viktig uppgift för fritidshemmets verksamhet är att utveckla barnens självkänsla och sociala identitet. Verksamheten ska sträva efter att tillgodose det enskilda barnets behov i relation till gruppen som helhet.

4 Knappekullaskolans skolenheters fritidshem
Vi sätter fokus på identitetsutveckling, social kompetens, lek och skapande arbete utifrån en helhetssyn på eleven och elevens behov. Vi tar tillvara på elevernas intresse och vi vill skapa en miljö där eleverna känner glädje och trygghet med både barn och vuxna, där det informella lärandet dominerar. Grundsärskolans elever är inkluderade i fritidshemsverksamheten utifrån sina behov. Vår strävan är att samverkan mellan grundsärskolans elever och övriga elever skall främjas och uppmuntras dagligen i olika sammanhang. Samtidigt finns utrymme för att möta individuella behov och därmed erbjuda individuellt anpassade aktiviteter. Läroplan (Lgr 11) och skollag utgör alltid grunden för vår verksamhet.

5 Värdegrund I Lgr 11 under rubriken Skolans värdegrund och uppdrag beskrivs de grundläggande värden som ska genomsyra allt arbete i skolan. Verksamheten ska utformas utifrån demokratiska värderingar. "Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som skolan ska gestalta och förmedla" (Lgr 11, s. 7) Fritidshemmet arbetar kontinuerligt med värdegrunden genom att aktivt lyssna och diskutera med eleverna. Vi har ett tillåtande och uppmuntrande förhållningssätt gentemot varandra. På fritidshemmet har vi kontinuerlig kontakt med hemmet. Vi vill skapa goda föräldrarelationer för att skapa ett gott samarbete kring eleven. Demokratiska arbetsformer I Lgr 11 under rubriken ”Rättigheter och skyldigheter” står det att "undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet." (Lgr 11, s 8) På fritidshemmet är eleverna med och påverkar verksamheten på olika sätt i syfte med att utveckla och använda demokratiska arbetsformer. Eleverna skall lära sig att ta ansvar för sitt fritidshem, sig själv och sina kamrater. Genom att eleverna deltar aktivt i fritidshemmets utformning främjar vi deras förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra. Vårt arbetssätt utvecklar elevernas förhållningssätt som främjar entreprenörskap där elevernas intresse, kreativitet och problemlösning står i fokus. Miljö och miljöarbete Enligt Lgr 11 är det skolans mål att varje elev "visa respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv" Vi arbetar miljömedvetet i det vardagliga med kompostering, återvinning och energisparande. Genom mycket utevistelse främjar vi elevernas hälsa och nära förhållande till naturen.

6 Aktiviteter på Fritidshemmet
Vi utgår från styrdokumenten när vi planerar aktiviteter på fritidshemmet. Lgr 11, kap 1 ”Skolans värdegrund och uppdrag” "Eleverna skall få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig. Lgr 11 kap. ”Idrott och hälsa” ”Fysisk aktivitet och en hälsosam livsstil är grundläggande för människors välbefinnande." Skolverket, kapitel "Fritidshemmet" "Att leka är centralt för barns och elevers liv, lärande och utveckling. För barn är leken ett verktyg för att göra världen begriplig." Skapande Bild, drama, dans, skapandeaktivitet, skrivande och musik. Dessa förmågor tränas; kreativitet, självtillit, samarbete och nyfikenhet. Fysisk aktivitet ute och inne Fri lek, organiserad lek, utflykter, går till skolskogen och fritidsgympa en gång i veckan. Dessa förmågor tränas; motoriska, kreativa och sociala. Leken Fri och organiserad lek, både ute och inne. Dessa förmågor tränas; sociala, turtagning, kreativitet, fantasi, bearbetning av upplevelser. Identitetsutveckling och social kompetens Alla aktiviteter tränar eleverna i att ta allsidiga kontakter och att ingå i en social gemenskap. En bra självkänsla och självkännedom är en förutsättning för att skapa relationer och detta arbetar vi med genom att stötta och hjälpa eleverna i all verksamhet på fritidshemmet.

7 Systematiskt kvalitetsarbete
Vi utvärderar vårt arbete utifrån resultat från elevenkät från GR(göteborgsregionen)- enkät och Knappekullas egen - enkät som görs på hösten samt i återkommande fritidsråd. I enkäterna synliggörs och bedöms kvaliteten på vår verksamhet och vi arbetar med att utveckla den. Personalen utvärderar kontinuerligt verksamheten utifrån styrdokumenten och skolans prioriterade mål.


Ladda ner ppt "Fritidshem på Knappekulla"

Liknande presentationer


Google-annonser