Hur samverkan borde bedömas – och lite om hur vi arbetar i Uppsala tillsammans med andra lärosäten … Anders Malmberg Prorektor, UU Sveriges ingenjörer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta Maria Landgren Sveriges innovationsmyndighet.
Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
Jakten på ett nytt Google - och på akademiskt entreprenörskap Mats Benner Lunds universitet.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Vad är Kulturbryggan? En statlig utredning med två huvudsakliga uppdrag: Att ge förslag till regeringen på hur en permanentad Kulturbrygga ska se ut.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Ledarskap för utveckling - en utmaning
UU Innovation främjar samverkan mellan Uppsala universitet och näringslivet. Dels genom att stötta forskningssamarbeten mellan universitet och industri,
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
LOPAC - ett samarbetsprojekt Göteborgs UB, Växjö, Lund, Uppsala LIBRIS.
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Lokal Pedagogisk Planering
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Samverkanslektorer ska öka SLU-forskningens samhällsnytta!
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning

Välkommen till ESF:s seminarium
En plattform för samhällsekonomisk analys
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Luleå tekniska universitet
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Ett forskningsprogram om förbättringsarbete inom vård och omsorg finansierat av VINNOVA och Vårdalstiftelsen i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Uppföljning och analys av regional hållbar utveckling i Umeåregionen
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Kvalitetsarbetet vid BTH
GUL-adm - ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Cilla Häggkvist, Uppsala universitet.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Förordning om årsredovisning och budgetunderlag – 3 kap 1 § Myndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till de uppgifter.
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
INTRO WORKSHOP 19 AUG 2016 TAPIO SALONEN. UTFORMNING AV PROCESS KRING FOKUSOMRÅDEN Dagens workshop – viktig startpunkt Identifiera både ”vad”- och ”hur”-frågor;
Utgångspunkter för RUT 2 Globaliseringen Sverige på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden Kunskapssamhället Utbildningens och forskningens.
2015 | UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN SEDAN 1666
Verksamhetsplan FSV 2016.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Forskningsrådet Formas
Presentationens avskrift:

Hur samverkan borde bedömas – och lite om hur vi arbetar i Uppsala tillsammans med andra lärosäten … Anders Malmberg Prorektor, UU Sveriges ingenjörer / Vetenskap & Allmänhet 5 mars 2014

Svensk kontext: Regeringen vill stimulera både forskningskvalitet och nyttiggörande Uppdrag till VR: Utforma modell för kvalitetsbaserad omfördel- ning av basanslaget för forskning utifrån: “såväl vetenskapliga bedömningar som bedömning av forskningens relevans och nytta för samhället” Uppdrag till Vinnova: Utforma metoder och kriterier för bedömning av “prestation och kvalitet i lärosätenas samverkan med det omgivande samhället”

Principiell utgångspunkt: Styra basanslag mot ”nyttig” forskning – nej! Styra mot nyttiggörande, dvs att den kompetens och kunskap som finns och utvecklas vid lärosätena kommer till nytta – ja! Nytta = kommersiellt värde + ”allmännytta” Samverkan är ett verktyg både för att nyttiggöra och höja kvaliteten på universitetens verksamhet Bör avse både forskning och utbildning

Vad menas med att ett lärosäte är duktigt på samverkan / nyttigörande? Lärosätets förutsättningar (profil, kontext) Ledningsengagemang, prioritering, strategi - Ansvar, ambition, förmåga, attityder - Strukturer, processer, system Lärosätet eller “innovationssystemet”? –Endast lärosätets interna aktiviteter? –Lärosätet + andra kopplade stödstrukturer (inkubatorer, VINN-växtprogram, etc)?

Uppsalaregionens innovations- och samverkansstöd STUNS Uppsala BIO SLU Holding Uppsala Innovation Centre UU Innovation Drivhuset UUAB Holding Almi Forskarpatent i Uppsala Nyföretagarcentrum Innovation Akademiska CONNECT Uppsala Lokala intressenter och finansiärer Nationella intressenter och finansiärer Näringslivet

Hur bedöma/mäta/värdera “samverkanssystem” på lärosätesnivå? Vem ska utvärdera: –Självvärderingar? –Ssk myndighet? –Peer review (nationell, internationell)? Data och metod: –Indikatorer? Nyckeltal? –Kvalitativ “audit”? –Kombination: nyckeltal + audit = kvalitativ helhetsbedömning

Samverkansaktiviteter Strukturerad match-making: Rigga möten, kombinera resurser, utveckla relationer Initiera understödja gemensamma projekt, uppdragsutbildning, uppdragsforskning.

Samverkansaktiviteter Processer och strukturer som stimulerar kunskapsutbyten Studenter, doktorander (VFU, examensarbeten, kontaktdagar, mentorsprogram) Lärare och forskare (adjungeringar, utbytesprogram) Strukturerad friend- och fundraising Organiserade alumnprogram Externa advisory boards

Samverkansaktiviteter Kommersialiseringsstöd Patentrådgivning Kommersiell verifiering Företagsstart / Licensiering Individuella aktiviteter Bisysslor (expertuppdrag) Populärvetenskap Incitament

Tre goda samverkansexempel med koppling till UU AIMday Step-Up KLOSS

23 AIMday ® sedan 2008 Material Bildanalys Public Management Cancer Diabetes Åldrande Diagnostik & biomarkörer CNS Disorders ReligionEnergi

AIMday ® – så funkar det AIMDAY workshops frågor företag företagsrepr forskare

”Jag fick nya kontakter” -Industrirepr 98% -Forskare 92% ”Jag lärde mig något nytt av diskussionerna” -Industrirepr 98% -Forskare 95% ”Jag återkommer till AIMday” -Industrirepr 91% -Forskare 93% Typiskt utvärderingsresultat

Nästa steg: Step-Up Verifiering för samverkan Enkelt sätt att finansiera ett samarbetsprojekt mellan akademi och privat, offentlig eller ideell verksamhet Möjlighet att gå från en samarbetsidé till att konkret testa den Samverkanscheckar och samverkanscoacher Vinnova finansierar projekt som drivs av UU i samverkan med Lund, Linköping och KI

Bredare ansats: Kunskapsutbyte och Lärande om Strategisk Samverkan (KLOSS ) Utveckla, analysera och testa verktyg och metoder för strategisk samverkan Skapa verktygslåda som olika typer av lärosäten kan utnyttja Incitament och villkor; mötesplatser, plattformar, samarbetsrelationer/strategiska allianser Vinnova finansierar projektet som drivs av KTK i samverkan med Jönköping, Linköping, Lund, Mälardalen, Stockholm, SLU, Uppsala och Umeå

Strategisk samverkan enligt KLOSS Kännetecknas av: Strategiskt ledningsengagemang på olika nivåer Engagemang från forskare och lärare i verksamheten Systematiska arbetssätt och processer Långsiktiga relationer och partnerskap Faktabaserade beslut och former för ständig förbättring

Inspel i fördelningsmodellfrågan Lärosätena (sammantagna) behöver minst 500 msek/år för att finansiera det organiserade samverkansstödet Viktigare att diskutera hur dessa resurser ska kanaliseras till lärosätena än hur den skall fördelas/omfördelas All värdering måste utgå från brett perspektiv på samverkan, och “fältnormalisering” Kvalitativ helhetsbedömning snarare än indikatorbaserad “räknesnurra”