Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Föräldramöte 12 september 2011
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Det finns många bildspråk !
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Hälsopedagogik. Betrakta hälsa ur ett ekologiskt och globalt perspektiv Kursmål 1.
Läroplansträff Välkomna.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Ramverk för patientmedverkan
Läroplansnätverk förskola
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kunskapskrav och matriser
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Det reflekterande samtalets inre liv
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Mervärden och aha-upplevelser
Delaktighet.
Specialister på IT-arbetssätt.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Förskolan Ekot´s modell för
Hur kan vi förstå begreppet?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Ramverk för patientmedverkan
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Coaching.
Förbättringsområde: Förbättrade förutsättningar för goda levnadsvanor
Sociologi Introduktion.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Hur olika funktionalitet framställs i media
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
KRUT ATT GE PLATS.
Presentationens avskrift:

Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström

Syfte att utarbeta nya metoder för utvärdering av hur personer med grava kognitiva funktionsnedsättningar upplever sin livssituation i den sociala omsorgen Innebörd att humanvetenskapliga metoder och synsätt prövas och vidareutvecklas att arbetet med att stärka individernas ställning i samhället kan fördjupas och förbättras

Metod (1)En serie reflekterande samtal genomförs med personal som står personerna med kognitiva funktionsnedsättningar nära. Nuläge, dilemman, erfarenheter och idéer lyfts fram och diskuteras. Utifrån rådande forskningsläge har vi valt ut följande områden att samtala kring med personal: – Förståelse kan enbart hämtas ur vår egen empati. – Vi måste belysa våra egna reaktioner ur olika perspektiv, från olika teorier. – Vi tolkar den andres känslouttryck utifrån vår egen livsförståelse. – Det är i det levda pågående livet vi ska uppmärksamma handlingar och spontana uttryck.

(2) Samtalen analyseras i syfte att identifiera hinder och möjligheter i utvecklingen av en metod.

(3) Ett första förslag till metod/rutin för utvärderingsförfarande skapas. (4) Metoden introduceras för personal. (5) Personal diskuterar och prövar metoden i samverkan med arbetslaget.

(6) Metoden revideras/förbättras utifrån personalens samlade erfarenheter. (7) Utarbetande av personalutbildning kring tillämpning av metoden. Utbildningen fungerar som en pilot och utvecklas successivt till ett utbildningskoncept som kan användas i andra kommuner.

… humanvetenskapliga metoder och synsätt prövas och vidareutvecklas För att personal ska förstå människor med grava funktionsnedsättningar krävs möjligheter till reflektion, språk för reflektion, utbildning i existensfilosofiska teorier och de yrkesspecifika kunskaper som vi hoppas få kännedom av genom samtalen med personal.

”Vi är varandras värld!” Ömsesidigheten Tolkningen Vardagen Förståelsen Samtalet Livsmodet

Missuppfattning Att personals förståelse inte har något att göra med utvärdering av brukares upplevelser ─ vilket skulle kunna betyda att vi inte är varandras värld.