Att planera och sätta mål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Lösningsinriktad Pedagogik.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Skriva för att lära – så gör du
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Utvärdering av projekt
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Att skriva projektrapport
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Nationellt prov Sv1.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Mötesstruktur.
Mental träning Mål & Motivation
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Ett arbetsområde om poesi
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Lyckad träning Hur?.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
GRUNDKURS TRÄNARE BANGOLF.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Hälsopedagogik Kapitel 4
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
Projektledning.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
Delaktighet.
LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben. LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares.
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
15:45Genomgång i omklädningsrummet Indelning i 4 lag (Svart-Röd-Vit-Grön) 16:00Uppvärmning på isen. Utplacering av koner 16:05Övning 1: Slalom med ögla.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Nätverk kursplanepiloter
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Presentationens avskrift:

Att planera och sätta mål

Planera och organisera Struktur Arbetsmetod Hjälpmedel Tid Gruppkännedom

Mål och målsättning

SMARTa mål Stimulerande Mätbara Accepterade Realistiska Tidsatta Konkreta Positiva Djärva Utvecklande Inte kopierade

Huvudmål – delmål HUVUDMÅL Lära sig simma DELMÅL ”Koka kaffe” Våga doppa huvudet Bentag med hjälp av platta Simma med hjälp Simma själva (HUVUDMÅL)

Kvalitet värde Kvalitet värde Periodisering Varierar i innehåll Teori/praktik Förändring är stimulerande ökar motivationen Pulsering Arbetsbelastningen varierar

Grovplanering  Detaljplanering över längre tid Antal deltagare Start och avslutning Antal tillfällen Olika moment 2. Detaljplanering varje lektionstillfälle Tid Innehåll/olika övningar Inledning/avslutning Plan B

Grovplanering Dag 1 Introduktion + grön backe Dag 2 Grön backe, plogsväng Dag 3 Plogsväng och balansövningar Dag 4 Plogsväng och teknikövningar Dag 5 Ledigt Dag 6 Övningar i blå backe + skojtävling Dag 7 Fri åkning i blå backe + avslutning

Detaljplanering TID: 10.00-11.00 PLATS: Gröna backen GRUPP: 12 elever INRIKTNING: Plogsvängar, teknikövningar MATERIAL: Käppar, ögonbindlar Uppvärmning: 10 min Gemensamma övningar Plogsvängar: Följa John, fri åkning Teknikövningar: åka under portar, åka mellan portar, åka utan stavar, åka med förbundna ögon Nedvarvning: Fri åkning ca 15 min

Ställ frågor! Vem/vilka? När? Vad? Hur? Varför?

Trippellogg B. beskrivning av utfall C. analys och reflektion A. planering B. beskrivning av utfall C. analys och reflektion

A. Planering Beskrivning av situationen Syfte Mål Innehåll Metoder

B. Utfall Konkret beskrivning om vad som hände

C. Analys och reflektion Återkoppla till syftet med lektionen och planeringen Vad fungerade? Vad fungerade inte? Varför? Vad hade kunnat göras annorlunda? Referera till kursboken

Betygskriterier: Godkänt Du lämnar in en trippellogg som följer instruktionerna.

Betygskriterier: Väl Godkänt Du lämnar in en trippellogg som följer instruktionerna. Alla delar i din logg är tydliga och utvecklade. Du för ett jämförande och reflekterande resonemang med stöd ur kurslitteratur och egna erfarenheter.

Betygskriterier: Mycket Väl Godkänt Du lämnar in en trippellogg som följer instruktionerna. Alla delar i din logg är tydliga och väl utvecklade. Ditt ledarskap visar på kreativitet. Du diskuterar och värderar ditt ledarskap på ett utförligt sätt. Du knyter ihop dina egna erfarenheter med teorier i en väl utvecklad analys och reflektion