Att planera och sätta mål
Planera och organisera Struktur Arbetsmetod Hjälpmedel Tid Gruppkännedom
Mål och målsättning
SMARTa mål Stimulerande Mätbara Accepterade Realistiska Tidsatta Konkreta Positiva Djärva Utvecklande Inte kopierade
Huvudmål – delmål HUVUDMÅL Lära sig simma DELMÅL ”Koka kaffe” Våga doppa huvudet Bentag med hjälp av platta Simma med hjälp Simma själva (HUVUDMÅL)
Kvalitet värde Kvalitet värde Periodisering Varierar i innehåll Teori/praktik Förändring är stimulerande ökar motivationen Pulsering Arbetsbelastningen varierar
Grovplanering Detaljplanering över längre tid Antal deltagare Start och avslutning Antal tillfällen Olika moment 2. Detaljplanering varje lektionstillfälle Tid Innehåll/olika övningar Inledning/avslutning Plan B
Grovplanering Dag 1 Introduktion + grön backe Dag 2 Grön backe, plogsväng Dag 3 Plogsväng och balansövningar Dag 4 Plogsväng och teknikövningar Dag 5 Ledigt Dag 6 Övningar i blå backe + skojtävling Dag 7 Fri åkning i blå backe + avslutning
Detaljplanering TID: 10.00-11.00 PLATS: Gröna backen GRUPP: 12 elever INRIKTNING: Plogsvängar, teknikövningar MATERIAL: Käppar, ögonbindlar Uppvärmning: 10 min Gemensamma övningar Plogsvängar: Följa John, fri åkning Teknikövningar: åka under portar, åka mellan portar, åka utan stavar, åka med förbundna ögon Nedvarvning: Fri åkning ca 15 min
Ställ frågor! Vem/vilka? När? Vad? Hur? Varför?
Trippellogg B. beskrivning av utfall C. analys och reflektion A. planering B. beskrivning av utfall C. analys och reflektion
A. Planering Beskrivning av situationen Syfte Mål Innehåll Metoder
B. Utfall Konkret beskrivning om vad som hände
C. Analys och reflektion Återkoppla till syftet med lektionen och planeringen Vad fungerade? Vad fungerade inte? Varför? Vad hade kunnat göras annorlunda? Referera till kursboken
Betygskriterier: Godkänt Du lämnar in en trippellogg som följer instruktionerna.
Betygskriterier: Väl Godkänt Du lämnar in en trippellogg som följer instruktionerna. Alla delar i din logg är tydliga och utvecklade. Du för ett jämförande och reflekterande resonemang med stöd ur kurslitteratur och egna erfarenheter.
Betygskriterier: Mycket Väl Godkänt Du lämnar in en trippellogg som följer instruktionerna. Alla delar i din logg är tydliga och väl utvecklade. Ditt ledarskap visar på kreativitet. Du diskuterar och värderar ditt ledarskap på ett utförligt sätt. Du knyter ihop dina egna erfarenheter med teorier i en väl utvecklad analys och reflektion